Heren,
Als iemand nog een paar tips heeft, graag.
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Een ph 1 , 2 of 3 ?
Kijk eens op de C5club
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Het is een ph1 2002. 160.000 km onderhoud bekend.
Op de C5 club wordt ik niet echt veel wijzer.
Peter
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij een PH1 V6 is niet veel bijzonders te melden .... Anders dan de standaard C5 ongemakken.
Enkel de bobines sneuvelen bij bosjes, maar da’s verder weinig spannend
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Dat van de bobines had ik al eens gehoord, dus gewoon flink stuk sturen en kijken hoe het bevalt.
Van de normale (min)punten van een C5 schrik ik ook niet echt meer.
Je bent ook een tevreden XM rijder Menno?
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja absoluut, gewoon sturen en flinke proefrit maken , is het een automaat ?
Kijk of dat allemaal soepel verloopt !
Yep, zeer tevreden over de XM !
Heerlijke voiture.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ja is een automaat.
Mijn XM is ook een automaat, vandaar dat ik redelijk verpest ben
Eigenlijk wilde ik een 2e XM kopen een 2.5 TD, maar dat vind mijn echtgenote niet zo’n strak plan…
Peter
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Vanaf de C5 ph2 is de V6 i.c.m. een 6 traps automaat, dat is helemaal lekker rijden
Maar een ph1 met 4 traps zf bak is zeker geen straf , suc6 !
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ik houd je op de hoogte.
Peter
2cvtje schreef:Het is een ph1 2002. 160.000 km onderhoud bekend.
Op de C5 club wordt ik niet echt veel wijzer.
Peter
Beter zoeken
Enfin, alle V6en kennen bobine problemen.
De ph1 had specifiek last van vroegtijdige veroudering van de pre-kats. In de meeste gevallen zijn deze geswapt voor de 100K. Dat was altijd een dure grap als je het zelf moest betalen (ca 1000-1500 euro).
De ZF automaat is zeer degelijk maar haalt wel een beetje de puf uit de auto (vooral het optrekken gaat met wat vertraging gepaard)
Bougies vervangen is vrij duur en moet elke 60K (vroeger was het heel duur, maar gingen ze 120K mee)
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die motor heeft elektrokleppen om de nokkenassen te verstellen. Die gingen aanvankelijk nog wel eens kapot. Er zit een flinterdun busje tussen de weekijzeren kern en het spoeltje, waarmee de klep wordt versteld.
Dat busje sleet nog wel eens door en dan raak je in zeer hoog tempo de motorolie kwijt.
Het is wijs om uit te zoeken of die dingen al eens vervangen zijn. Er staat een nummer op, kenners kunnen daar aan zien of dat zo is.
Het vervangen stelt niets voor, maar het zijn dure krengen (ik heb er nog twee, goeie).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zover hartelijk dank.
Ik heb er gisteren een bekeken,met weinig kilometers, leek wel aardig, maar ben er nog niet helemaal uit.
Peter
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die nokkenas verstelkleppen is geen probleem bij een ph1, wel een issue bij de ph2
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
exroosje schreef:
De ZF automaat is zeer degelijk maar haalt wel een beetje de puf uit de auto (vooral het optrekken gaat met wat vertraging gepaard)
De automaat is beter dan de ouwe ZF 4HP18 en ook beter dan de AL4 uit de 4-cilinders maar niet foutloos. Vooral bij het slepen van aanhangers, caravans en andere zware belasting willen ze nog wel geest geven. Net als in de Xantia en XM v6’en met de ES9J4 motor waar dezelfde automaat in zit
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Welke automaat is wel foutloos…..Als je zware aanhangers sleept moet je sneller de olie vervangen en dat gaat bij een ZF makkelijk.
Ik vermoed zelfs dat de ZF ook beter scoort als de AISIN 6 bakken.
Die nokkenas verstelkleppen is geen probleem bij een ph1, wel een issue bij de ph2
Klopt, daarom had ik hem ook niet genoemd. Er zijn met de binaire verstellers van de ph1 mij geen problemen bekend, itt de continue variable exemplaren van de ph2, die opmerkelijk vaak na 120K de geest geven.
Als je V6 ook navigatie heeft, de CD loopwerken daarvan hebben niet het eeuwige leven maar zijn gelukkig wel te swappen. Naar verluid doen gekopieerde CD’s het looopwerk harder werken waardoor deze eerder kapot gaan.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Olie wisselen gaat bij een 4HP20 gaat niet zo makkelijk als je denkt. Tenmiste; niet als je de volledige inhoud wil wisselen. Zelfs als de bak goed schakelt zou ik hem meteen laten spoelen bij een toko als Oldenhage of Autrans. Ik heb zelf ervaring met dezelfde bak en motor in m’n 406 Coupe. Auto bij 166000 gekocht en de bak schakelde als een zonnetje. 25000k later begonnen de schakelmomenten met name als de bak in lock-up zat toch wat houteriger te worden. De bak laten spoelen (te laat), en 10k later draaide de oliepomp aan barrels veroorzaakt door een afbrokkelende lock-up plaat in de koppelomvormer (schijnt veel voor te komen bij deze bakken). Ik heb de bak zelf gereviseerd/repareert maar dat koste alsnog 800 euro aan onderdelen.
Als de bak niet goed schakelt, zou ik het risico niet willen nemen en de auto laten staan!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005