Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik blijf maar even fantaseren: ooit aan de luchtgekoelde V8 van de Tatra gedacht? Machtig mooi blok!
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
ahum..
al eens aan een smal block chevvy gedacht?
de Corvette leent zich uitstekend voor de DS, en het heet niet voor niets SmallBlock.
met een beetje goede wil komt er makkelijk 500+ frieskeknollenkracht uit.
de uitlaatspruistukken wijzen leuk vertikaal zowat naar beneden, en de inlaat zit strak tussen de V vorm, hoogte is er genoeg in de DS.
ook kan je turnoverhousings krijgen, die direct na de clutch de draairichting omkeren.
bij Hemi kan je diverse soorten Belhousings bestellen, en er zit er geheid 1 tussen die op de DS bak past.
maar of die weg kan met 500 PK tja,, da’s een ander verhaal.
je kan ook gaan voor de simpele uitvoering .
zeg maar de standaard, 1x 4barrel carb erop, en met een straigt fourline exauhst .
maar dan nog wandelen er ruim 280 frieske knollen uit..
er zijn in de state’s ook auto’s gebouwt met de bak voor de motor.
dus met wat aanpassingen zal die ook wel in de DS passen.
op dit adres kan je alles vinden wat je nodig hebt.
je vind daar de drag, street en race winkels. voor elke diccipline dus alles voorradig.
mvgr wupke:die de V8 wel wil prepareren voor je
Is een heel leuk idee, Wupke, maar we willen eigenlijk het idee van Citroën destijds alsnog waar laten maken.
Daarvoor is de originele boxer, waarmee Citroën destijds mee heeft geëxperimenteerd, nodig.
En een 2cv-blok aan een GS-blok lassen ? Dat lukt je niet. Krijg je nooit goed uitgelijnd (krukas er scheef in ofzo) en er zullen nog wel 10 andere redenen zijnwaarom het niet kan.
Precies, dus daarom vind ik dat ook een gek idee.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Zou je in de geest van die tijd blijven, destijds (begin jaren ‘50) bestonden er nog geen GS-sen dus zit je eendenblokken aan mekaar te solderen die toen 375 (of vanaf 1954 425 cc) waren. Om een 6 cylinder boxer te maken daarvan zou je er dus drie nodig hebben.
Even wiskunde (gegevens van de 425 cc staan tussen haakjes ):
3 x 375 cc is 1125 cc en dan 9 pk per eendenblokje is 27 pk (3 x 425 is 1275 cc, 12 pk per blokkie is 36 pk).
Wat een flauwekul, een brommer gaat nog harder!
Goh, je zou nog Panhardmotoren kunnen proberen… :schater
Nou, succes en ik zie het wel op een meeting hè!
Hmmm, dat is idd het proberen niet waard.
Een standaard DS 23 Pallas heeft iets vann 130-140 pk.
Maareuhm, de originele Boxer is zeker nergens te vinden…?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
hier staat een foto van die motor, (bij het kopje motoren) er is er wel een van maar die staat bij citroen, dus die krijg je nooit…
maar wel een gaaf idee !
CX-power schreef:Hmmm, dat is idd het proberen niet waard.
Een standaard DS 23 Pallas heeft iets vann 130-140 pk.Maareuhm, de originele Boxer is zeker nergens te vinden…?
144pk is het denk ik idd.
de originele boxer staat of in het fabriekmuseum, of in je koelkast verwerkt… daarop zou ik dus niet hopen.
wat ik me afvroeg: DS-blok draait achteruit…
porscheblok zit omgekeerd achterin een porsche…
draait dat porscheblok dan in de juiste richting als je het omgekeerd in een ds legt? (als dat zou passen)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk ideetje, maar hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat er bij de Ds prototype met boxer een heel ander chassis is gebruikt? Die wagens hebben namelijk een motor die VOOR de vooras ligt, en dus VOOR de versnellingsbak, en niet zoals bij de prroductie auto’s een blok wat achter de versnellingsbak, achter de vooras ligt.
Op de plaats waar nu een 4 cilinder in lijn ligt krijg je NOOIT een boxer motor, omdat daar slechts 40 cm breedte is.
Daar bij komt zoals eerder al gezegt de andere draairichting van de porsche of subaru boxer.
leuk idee, maar geheel niet haalbaar als je geen autotechnicus bent, en al helemaal niet als je niet over een volledige werkplaats met draai en freesbanken beschikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
maar bij dit blok (wat volgens mij het prototype 6 cylinder boxermoter is) licht de vernelings bak voor het blok net zo als bij de ds…
FF los van voor of achter.
je krijgt het ding er gewoon niet is.
de hele draagconstructie van de motor +bak hangt aan die 2 balken.
daartussen moet je dan die boxer frotten,euh dat wil dus niet.
je zou een bovenlangsconstructie kunnen maken, maar die moet zo sterk zijn dat je onderhand IPE balken erin moet hangen.
en daardoor kan je het blokje dan alleen een beurt geven alla Ferrari..
het hele spul eronderuit laten vallen.
service doen en terug hangen…
ik denk niet dat de RDW dat toe zal staan ..
mvgr wupke
Vanwege het hele motor demonteren voor een beurt ? Ik zie niet in waarom niet ...
Maar ze kunne ook motortjes maken van 5 cc ofzo (wordt gebruikt in de modelbouw) dus een supersmalle 12 cylinder boxermotor zou theroertisch mogelijk moeten zijn. Alleen ik vrees dat je dat ding wel gigantisch op toeren moet jagen voor er een beetje vermogen uit komt ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Vanwege het hele motor demonteren voor een beurt ? Ik zie niet in waarom niet ...
Maar ze kunne ook motortjes maken van 5 cc ofzo (wordt gebruikt in de modelbouw) dus een supersmalle 12 cylinder boxermotor zou theroertisch mogelijk moeten zijn. Alleen ik vrees dat je dat ding wel gigantisch op toeren moet jagen voor er een beetje vermogen uit komt ...
met een tussenruimte van 40 cm?
hmm, ik denk dat je een slag van 2 a 3 cm overhoud, als je uberhaubt wel zo’n smal boxerblok kan bouwen.
enigste leuke optie die mij te binnen schiet is de de W 12.
smal en niet te lang,, nagenoeg dezelvde dimensie’s als de 4 pitter van de traction waar destijds voor werd gekozen.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Als je dan toch gaat meubelen: Op marktplaats staat een Tatra V8 motor voor 190 euro, die zou je achterin kunnen bouwen om de achterwielen aan te laten drijven, DS 4x4!
Las ze!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De boxer 6-pitter is volgen mij ook eind jaren 60 weer uit de kast gehaald om een soort top-model van de DS te maken. Het ding had iets van 130 pk, benzine-injectie en luchtkoeling. Er is in Duitsland mee gereden over de Autobahn omdat Bosch er iets mee te maken had. Dat zal wel de injectie zijn. Later is dit project ook weer gecanceld en zijn de 4-in lijn injectiemotoren ten tonele verschenen. Wie weet hier meer van?