die schakelaar zal wel niet stuk zijn, maar waarschijnlijk het capilairtje.
hetgeen dus betekent dat hij in de stand “altijd aan” gewoon moet werken
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nee, ook in de stand ‘altijd aan’ deed hij niets. Als dat zo was dan had ik daar vrede mee gehad.
Ik ben een groot deel van de dag bezig geweest met doormeten van het kastje met een ohmmeter en begrijp nu wel ongeveer hoe het werkt en welke aansluiting waarvoor dient. Daarna heb ik hem weer aangesloten en ben ik spanningen gaan meten. Op 1 van de connectoren aan de achterkant stond 12V bij contact aan. De andere connectoren waren (vrijwel) spanningsloos. Bij inschakelen van het kastje werd de 12V omlaag getrokken naar 2,8V.
Kortom, kansloos dat ding…




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi dat je het gevonden hebt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
par eXeMple! schreef:Bij inschakelen van het kastje werd de 12V omlaag getrokken naar 2,8V.
Kortom, kansloos dat ding…
dat volg ik niet, ik zou zeggen dat je dan een slechte voeding hebt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Of kortsluiting
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Mooi dat je iets gevonden hebt.
Kortsluiting waarschijnlijk, maar dat hoeft niet per se in het kastje te zijn natuurlijk.
Het kan ook ergens in een deel zitten dat wordt geschakeld door het kastje.
Of in de bedrading natuurlijk.
Voor de elektronische thermostaat kun je kijken op:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212556/P120/#1779551
Het is geen rocket-science dus het gaat zeker lukken.
Deze oplossing werkt prima maar is natuurlijk niet origineel.
Ook de besturing van de recirculatie (de klep op de luchtinlaat) zit er niet op.
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
kan je makkelijk een andere airco knop wisselen om te proberen ?
hoeveel vulling moet er eigenlijk in ?
850 gr vulling aan R134a ?
is dat een serie 2 anders ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als je voedingsspanning wegvalt tot 2.8 volt heb je een slecht contact in je voedingskring :
als er geen belasting is meet je 12 volt zodra je belast valt dit weg .
Meten met een echt testlampje ( geen led ) is hier een betere oplossing .
vervang hierin wel het 24 volt lampje door een 12 volt exemplaar .
Volgens mij moet je in de connectoren gaan zoeken .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen



Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
par eXeMple! schreef:wijnand 16v schreef:Waarschijnlijk als je deze doorverbind zal je airco weer werken als je gewend bent, maar heb je de thermostaat tijdelijk geëlimineerd tot je een nieuwe hebt. De temperatuur kun je dan niet zo goed regelen buiten dan het in en uitschakelen met de drukknop.
Zat nog even te denken n.a.v. wat Wijnand zegt.
Wat zou er gebeuren als ik met een schakelaar gewoon 12V op het punt zet dat ik in de tekening hieronder gemarkeerd heb. Ik heb dan eigenlijk een aan/uit schakelaar gemaakt zonder thermostaat. Wat kan er fout gaan?Ik kan wel iets bedenken wat er kan misgaan:
Wat gebeurt er als de verdamper bevriest? Volgens mij zou het systeem dan moeten afslaan. Ik denk dat nu de thermostaat voorkomt dat de verdamper bevriest. Of is dat de drukschakelaar?
Hier kan niks mee mis gaan. Alleen heb je de beveiliging van de thermostaat overbrugd. Maar zolang het zelf weet is dat geen probleem. Als je voelt dat je tenen bevriezen is het verstandig om dat even wat warme lucht bij te mengen om een bevroren verdamper te voorkomen. Regelt dit draaiknop buiten de temperatuur ook de snelheid van je interieur ventilator? Want dan klopt het schema weer namelijk. Alleen hadden ze dan de ventilator niet in de gestippelde lijn moeten tekenen.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ja, ik kan nu de airco werkend krijgen. Zie boven.
Maar toch:
Vanavond weer wat dingen zitten bekijken en meten in de auto. Want ik begrijp gewoon nog niet hoe het werkt.
Die airco thermostaat schakelt maar hij wordt niet rechtstreeks gevoed vanaf de 12V. Wat ik hiervoor beschreef over inzakken van de voeding, dat is niet waar. Als dat zo zou zijn, dan zou ook de blower ermee moeten stoppen als de airco wordt aangezet wordt.
Waarom komen er 9 draden vanaf die thermostaat? Waar is dat allemaal voor nodig?
Ik bekijk nu alles door het gat dat ontstaat door het weghalen van het vakje tussen de luchtroosters en de versnellingspook.
8 van de draden van de thermostaat gaan in een bundel de middentunnel in, voor zover ik kan zien. Naar de schuiven voor de blower- en kachelregeling dus. Wat gaan ze daar doen?
Ik denk dat ik maar eens de middentunnel er helemaal uit haal en kijken hoe het zit.
In de middenconsole zit ook de module van de regeling van de temperatuur in de auto. Dit is een Bosch Behr 1147328023.
Is deze module ook verknoopt met de thermostaat van de airco?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Vanmorgen is Jaap Comfort op bezoek geweest om nog eens met me mee te denken over de airco. We zijn tot de conclusie gekomen dat er ergens in het elektrisch circuit rond de airco thermostaat iets niet in orde is, maar we komen er niet achter wat het is. Misschien ergens een kabelbreuk want het gedraagt zich erg vaag. Enfin dat heb ik al eerder beschreven.
Ook heb ik iets geleerd namelijk dat mijn CX met airco een recirculatieklep heeft. In de recirculatiestand wordt er door de blower geen buitenlucht maar lucht uit het interieur aangezogen. Ik heb we wel eens afgevraagd waar de extra stand van de regelschuif van de blower voor is. Er is namelijk voorbij de 0-stand nog een extra stand en die is om de recirculatiestand in te schakelen.
Alleen: de klep werkt niet. Hij staat vast in de stand ‘open’, m.a.w. het aanzuigen van buitenlucht. Gelukkig maar.
Iets om later nog eens te bekijken. Ik mis recirculatie niet echt.
Nu kan ik dus de airco inschakelen door de aircopomp, de ventilatoren en de schuif voor verhoogd stationair toerental direct aan te sturen. Ik ben al bezig om daarvoor een schakelaar in de middenconsole te maken, in plaats van de thermostaat. Vanavond al een draad getrokken van onder de motorkap naar de middenconsole.
Maar, als ik op die manier de airco inschakel en dan gas bijgeef, dan gaan af en toe de V-snaren slippen. Het zijn de dubbele snaren die slippen, en volgens mij slippen ze op de pulleys op de waterpomp. De snaren staan best strak. Ik heb eigenlijk geen zin om ze nog strakker te zetten want ik ben bang dat ik daarmee lagers ga vernielen.
Zou het kunnen zijn dat de pulleys versleten zijn? Betekent dat het monteren van een nieuwe waterpomp?
Sreie 1 weet ik niet zeker, maar serie2 werd vaak de motor van de recirculatie klep losgekoppeld omdat die doordraaide.
Die snaren moeten ook best strak, maar idd te strak sloop je de lagers mee.
Polies die versleten zijn zie je niet vaak, maar zijn de snaren wel ok?
En staan de poelies mooi in lijn?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Meestal versleten snaren, de krachtoverbrenging vindt namelijk plaats op de schuine zijden.
Als de snaar versleten raakt, gaat ie dieper in de poulie liggen en soms zelfs op de binnenzijde lopen.
Hierdoor is er minder vermogen over te brengen, omdat de weerstand op de schuine zijden dan kleiner wordt.
En zijn het de juiste snaren in breedte?
Er zijn volgens mij snaren van 9, 9,5 en 10 mm breed.
Even kijken welke het moeten zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Wat ook nog kan is dat de spanrol erg zwaar gaat.
Dan hoor je de riemen over de spanrol slippen.
Groeten,
Jaap
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat denk ik niet, want op het moment dat ik de snaren hoor gillen, dan zie ik ook de poelies op de waterpomp langzamer draaien.
Het zijn vrijwel zeker de dubbele snaren die slippen. Ik ga daar eerst maar eens andere op zetten. Eens zien of ik een “matching pair” kan vinden.