Ik haalde moeiteloos 1 op 10 met de TCT.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor een XM geld hetzelfde als een CX, je loopt helemaal leeg op onderhoud.
Daarbij worden onderdelen helemaal een groot probleem. Bovendien roesten ze ook nog!
Dan ben je echt beter af met een Xantia.
Zie het eigenlijk maar zo, hoe leuker de Citroën hoe duurder ze zijn
Hallo Wouter,
na het behalen van mijn rijbewijs, wou ik ook graag een eigen auto.. helaas kon ik de kosten (brandstof en wegenbelasting) niet opbrengen. het geld wat ik tijdens mijn stages verdiende heb ik deels opzij gezet om na het afronden van mijn studie een XM te kopen.
achteraf ben ik blij dat ik hem pas na mn studie gekocht heb, ondanks dat ik (nog) geen grote bedragen aan onderhoud heb uitgegeven, had ik nooit geld genoeg gehad voor benzine. je gaat toch meer rijden met je auto zodra je hem hebt dan je vooraf denkt
Ik snap heel goed dat je graag een grote HP Citroën wilt, toch geef ik je het advies om eens te kijken naar een wat kleinere Citroën zoals bijvoorbeeld een saxo (vts).. hiermee kan je prima gezien worden en het rijdt ook nog eens ‘sportief’
succes!
Gr Lennart
‘Wat is groen en zweeft over de weg?’
En als je dan toch wat ouds en niet al te duur in onderhoud/belasting wil zou je ook nog een Visa kunnen overwegen. Met dit budget komen de potentere visa’s ook in aanmerking.
Maargoed, dat is wel heel wat anders natuurlijk als een grote Citroën!
Beste Wouter,
Als je een beperkt budget hebt en niet al te veel kosten wil maar wel een echte Citroen, dan is de BX de auto voor jou vind ik.
Met het budget wat jij noemde kan je zeker een mooie en geode BX kopen en ook nog wel geld overhouden.
BX komt in hele karaktervolle type 1 uitvoeringen tot aan snelheidsmonsters als een 16Valve uitvoering.
Je kan er een heleboel plezier aan hebben kan ik uit ervaring zeggen
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

- CX 25 GTi Turbo 2
Mocht het een BX worden zou ik toch meer denken aan een zo laat mogelijke 1.4 of 1.6.
Een type 1 is niets voor te krijgen en roesten nog harder als CXen.
Bij een 16v is alles anders dan in welke BX dan ook en daar is al helemaal niets meer voor te vinden. Daarbij is het verbruik van een 16v net zo stevig als bij een CX.
En een goede 2CV is ook al niet meer te betalen, maar wel zuinig.
Verbruik van benzine BX’en ontloopt elkaar niet zo heel veel.
Of je nou een 1.6, 1.9 of 16V, zal allemaal rond de 1 liter op 10 km zijn, alleen een 1.4 is zuiniger te rijden.
Mijn Fotosessie’s

- CX 25 GTi Turbo 2
1.6je loopt wel zuiniger.
1.9 zal iets van 1 op 11 doen.
Idd de 1.4tjes in het voordeel.
Ik heb wel eens horen zeggen dat iemand zuiniger met een 16V reed dan met een 8V.
Dat is mij nog niet overkomen… Maar nou is mijn voet soms ook wat zwaar, haha.
Des al niet te plus…
Ben benieuwd waar Wouter naar gaat zoeken!
Mijn Fotosessie’s

- CX 25 GTi Turbo 2
Ja ik heb met mijn CX Turbo en DS injectie ook wel eens 1 op 10 gehaald, maar dat zijn de uitzonderingen.
De andere kant van de uitzondering is dat ze beide ook 1 op 6.5 kunnen lopen
Een BX 16v kan 1 op 12/13 halen hoor ik wel eens. Maar dat is niet bij standaard dagelijks gebruik.
Met een BX GTi 8v heb ik ook wel eens 1 op 13 gereden. Maar ja 1 op 9 kan ook. Allemaal uitzonderingen en geen maatstaaf.
Ik zal nog wat rondkijken op internet. Ik zie dat vele mensen de BX aanraden, al vind ik die wagen minder charmant. Maar uiteraard een goede optie als de CX en XM te duur worden, want de BX blijft een oude, karaktervolle, relatief grote Citroën. Verder zag ik ook de Visa voorbijkomen, ik vindt vooral het interieur van die wagens wel “gedurfd”. Maar ik neem aan dat ook daar het onderhoud duur zal worden? Ik heb echter wel een vriend wiens vader vorig jaar zijn XM heeft verkocht, nadat hij hem 7 jaar had gehad. Die mensen moesten flink op hun geld letten, en hun verbruik viel redelijk mee… Ach ja, dat zal wel weer een uitzondering zijn geweest.

Totaal aantal Berichten: 664
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Als Belgische student met een BX Turbo Diesel kan ik jou de volgende tips meegeven.
Moest ik jou zijn zou ik gewoon voor een Diesel CX gaan. In Nederland zijn deze enorm in waarde gedaald waardoor je mooie voor redelijke prijzen kan krijgen, kwa wegenbelasting hoef je er echt niet mee in te zitten. Ik betaal voor mijn BX ongeveer 280 euro per jaar, terwijl dit in Nederland in sommige regio’s oploopt tot boven de 1000 euro dus kan je dit niet vergelijken met Nederland. Zelfs voor onze C6 ( 2.7HDI V6) betalen wij ‘maar’ 650 euro per jaar wegenbelasting. Nu zo goed al alle CX-en zijn ouder dan 25 jaar en dus oldtimer. Waardoor je maar 40 euro wegenbelasting per jaar moet betalen, om het even of het nu een 2.5 platte diesel of gti turbo 2 is. De enigste voorwaarde is dat je er dan niet iedere dag mee naar je school mag rijden. Verder is de BIV ook maar 40 euro en hoef je maar 1 keer in heel je leven naar de keuring met je CX zolang deze op jou naam blijft. Import hoef je ook niet mee in te zitten. Voor 200 euro is alles geregeld met transitplaten en verzekering incl. en gelijkvormigheidsattest heb je niet nodig. Het enigste wat je hoeft te betalen is invoertaks… 5 cent. Verzekering is ook te doen aangezien het oldtimer is. Er gelden wel speciale regels voor jonge chauffeurs, maar die zijn vaak te omzeilen als je een goede verzekeraar hebt.
Ik heb geen ervaring met CX-en, maar wel met andere hydraulisch geveerde Citroën zoals BX-en en XM-s. Ik moet alles zelf betalen aan mijn auto behalve mijn brandstof. Tot nu toe heb ik daar als student nog geen nadeel van ondervonden en nog geen pintje minder voor hoeven te drinken. Ik doe wel uiteraard vakantiejob om dit te financieren. Ik kan wel zelf sleutelen en heb hier ook de plaats en het materiaal voor. Ik heb dit ook allemaal vanaf 0 moeten leren dus het is zeker te doen en moest jij eens hulp nodig hebben mag je gerust altijd langs komen!
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Erg bedankt, Thomas. Ik had inderdaad al wat onderzoek gedaan naar verzekering, BIV, invoertaksen en wegenbelasting, en die vallen inderdaad beter mee bij ons in België dan in Nederland. Als ik mijn ouders overtuig de brandstof te betalen, zit ik goed. Want een CX verbruikt blijkbaar wel wat (diesel minder?). Mijn vader zit in de verzekeringen-branche en kan me dus via zijn werk wel aan een goedkope verzekering helpen. Tja, sleutelen daar ben ik eigenlijk wat minder goed in… Maar m’n buurman wilt met het graag leren. En dat gaat uiteraard gemakkelijker met een oude wagen dan met zo’n nieuw, high-tech ding. Ik zal je advies onthouden, het wordt sowieso en CX of BX.

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hey die Wouter,
Er zit heel veel kennis bij de mensen die tot nu toe gereageerd hebben op je vraag. Mensen als Waterman, Frank, Erik en Arjan weten ontzettend veel over Citroens in het algemeen en de CX in het bijzonder, en ze hebben helemaal gelijk als ze zeggen dat een CX puur rationeel gesproken voor een student, met een beperkt budget en zonder twee rechterhanden, niet de meest ideale keuze is. Voorgestelde alternatieven als XM, BX en Xantia zijn ook échte Citroëns waar je niet teleurgesteld in zult zijn. Ik heb zelf van al deze drie modellen exemplaren bezeten en vind ze alledrie fan-tas-tisch.
Maar toch…
Je bevindt je hier op het CX-gedeelte van het Forum, is er dan NIEMAND die, zonder meteen een roze zonnebril op te doen, een lans wil breken VOOR het aanschaffen van een CX door jou?
Nou OK, dan zal ik het wel doen
Rijden in een CX is niet te vergelijken met rijden in een andere auto, zelfs niet met het rijden in een andere Citroen. De combinatie van diravi-stuurbekrachtiging met hydraulische vering en remmen geeft de auto een unieke rij-beleving, eentje waar je verslaafd aan raakt OF eentje waar je na de kortste tijd walgend bij wegloopt. Mijn advies aan jou is om, nadat je je rijbewijs hebt gehaald, EERST een proefrit te maken met een CX voordat je besluit wat voor een auto je aan wilt schaffen. Ga er echt zelf mee rijden, ik las dat je al regelmatig in een CX hebt meegereden maar je moet het rijden in een CX echt zelf ervaren voordat je een oordeel kunt vellen of het iets voor je is.
Als je het rijden in een CX niets vindt of het je koud laat, neem dan vooral een andere Citroën. Maar als je door het ‘virus’ besmet raakt, laat de verstandige stemmen op dit forum dan niet TE zwaar wegen, het leven is veel te kort om alleen maar verstandige keuzes te maken. Het is zeker waar dat je op een CX KUNT leeglopen (vraag Mulder bijvoorbeeld maar eens naar zijn ervaring met zijn zelf uit Frankrijk gehaalde Break…) maar evengoed zijn er legio voorbeelden van mensen die zonder enorm budget, en zonder twee rechterhanden, een hele fijne CX op de weg hielden of houden. Mijn eerste CX was een 22TRS die ik in 2005 voor 1800 euro kocht, die ik met minimale middelen 4 jaar lang door de APK heb weten te laten slepen (ik ben zelf ook niet handig…) en die ik daarna heb ingeruild voor een technisch betere CX. Het hoeft echt niet tegen te vallen en uit je verhaal maak ik op dat je vader en grootvader stiekem ook wel weer eens in een CX willen rijden, en zij zullen je vast niet laten vallen als het toch tegen mocht gaan zitten.
Laat bij de beslissing OF je een CX wilt ook je hart meespreken, maar als je eenmaal hebt besloten dat je er een wilt is het tijd om het verstand weer van stal te halen: als je op jacht gaat naar een CX, neem dan iemand mee met verstand van CX-en en wees niet bang om een auto te laten staan als die persoon je adviseert om verder te kijken.
Heel veel plezier met je besluit en zoektocht (en voor die tijd, sterkte met het behalen van je rijbewijs!)
Jaco