Gaatje er bij boren, plaatje of grote ring met moer erachter? Ik weet niet of je er makkelijk bij kan…
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Dan ben je al klaar met een een boutje en een afstandsbusje. Probeer eerst even voorzichtig wat voor draad het is, gordels zitten doorgaans vast met een bout met fijne spoed. Als je gewapend met een sleutel 19 bij je favoriete sloop langsgaat heb je keus genoeg aan boutjes en busjes uit om het even welke auto.
Afhankelijk van de locatie van die lasmoer achter de ruit kan het wel lastig worden om rolgordels te monteren. Daarvoor moet het ding wel voldoende ver naar achteren zitten zodat je een vlakke verloopplaat kunt monteren zodat je oprolautomaat niet in je ruit zit.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
H@ns schreef:Gaatje er bij boren, plaatje of grote ring met moer erachter? Ik weet niet of je er makkelijk bij kan…
Dat moet in dit geval gezien de belastingsrichting makkelijk kunnen, ik weet alleen niet wat een APK-keurmeester van dat soort praktijken vindt. Als het er netjes en doordacht uitziet zal het wel geen probleem zijn zeker?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Helaas, maar één moer onder de bekleding. Geen probleem, gaan we het met één moer fiksen.
Verstelbare gordels heb ik nog liggen. Bouten van gordels ook nog wel. Busje ertussen freubelen, we gaan het zien. Allen dank voor het meedenken.
En het zit erin. In de af-fabriek bevestigingspunten.
Mooi makkelijk met twee stoeltjes achterin.
De binnenste aandrijfashoes is stuk.
Is een aandrijfas deelbaar? Is dat ook een beetje te doen? Dan kan ik er een nieuwe hoes op knutselen.
De boel moet toch los voor een binnenste stuurkogel, pakken we meteen de as er uit.
Heeft iemand een idee?
Of is het slimmer een andere as erin te zetten?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Makkelijkste manier (vind ik): fusee losmaken en kantelen, as uit het tripoïdehuis trekken (denk om de naaldlagertjes), dan het circlipje van het uiteinde halen en de kogelkop er af tikken met een rubber hamer. Dan heb je de hoes er zo om. Ik hoop alleen dat je er nog aan kunt komen. Ik kon ze niet meer bestellen bij de onderdelenboer ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Helaas gaat de beschrijving van Midfriesland niet altijd op; de meeste assen welke ik door me handen heb laten gaan hebben namelijk niet de mogelijkheid om de kogelkop (tripoide) er af te halen. Volgens mij hadden enkel de eerste types deze mogelijkheid. Inderdaad is dat wel de kortste methode…
Er zijn mensen die de nieuwe ashoes alsnog over de tripoide weten te trekken. Met de hedendaagse kwaliteit en verkrijgbaarheid ashoesen zou ik dat niet doen.
Dan is een nette methode om:
-naafmoer lossen
-de as los te halen van de bak (of het huis laten zitten, maar beter goed doen lijkt mij)
-fusee kantelen door aan één kant de twee boutjes van de kogel los te halen
-zooi uitbouwen (voor het makkelijke is het handig om je bovenste draagarm ook even los te schroeven)
-As in de bankschroef
-Homokineet rubber loshalen en wegschuiven
-Homokineet onder maximale uitslag kantelen en met een vuistje een ferme tik op de rand geven terwijl je de homokineet onder deze hoek blijft trekken.
-Deze komt dan los.
-Nu kun je het rubber van de homokineet verwijderen
-Met een beetje draaien en WD40 trek je de eventuele aanwezige trillingsdemper er af langs de kant van de homokineet
-Nu kun je de nieuwe tripoide hoes plaatsen, en de boel weer in elkaar zetten
-Om de Homokineet weet terug te zetten, doe je een tyrap om de veerclip (zodat deze is ingedrukt) en tik je de homokineet terug op z’n plek.
Voila, dan zit het er weer bijna op, alles weet terug en sturen maar.
Maar heb je niet gewoon een strakke andere as liggen? of is dat de vraag? Als deze gewoon nog goed was en geen gekke geluiden gaf kun je misschien beter deze terugplaatsen.
Succes ermee
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als het goed is zijn de aandrijfassen van zowel GS als GSA DEELBAAR.
Voor de juiste werkwijze zie de duitse site gs-gsa-ig.de
Als de homokineet is verwijderd, kan je de binnenste ashoes over de as schuiven, de oude snij je gewoon los.
Vast zetten met een universele ashoesklemband, makkelijker dan een ligarexband.
Op deze manier hoef je de as niet los te maken van de bak. Je zal de eerste niet zijn waarbij een opnieuw gemonteerde as losloopt van de bak, met een hoop schade tot gevolg.
dirkvdmei schreef:Op deze manier hoef je de as niet los te maken van de bak. Je zal de eerste niet zijn waarbij een opnieuw gemonteerde as losloopt van de bak, met een hoop schade tot gevolg.
Hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203075/P120/#1748325 staat hoe het (haast) failsafe vastgezet kan worden. En het had ook nog jouw zegen .
dirkvdmei schreef:Maar de oplossing die bedacht is lijkt me absoluut niet verkeerd. Als dat nog losloopt…..
Adri
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Helemaal gelijk, maar als iets niet los hoeft laat ik het liever zitten.
Zonder twijfel zijn ze deelbaar, maar niet altijd aan de tripoïde kant…
Die assen moet je gewoon goed vast zetten, knappe jongen als je dat kan laten loslopen. Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Overigens gaat mijn voorkeur toch echt uit naar ligarex. Die universeelbandjes hebben de nare eigenschap om op het punt waar ze worden samengedrukt een scherp uitsteekseltje te geven waardoor ze zo nu en dan nog wel eens in de hoes willen duwen.
het is in elk geval een vet klusje!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Okee, ik heb inmiddels maar beide hoezen besteld, dan vervang ik ze beide wel. Als de buitenste kop losmoet om de binnenste hoes los te kunnen maken, dan maar twee nieuwe hoezen erop.
Ooit in het verleden pech gehad met mijn LJ-33-YN. In Amsterdam de as losgelopen van de bak. En natuurlijk de remklauw van de bak gebroken.. Had toen nog niet zoveel ervaring met GSA’s.
Daarna bij al mijn GS/GSA’s eens in de zoveel tijd ALTIJD gecontroleerd of de assen goed vastzitten. Met zoiets stoms wil ik niet meer stranden.
Ik ben niet bang om de as eruit te halen.
Inderdaad een vet klusje. Ben alleen niet zo handig met assen delen. We gaan het zien.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let vooral op dat de tripoïdekogels op het kruisstukje blijven zitten. Als ze er af vallen kunnen de naaldlagers zoekraken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
ik heb redelijk recent zo’n homokineet eraf moeten tikken omdat de NOS assen toch iets te lang in S gelegen hadden en corrosie in het tripoidehuis bleken te hebben.
het eraftikken schijnt het probleem niet te zijn. Het is wel zaak zuinig te zijn op het borgringetje wat op de splines zit, heb gehoord dat daar niet meer aan te komen is.
Volgens mijn CX-klussende schuurmaatje is het vooral zaak de tripoide er niet te hard weer op te tikken. (CX heeft hetzelfde systeem) Alsie doorschiet krijg je het er bijna niet meer af en is vervolgens sowiso het borgringetje naar de haaien.
bij mij ging het in één keer goed…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99