Beste Citroën-liefhebbers,
Als Volvo-liefhebber keek ik even vreemd op toen ik in een krat met carburateurs van een Volvo 240 een Weber 28/36 DDEA1 tegenkwam. Deze past weliswaar op de latere 240’s, maar dat gebeurt zelden. Veel vaker wordt de 34 DTML (zoals op de CX) geplaatst.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat deze carburateur zeer waarschijnlijk van een Citroën DS21 komt. Kan iemand dat bevestigen? De venturi’s zijn 23 en 27 mm, en het is er één met de “halve choke”, d.w.z. er zijn twee poorten i.p.v. één en slechts één poort is voorzien van een chokeklep.
Verder ben ik op zoek naar een vervangende carburateur voor mijn 240 2.3 van 1988. Ik dacht aanvankelijk dat deze Weber aan de kleine kant zou zijn, maar als hij op een 2.1-liter past moet een 2.3 ook kunnen. Kan iemand me voorzien van wat meer informatie over deze carburateur en of hij ook op een 2.3 liter motor (DS23) werkt? Ik weet dat ik dan in ieder geval de sproeierbezetting moet aanpassen, maar als iemand de verdere specificaties/informatie/tips/etc. heeft zou dat fijn zijn.
Alvast bedankt!
Weber 28/36 DDEA1 is gemonteerd geweest op DS21 Mecanique.
DS23 Mecanique is geleverd met Weber 28/36 DMA 4.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In rijgedrag merk je weinig verschil. Heb op mijn 23 verschillende carbs gehad. Weinig effect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo’n DMA 4 lust wel een beetje meer benzine…
Dank voor jullie snelle reacties.
Wat is het verschil tussen die twee Webers? Ik ben er niet zo in thuis, ik zit meer in de SU en Stromberg carburateurs.
Qua uiterlijk lijken ze hetzelfde, ze passen ook allebei op hetzelfde inlaatspruitstuk.
Bovendeksel heeft echter een verschillende chokeklep, en de sproeierbezetting is anders.
Heb een NOS Zenith 175 CD Volvo carburateur liggen en zou deze wel een willen ruilen tegen jouw DS carburateur. Laat maar weten of je interesse hebt.
Bedankt voor deze reacties heren.
Inmiddels heb ik een mail gestuurd naar BCCP met de vraag wat de mogelijkheden met deze carburateur zijn.
@ Fritz: ik waardeer je aanbod zeer en zou er bijna op in gaan, maar de Zenith Stromberg 175 CD is eigenlijk niet geschikt voor een 2.3-liter motor dus daar heb ik op het moment niets aan. Maar mocht je echt gebaat zijn bij deze Weber carburateur wil ik best ruilen tegen bijvoorbeeld een 34 DMTL / DMTR van een Citroen CX (zolang de choke maar handmatig bediend is en niet elektrisch of via het koelwater), die is wat groter en beter geschikt voor mijn “tuningsplannen”. Het hoeft dan echt geen nieuwe te zijn, als hij compleet is is het goed. Zet ik er zelf wel een revisiesetje op.
Even goede vrienden , naar mijn weten zijn ze overigens naast de Pierburg carburateur (ook) gebruikt voor de Volvo B23A blokken en zeker voor de B21A blokken. Maar ik lees iets over tuningplannen. De CX carburateur kan ik je helaas niet aan helpen.
De Zenith Stromberg is inderdaad gebruikt voor de B19 en B21, maar niet voor de B23. Althans niet origineel. Die Pierburgs zijn niet geweldig dus het kan best zijn dat er wel eens mensen zijn geweest die er een Stromberg op hebben gezet. Maar er is geen sproeiernaald leverbaar voor de 2.3-liter motor.
Overigens heb ik van BCCP het advies gekregen om de Weber 28/36 DDEA1 niet te gebruiken op mijn Volvo, hij is toch te specifiek voor de DS. Mijn vraag over de sproeierbezetting vervalt dus bij deze.
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Deze carburateur zal waarschijnlijk de verkoop in gaan of, liever nog, te ruil worden aangeboden tegen een 34 DTML/DTMR. Ik kan er immers niets mee.