5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Citroën CX kopen als student?
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 01 augustus 2014 12:45 PM
  [ # 61 ]

halelujah

JW

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 12:46 PM
  [ # 62 ]

Inderdaad Jaco, oorspronkelijk gewoon uit pure liefde voor de CX op websites gaan rondkijken, en zo vond ik er al gauw mooie wagens onder de 3000 euro. Maar natuurlijk, schijn kán bedriegen. Dus tijd om mijn verstand te volgen. Ik kijk gegarandeerd rond naar CX’en en ga er zeker een paar bekijken, maar uiteraard neem ik dan een specialist mee en vraag ik een testrit. Ook de BX of XM vind ik een waardig alternatief. De XM is misschien wat schaarser, maar wel een pak knapper dan de BX (persoonlijk!).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2014 01:09 PM
  [ # 63 ]

@Jaco

Mooi gezegd!

Als eigenaren hebben we denk ik allemaal een roze bril op. Want het kost natuurlijk veel meer dan je eigenlijk hoopt.
Maar het geeft natuurlijk een hoop plezier en leuke contacten! Dan is de vraag of je daar wel een prijs op kan zetten Wink

Maar ja, als het potje leeg is dan houd het natuurlijk wel een beetje op…

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 01:19 PM
  [ # 64 ]

En ik vrees dat als student met enkel wat vakantiebaantjes het potje gauw leeg zal zijn, tenzij ik natuurlijk die ene CX weet te strikken die nog in goede conditie is.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 01 augustus 2014 01:21 PM
  [ # 65 ]
Arjan Verkade schreef:

Als eigenaren hebben we denk ik allemaal een roze bril op. Want het kost natuurlijk veel meer dan je eigenlijk hoopt.

Nee hoor, daar waakt mijn excel bestandje “kosten CX” wel voor confused

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 01 augustus 2014 01:23 PM
  [ # 66 ]
WouterVD schreef:

En ik vrees dat als student met enkel wat vakantiebaantjes het potje gauw leeg zal zijn, tenzij ik natuurlijk die ene CX weet te strikken die nog in goede conditie is.

En dat kán natuurlijk. Je kunt enorme mazzel hebben.
Maar sla dan niet ineens 3000 Euro stuk op 1 auto, maar zie een wat goedkopere te vinden zodat je ook nog wat kunt repareren indien nodig (en het is altijd nodig).

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 01:28 PM
  [ # 67 ]

Ja, Hilko, ik heb er inderdaad ook gevonden van 1800 of 2000 euro, en die zagen er goed uit. Foto’s van de deuren, de motor, alle andere beruchte “roestplekken”, en dat zag er proper uit. Maar ja, de bodem, hoe ziet die er dan uit? En sowieso knapt of springt er wel iets stuk in de motor zodra ik er even mee rondrijd… Zo’n dingen zullen er inderdaad altijd gebeuren. Misschien zoeken naar een goedkopere CX van een liefhebber die hem zelf als dagelijkse wagen gebruikte (dan is hij waarschijnlijk nog relatief goed onderhouden) en dan de resterende 1000 euro bijhouden voor de eventuele reparaties.

Profiel  
 
MatthiasM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013

- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Gepost: 01 augustus 2014 01:37 PM
  [ # 68 ]

Hey Wouter!

Weer een jonge Belg erbij die zich heeft laten inpalmen door Citroën, mooi zo! Very Happy

Ik kan op jouw vraag eigenlijk niet veel nuttigs meer zeggen, want hierboven hebben al mensen met jarenlange ervaring verstandige dingen gezegd. Ik zou het gewoon doen, je bent jong, je wil leren sleutelen en als ik het goed begrepen heb wil jouw omgeving je ook helpen waar nodig. Dus daar moet je het al niet voor laten.

Maar een keuze die je dan wel moet maken is of je de CX op een gewone nummerplaat gaat zetten, of als oldtimer. Voordelen bij een gewone nummerplaat zijn dat je geen beperkingen hebt om met je auto te rijden. Nadeel is dan weer dat je de volle pot betaalt aan wegenbelasting, verzekering, BIV,  ... . En dat kan met een 2.5 dieselmotor van 30 jaar oud duur uitvallen. En de keuring is veel strenger en je moet jaarlijks. Nog iets, als je een CX uit Nederland zou gaan halen, en je hem hier als ‘dagelijkse auto’ wilt inschrijven, heb je wel dat gelijkvormigheidsattest nodig. Nederlandse wagens hebben dat niet, dus moet je dat aanvragen bij een Citroen hoofddealer (in Nederland) en dat kost nog eens 125 EUR. En let wel, je kan enkel al rijdend met een auto naar hier komen als de auto een geldige APK heeft.

Hem als oldtimer inschrijven houdt in dat je dat attest al niet nodig hebt, je moet maar 1 keer naar de keuring en daarna niet meer en de keuring is minder streng. Als je remmen, vering en lichten werken en de auto niet op invallen staat is het goed. Je betaalt een peulschil van normale wegenbelasting en minder verzekering. Er zijn wel beperkingen, je mag er niet zomaar overal mee naartoe rijden.

Ik heb mezelf vorig jaar een niet rijdende GS gekocht, en die zonder enige sleutelervaring toch weer tot leven gewekt en binnenkort zal hij in het straatbeeld te zien zijn. Dus het kan, zo zonder sleutelervaring en kennis. Al is een GS natuurlijk veel simpeler dan een CX.

Succes, en ga vooral niet over 1 nacht ijs. Bekijk er zoveel mogelijk, in Belgie of Nederland en maak dan een weloverwogen keuze! Je bent nooit verplicht om een wagen te kopen! Smile

Groeten
Matthias

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 01:55 PM
  [ # 69 ]

Bedankt voor je reactie! Ik denk wel dat ik redelijk zeker ben van de oldtimer-plaat. Ik mag misschien niet overal heen, maar het scheelt een flink stuk in m’n portemonnee. Het wordt er waarschijnlijk een uit Nederland, want daar zijn er veel meer te vinden tegen betere prijzen. Nu nog hopen dat mijn buurman tijd vindt om me te leren sleutelen…

Profiel  
 
MatthiasM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013

- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Gepost: 01 augustus 2014 02:03 PM
  [ # 70 ]

De oldtimer-plaat is idd geen slecht idee. De wagen inschrijven als dagelijkse auto kan altijd nog. De beperkingen zijn trouwens niet meer zo overdreven als vroeger.

Als je buurman geen tijd heeft, is er het forum nog en ik zou ook zeker 1 of meerdere werkplaatshandboeken kopen! Daar staat alles in uitgelegd, met wat geluk met foto’s en al! Trouwens, een auto kost altijd geld, je geld dan spenderen aan iets cool als een CX is beter dan aan een afgeragde Saxo of Xsara. Met een CX trek je hoe dan ook de aandacht. Cool En een CX behoudt zijn waarde, je haalt je geld er bij eventuele verkoop wel weer uit.

Groeten
Matthias

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 02:13 PM
  [ # 71 ]

Iemand die me zo’n boek met technische info over de CX kan aanbevelen?

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 01 augustus 2014 02:17 PM
  [ # 72 ]

http://link.marktplaats.nl/m831338734

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2014 02:20 PM
  [ # 73 ]
MatthiasM schreef:

Trouwens, een auto kost altijd geld, je geld dan spenderen aan iets cool als een CX is beter dan aan een afgeragde Saxo of Xsara. Met een CX trek je hoe dan ook de aandacht. Cool En een CX behoudt zijn waarde, je haalt je geld er bij eventuele verkoop wel weer uit.

Waarom moet een Saxo of Xsara weer afgeragd zijn?
Die zijn nu juist nog te vinden die nog helemaal netjes zijn.

Mijn Xsara komt 1 of 2 keer per jaar bij de garage, met daarbij een rekening die lager ligt dan de gemiddelde CX rekening. Terwijl de Xsara ongeveer 5x meer kms per jaar rijdt!
De CX komt minimaal 2x per jaar bij de garage, kan zomaar oplopen tot 4 a 5. En je ben eigenlijk nooit voor onder de 300 Euro klaar.

Al eens nagedacht over banden? Voor een Saxo is dat leuk bandjes kopen.
Als je voor een CX fatsoenlijke Michelin banden wil ben je zo 100 Euro per stuk kwijt. Voor een CX met TRX banden dus 350 Euro per stuk!
Daarbij vreet een CX ze ook nog eens 2x zo snel op Laughing

Profiel  
 
WouterVD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 21-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 02:25 PM
  [ # 74 ]

Ik had gehoopt een CX met relatief nieuwe banden te vinden… Hoe gauw vervang je die best?

Profiel  
 
MatthiasM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013

- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Gepost: 01 augustus 2014 02:26 PM
  [ # 75 ]

Die hoeven niet afgeragd te zijn. Maar op pagina 1 stelde iemand voor een rijdend ‘bijna wrak’ te kopen a la Saxo, ZX, ... En over een paar jaar naar een CX te kijken.

Dat zou ik nu net niet doen, in Nederland zijn CX diesels nu voor weinig te koop, en over een paar jaar mss niet meer. En elke Euro die je in zo een ‘bijna wrak’ stopt is er 1 te veel. Dan kan je dat beter in een CX stoppen,.waarvan je weet dat (mits je hem goed blijft onderhouden) je je geld wel terugziet. Een CX kan je als investering zien, een Saxo of Xsara, zelfs in nieuwstaat, niet.


Groeten
Matthias

Profiel  
 
 
5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook