Hoi iedereen,
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een BX 1.9 GTI automaat! Heerlijke wagen, maar natuurlijk wel met wat werk
Laatst flitste het LHM-druk waarschuwingslampje kort terwijl het LHM-niveau wel op peil is.
Een keer tijdens het maken van een bocht na remmen en een keer bij het remmen toen ik achteruit een parkeerplaats in draaide. Beide keren brandde het lampje een seconde of zo.
Ik sta net op het punt op vakantie te gaan waar ik ongeveer 1500 kilometer verwacht te rijden. Is het verantwoord om zo ver te rijden zolang het bij een paar keer knipperen blijft? De auto lijkt verder prima te remmen, sturen en veren.
Na wat speuren op het forum heb ik de volgende dingen gecheckt:
- LHM-niveau is op pijl
- De filters in te LHM pot waren niet bijzonder smerig, toch even schoongemaakt
- De voorraadbol is volgens mij niet leeg. Als de auto eenmaal omhoog is tikt de drukregelaar elke 14 seconden.
- De LHM in de pot leek bij stilstand niet echt te stromen en er dreven geen bellen in, dus volgens mij is er geen gigantische retourstroom. Al weet ik niet of dit een betrouwbare manier is om de retourstroom in te schatten.
Wat me verder opviel is dat bij een koude start het vrij lang duurt voordat het LHM-lampje uit gaat (30 seconden of zo). Zodra die eenmaal uit is stijgt de auto redelijk snel op. Als ik hierna de auto in de laagste stand zet en daarna weer omhoog wil laten komen gaat het LHM-lampje opnieuw branden en duurt het weer vrij lang voordat deze uit gaat en de auto omhoog komt.
Dus volgens mij levert de HD-pomp niet genoeg druk, of komt die druk het systeem niet in door vervuiling, of is er toch een te hoge retourstroom ergens. De stuurbekrachtiging is natuurlijk verdacht, maar ik heb nooit gemerkt dat deze haperde of uitviel.
De volgende dingen heb ik op m’n lijst staan om te checken/vervangen:
- Retourstroom stuurbekrachtiging controleren. Hoe kan ik inschatten wat normaal of teveel is?
- Filters stuurventiel/verdeelblok schoonmaken
- LHM verversen en evt. spoelolie erin
- HD-pomp vervangen
- Misschien zelfs de remservo: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1666304/
Waar denken jullie dat het probleem waarschijnlijk ligt?
Alvast bedankt!
LHM peil heb je neem ik aan wel gemeten met de auto in de hoogste stand?
Weet je zeker dat het het LHM niveaulampje is?
Misschien een los draadje van de remvoeringsslijtageindicator?
Check ook even je motorolie peil.
Oliedruklampje kan ook in de bocht aanspringen als je niveau te laag.
Kan geen kwaad met 1500 km voor de boeg…
Als het omhoog pompen erg lang duurt is het toch goed mogelijk dat je bollen niet goed op druk zijn…
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Rondje bollen vullen of verversen kan geen kwaad en is bij een BX een eitje.
Het zou idd ook een versleten pomp kunnen zijn maar dat komt niet zo vaak voor. Is de ontlastschroef goed dicht?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Het is het lampje met dit symbool: ((!))
Welk lampje is dan voor de remblokjes? Is dat dezelfde? Ik kan er zo snel niks over vinden in de vraagbaak.
Het oliepeil hou ik wel goed in de gaten. Ik heb standaard extra olie in de auto liggen
De veerbollen zijn vast niet volledig meer op druk. Als ik iets te hard over een drempel rijd raakt de achterkant de rubbers. Waar kan ik het beste veerbollen kopen? Tot nu toe ben ik ze alleen bij CTA service tegengekomen.
Ik ga de ontlastschroef controleren!
CTA service is één van de goedkoopste.
Bollen kan je ook laten vullen mits ze niet te leeg zijn, is wat goedkoper.
Alleen niet iedere dealer doet dat en er zit behoorlijk prijsverschil tussen de dealers.
Misschien is hier nog een BX goeroe die een leuk adres weet?
Bollen vullen via de club is meestal januari(?) zie http://www.bxclub.nl/phpBB/viewtopic.php?t=1794
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bollen vullen bij Chyparse in Almere
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Volgens mij is dat het algemene stop/alarm signaaltje. Mijn ervaring met BX/XM is dat dit soms oplichtte in bochten (net al bij jou) en dat het ALTIJD een wat lager motorolie-peil was die dat veroorzaakte. Theorie: oliepomp zuigt ff niks aan door olie die in de carter naar één kant geslingerd wordt > oliedrukalarm. Standaard extra olie in de kofferbak helpt hier niks tegen
Bedankt voor de reacties!
Ik ga het oliepeil controleren, misschien is die inderdaad alweer aan de lage kant.
bogaard77 schreef:Bollen vullen bij Chyparse in Almere
Ze hebben geloof ik geen website.
Weet je toevallig wat het daar kost?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Losse bollen 12 euro. Op de auto afhankelijk van de bol plaats.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>