@nielsje:
je verneukt nooit goedkoop gereedschap, goedkoop gereedschap verneukt jou!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Mooi, die zetten we op een tegeltje
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Even een kleine update: ik vrees nog steeds dat het verbruik van een CX wat hoog gaat liggen, en mijn ouders weten niet of ze wel benzine willen betalen als mijn wagen zoveel verbruikt… Het wordt dus misschien toch nog iets anders. Een Xantia, of een BX. Ik weet niet hoe het zit met het verbruik van een Xantia, en ik ben wat bang dat dat van de BX in de buurt zal liggen van een CX.
Wat de verschillende dieselmotoren verbruiken weet ik niet (in elk geval een stukje minder euro’s dan de benzineversies). Weet dat als je een benzine-versie wil waarvan het verbruik ‘redelijk’ blijft, ga dan voor een 2liter-motor vanaf modeljaar 1980, de ‘Douvrin’-motor met 106pk. Deze heeft een gemiddeld verbruik van 9 à 10 liter benzine per 100 km.
Als ik op dit moment zelf een goede CX zou zoeken, zou ik deze gaan bekijken.
http://www.kapaza.be/nl/citroen/oldtimer-cx-2-5-trd-in-heel-mooie-correcte-staat-84788238.htm
Veel km’s, maar goed onderhouden als de advertentie correct is. En de motor is een hele snelle (voor zijn tijd) en een zuinige. Misschien kent iemand hier deze auto? Het is blijkbaar een NL-auto geweest, waarschijnlijk werd hij te duur en is hij daardoor verkocht aan een Belg.
De prijs is niet hoog (je hebt nog reservebudget dan om herstellingen te voorzien), en goedkoper kan je bijna niet rijden.
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
Erg bedankt, B.elgi.X! Ziet er inderdaad een knappe wagen uit! Ik heb hem bij m’n favorieten geplaatst. Het verbruik echter blijft aan de hoge kant voor een student. Ik weet dat ik geen zuinigere CX zal vinden, en dat is de reden dat ik ook naar andere wagens ben gaan kijken…
wouter,
volgens mij haal je diesel en benzine door elkaar.
met die turbo 2 diesel haal je zeker 1 op 15, maar ik ken er ook die beweren 1 op 18 te rijden met zon motor.
dat is zelfs voor huidige maatstaven nog niet zo slecht.
benzines verbruiken juist veel.
het grote probleem in nederland is dat je je helemaal scheel betaalt aan wegenbelasting voor diesel.
als je veel rijdt is dat niet erg, maar voor een hobby auto met een paar duizend per jaar natuurlijk wel.
hoe zit dat in belgie?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb zo’n vijf jaar CX gereden als dagelijkse auto. Ik heb geen twee linkerhanden, maar ook niet superveel tijd en daarom heb ik het onderhoud in principe laten uitvoeren door een garage. Hier loop je dus echt op leeg. Een CX is gewoon een erg dure auto. Dit komt omdat er 1) voortdurend iets stuk gaat (ook bij een goed onderhouden auto), 2) de meeste klussen tijdrovend zijn en 3) onderdelen duur en moeilijk te krijgen zijn. Als je handig bent kun je op punt 2 besparen omdat je geen arbeidsloon hebt. Punt 1 en 3 blijven staan en daarom is een CX echt een liefhebbersauto als je of een echte sleutelaar bent, of je vindt het geen punt om af en toe een duizendje of wat bij een garage te besteden.
Het is dus kortom geen goed idee. Als je je al zorgen maakt om de benzinekosten moet je echt geen CX nemen. Als je een slechte treft is het een zwart gat; is het een goede dan kost het gewoon veel geld.
Koop een BX voor een paar honderd euro en besteed de rest van je spaargeld aan het onderhoud, of (vloek in de kerk) kies een andere old/youngtimer, bv een leuke BMW 3-serie uit de jaren ‘80 waar de onderdelen wel goed van verkrijgbaar zijn en iedereen met autokennis aan kan sleutelen.
Ik had me al voorgenomen naar andere wagens te gaan kijken de de CX tijdelijk even uit te stellen totdat ik een vast (hopelijk hoog genoeg) inkomen heb. Vandaar dat ik naar BX’en en Xantia’s ben gaan kijken. Een Xantia lijkt me ook wel wat, m’n grootvader heeft er een en ik zou graag dezelfde kopen. Maar een wagen van een ander merk, dat nooit . Nu vraag ik me natuurlijk af wat een Xantia/BX me aan benzine gaat kosten…













Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik volg dit topic ook een beetje en ik kan toch wel zeggen dat een BX een zeer betaalbare auto is als student zijnde. Ikzelf heb een BX met een 1.4i motor en rij gemiddeld 1:14 a 1:15. Echt een racemonster is het niet met 75pk op 920kg, maar je kan prima meekomen met het overige verkeer. De 1.4 motor is lekker compact zodat sleutelen in de motorruimte erg prettig is en het is overigens ook een vrij simpel blok; ideaal om te leren sleutelen. Voor deze auto had ik namelijk ook geen sleutelervaring met auto’s. Heel veel succes met de zoektocht!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Oftwel wordt het een BX, voornamelijk omdat ik reeds vele mensen hier heb horen vertellen dat hij gemakkelijk is om aan te leren sleutelen. Of het wordt een Xantia, die zijn wat recenter en met wat geluk heb ik er niet te veel kosten aan.













Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik zou zeggen, zoek er een paar van beide op en ga eens proefrijden als je je rijbewijs hebt. Een BX is natuurlijk iets gedateerder dan een xantia en dat zal je ook merken met rijden. Dus kijk wat qua rijeigenschappen bij jou past en kies op basis daarvan. Een hobby mag natuurlijk best geld kosten, ondanks dat je student bent :p
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iedereen die nu zegt dat een BX goedkoop rijden is, is allemaal van een aantal jaar geleden toen er volop 2de hands onderdelen waren.
Inmiddels zijn onderdelen schaars! Dat drijft de prijs weer op.
Het is de laatste 5 jaar heel hard terug gelopen met de BXen.
Ik zal wel kijken wat ik kan vinden. CX is op dit moment misschien te ambitieus, maar zo’n BX zie ik écht wel zitten. En de Xantia ook wel. Zolang ik maar een hydraulische vering heb. Het leuke van de BX is dat hij ook een ietwat “vintage” interieur heeft, dan heb ik toch het gevoel van een youngtimer.
In verband met de onderdelen, op “Mister Auto” vind ik relatief veel en goedkope onderdelen geschikt voor de BX.