Beste citroen specialisten.
Heb al enige tijd van vreemde elektronische klachten met mijn Xsara uit mei 2003
Xsara type vtr.
Klachten zijn:
Snelheidsmeternaald valt zo maar naar 0 km en je voelt dan ook dat de motor inhoudt, zodra snelheidsmeter weer oploopt, voel je de auto ook weer beter lopen.
Alarm lichten gaan spontaan aan, zowel op snelweg dus op hoge snelheid, als zacht rijden.
raam bediening bestuurders kant weigert af te toe
Afstandbediening doet het niet meer, en bij het met de sleutel willen dichtdraaien, gaat de deur op slot en gelijk weer open.
Nu ben ik zelf gaan zoeken en op de een of andere manier kwam ik met mijn hand bij de kabelboom die van de bestuurderskant deur.
Toen deed het raam het weer.
Toen ik de rubberen afdichting weg trok bij de kabelboom schrok ik mij werkelijk rot.
Van 3 draden zag ik de binnenkern, en 2 draden waren gewoon afgebroken. (1 dunne grijze en 1 dikke groene)
De drie draden heb ik met isolatietape dicht gemaakt, en de 2 afgebroken draden geprobeerd door te lussen met een AMP plug.
Helaas 1 draad, de hele dikke groene lukt niet, die staat blijkbaar te veel op spanning.
Mijn concrete vraag: Weet iemand waar die groen draad voor is?? ik kan er niet achter komen.
Vraag 2: Hoe kan ik het beste die kabelboom vervangen? zijn daar reparatiesetjes voor?? want het schijnt een bekend probleem te zijn bij citroen?
verneem graag.
Klopt,had hetzelfde heb tussen alle draden stukje tussen gesoldeerd en krimpkous over soldeerpunten , wou nieuwe kabelboom tussen maken maar is niet meer leverbaar want de kabels breken geheid weer op ander stuk…Ben nu op zoek naar de conectors die in de steker zitten die op de deur gaat om zelf kabelboom te maken ,maar ook die zijn niet gevonden.
Gefeliciteerd, je kan een van de (helaas nogal veel) Xsara kwaaltjes afstrepen van je bingokaart.
Die kabelboom is inderdaad heel kwetsbaar, ik heb hetzelfde gehad.
Ik heb de kabel blootgelegd (omhulsel voorzichtig los geknipt) en had 1 volledig en 2 bijna volledig kapotgescheurde kabeltjes. Met kleine kroonsteentjes de boel aan elkaar geknoopt,daarna dikke tape om de kabelboom heengedaan. Dit heeft voor mij alle problemen opgelost. Nieuwe problemen hebben zich niet meer voorgedaan.
Heeft u dat rubberen gebeuren wat om de kabeltjes zit helemaal weg geknipt??
Heeft u geen last gehad van water in auto of deur dan??
Maar weet iemand waarvoor die groene dikke draad is??
Rest zijn dunne draden.
Het uiteinde van dat rubberen deel heb ik laten zitten. Dit kan je in de carrosserie “klikken”.
Zo voorkom je idd dat er water inloopt.
Met een nagelschaartje heb ik voorzichtig het omhulsel van de kabel weggeknipt.
Kan groen geen massa zijn?
Ik heb hetzelfde probleem al maanden met mijn Xsara Break 1.6;
Als de auto rijdt gaat continu het alarmlampje ‘deuren niet dicht’ aan en
uit en gaat af en toe piepen, de deur is dan gewoon dicht.
De display geeft aan dat rechtervoordeur niet dicht is.
Gevolg is ook dat ik met de centrale vergrendeling de auto niet op slot
kan doen, hij klikt weer open omdat hij denkt dat hij niet dicht is…
Als ik de linker portier open doe dan gaat de centrale vergrendeling
ook pogingen doen de boel dicht te gooien.
De garage beweert dat het rechter portier slot vervangen moet worden
(240 euro meneer..) maar ik zelf denk dat dat niet zo is.
Klopt mijn vermoeden? Ik weet zelf niet hoe ik alle bekabeling
kan vrijmaken/doormeten om het te herstellen.
Wat kost het grapje om dit te laten herstellen door een garage?
Ik heb uiteindelijk op sloop zelfde kleuren draad uit een xsara gehaald en heb alle beschadigde draden gesoldeerd. Niet echt makkelijk in de buitenlucht, soldeerbout werd niet heet genoeg, bij de dikke groene draad vloeide het soldeer niet echt lekker, maar voor een amateur gedaan wat ik kon doen.
Helaas, helaas was het toch niet afdoende, want ik krijg de deur met de centrale deurvergrendeling kastje niet dicht. De vergrendeling schiet steeds weer open. (of kastje stuk of slot of electraprobleem volgens dealer)
En ook mijn alarmlichten schieten nog steeds spontaan aan, en de kilometer teller doet ook maar waar hij zin in heeft.
Al met al niet echt heel prettig, en citroen Nederland zegt van niks te weten!!
Oplossingen:
Ik gebruik niet meer de centrale deurvergrendelingkastje, nu alleen maar met sleutel deur dicht doen.
Nieuw kastje te duur, en slot vervangen ook veel te duur!
Leven met dat die alarmlichten spontaan aangaan, verkeerstechnisch wel gevaarlijk, aangezien auto achter kan schrikken!! maar zowel Citroen dealer kan niks vinden in de computer met uitlezen!!!
En beetje letten op snelheid als de kilometer teller weer eens kuren heeft. Ook daar kan de citroen dealer niet vinden wat probleem is.
En ook hier laat citroen Nederland weten, deze klachten niet bekend zijn bij hun.
Auto verkopen is er bijna niet bij omdat je moet uitleggen dat sleutel niet werkt, spontaan alarmlichten gaan knipperen en de kilometer teller meer op een danseres lijkt dan een meet instrument.
Zeg het vrolijk maar baal enorm, ook die die ******* houding van citroen Nederland. Bah bah
Baal er wel van en voor mij is grens bereikt om niet nog eens auto met chevrons (die er overigens massaal afvallen!!!) te kopen. Tuurlijk andere merken hebben ook gebreken, maar ben er beetje klaar mee!!
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
Dit klinkt allemaal als een massa probleem. Dikke groene draad is bijna altijd massa. Dus ik zou daar de problemen zoeken.
Edit: Ik heb ook even in het schema gekeken, instrumentenpaneel en en slotmotor zitten op dezelfde massa.g21 naar massa l.a stijl.
@frank52
Herkenbaar, ik heb mijn Xsara vaak vervloekt met al die rare kuren, maar hij rijdt nog steeds prima. Het heeft me wel veel tijd, geld en grijze haren gekost…
Citroen dealers loop ik met een grote boog omheen, die vervangen lukraak onderdelen en vangen daarmee veel geld.
Bij jou spelen er mogelijk meerdere dingen, je kabelboom nog een keer bloot leggen en alles nalopen is het beste begin. Er mogen echt geen kabelbreukjes zitten want dan heb je inderdaad ellende.
Ik heb trouwens niet gesoldeerd maar kleine kroonsteentjes gebruikt.
Je kilometerteller kan een apart probleem zijn, ik heb in een C5 ooit een kapot motortje gehad van de teller.
frank52 schreef:
...
Oplossingen:
Ik gebruik niet meer de centrale deurvergrendelingkastje, nu alleen maar met sleutel deur dicht doen.
Nieuw kastje te duur, en slot vervangen ook veel te duur!
...
Hoe gebruik je “niet meer het centrale vergrendelingskanstje?” Ik zie er geen.
Met de sleutel deurslot linksvoor of rechtsvoor op slot doen lukt niet, hij klikt gewoon weer open..
@Ivo1976:
Moet het dashboard en/of binnenkant van de portier portier open om makkelijk de kabelboom bloot te leggen?
En is ergens te vinden hoe ik portier van binnen dan demonteer? Ik kan dat nergens vinden…
@heyakeessie
Dat is niet nodig.
Als je de portier open doet, zie je onderin een omhulsel van portier naar chassis. Hierin zit de kabelboom.
Dit (rubberachtig) omhulsel heb ik voorzichtig opengeknipt met een schaartje.
Toen zag ik meteen een aantal aders die gescheurd waren. Ik heb deze met een kroonsteentje weer aan elkaar gezet.
en daarna de kabelboom goed ingetaped.
Daarna heb ik geen klachten meer gehad.
Ik heb geen schaartje gebruikt, maar het rubber omhulsel vanaf de plug opengerold.
Bij de linkerdeur was de isolatie van een lichtblauwe draad en de groen/geel (aarde?)eraf of
gespleten. Bij de rechterdeur is de geel/groene draad geknakt maar niet door. De kluwen aan
draden zat helemaal gedraaid. De dunne draadjes lijken me kwetsbaar maar het lijkt me logisch
bij deze constructie dat op een gegeven moment de draad stuk gaat.
Ik heb wat gerommeld met de draden (zodat er minder spanning op staat) en 1 plug 360 graden
gedraaid.
Hierna kon ik wonderlijk genoeg met de centrale vergrendeling de hele zaak op slot doen!!
(maar vanmiddag na 2 keer de deur open/dicht weer niet)
Het liefs zou ik alle draden willen doormeten (maar ja waar eindigen ze in het dashboard??)
en de draden loshalen van de plug, enkele cm’s afknippen en weer vastzetten in de plug.
Kan dit? zijn de pinnetjes er uit te duwen?
Anders gebruik ik jouw methode… hoe kom ik erachter welke draden voor het slot zijn?
Overigens is er ook nog iets merkwaardig bij de plug (aan beide portieren). Er is een
draad (blauw rechts, paars links) die niet een plugpin ingaat, maar door een gaatje in de
plug heengaat en doorloopt de deur in.
Is citroen bij het ontwerp er later achter gekomen dat er een pinnetje te kort was?
Raar… maar zo kan ik niet de plug helemaal loskoppelen van de deur.
Overigens ook frappant dat 2 garages, in de 4 keer dat er naar gekeken werd, men er daar
niet op het idee komt eens even de kabelboom te checken. Had ik bijna een nieuw slot voor
niks er in laten zetten…
Van oudsher hebben monteurs minder kaas gegeten van elektra/elektronica dan van motoren…
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Hallo ook ik heb aan bestuurders kant problemen gehad met de kabelboom.
de stekker pennen/lipjes zijn er uit te krijgen
De pen bezetting even overtekenen of een foto van maken als hij er uit is weet je niet meer waar hij gezeten heeft.
Dan iets aan de te verwijderen kapotte kabel trekken en aan de voorkant met een horlogeschroevendraaier een klein lipje van de stekkerpen om drukken als je het lipje van de stekker raakt schiet hij uit de kunststof stekker omdat je de kabel iets op spanning houd.
dan net na te stekkerpen de kabel er afknippen ongeveer 1 cm koper laten zitten aan dit koper een nieuwe kabel solderen en met krimpkous isoleren.
Dan de stekkerpen weer in de kunststof stekker drukken, de kabel door de rubber hoes halen zodat hij in de deurstijl terecht komt om daar de verbinding te maken.
De kapotte kabel terug trekken uit de rubber hoes en met een kroonsteen de verbinding maken inde deurstijl
Als de hoes uit de deurstijl gehaald is zit daar veel ruimte voor een kroonsteen.
Ik heb op deze wijze alle kapotte kabels (drie stuks) opgeknapt.
Alles werkt nu weer perfect
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
frank, als de snelheidsmeter niet goed meer werkt, dan ligt dat vaak aan de aansturings sensor, deze zit op het difrencieel gemonteerd, hij zit boven de rechter aandrijfas (is altijd gezien vanuit rijrichting) het is een witteplug, deze vervangen, a 15euro, en het is waarschijnlijk over, dat je alarm lichten af en toe aan gaan, heeft hier mee te maken, en ook het slechte draaien van de motor, de alarm lichten gaan normaal ook aan als je in eens heel hard remt. je doet dat wel niet maar je snelheids meter gaat wel in eens naar 00, en daar reageerd de electronica op. dus ook de motor, want die krijgt de info van 10 sensoren, en daar van valt de belangrijkste weg, en moet geconpeseert worden, door de ecu, en dat merk je door dat de auto dan een beetje schokt.
Geachte heer Beremans,
Klopt exact wat u allemaal omschrijft!!
Ik ga nu weekje duitsland en na duitsland gelijk kijken of ik dat witte ding (zelf) kan vervangen, zou zo bnlij zijn als dit verholpen is.
gr.
frank