Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In een Phase II C5 zit de roemruchte module niet “los” aan de passagierszijde, maar is ingebouwd in de blower zelf.
De blower kan vrij gemakkelijk los met een draai-bajonet verbinding. Dan kan de stekker er uit, met twee dikke en vier dunne pinnetjes.
Vandaag kwam de sloop blower binnen was daar getest (zeggen ze), direct aan het stekkertje gezet: Niets, geen beweging in, en ja, lang genoeg gewacht (minstens minuut) met draaiende motor.
Die foto is van die blower. Je kan er goed aan zien dat het ding echt is geïntegreerd, de pennen voor de koolborstels en de veld wikkelingen steken door de printplaat heen.
Dus maar goed dat ik niet eerst dat hele dashboard ben gaan slopen.
Blijkbaar zit de storing “hoger op”, eerst maar eens de Lexia er aan, daar had ik uiteraard mee moeten beginnen.
Zeer helder is dat deze “verbetering” misschien wel voor PSA winst oplevert, maar zeker een groot verlies voor de klant met pech.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Verder spitwerk met de Lexia levert nog meer raadsels.
Op alle onderdelen krijg ik bij Diagnose te zien dat eer GEEN communicatie is, behalve bij de injectie en de vering.
Bij deze twee geen storingen.
Uitlezen van gegevens geeft geen bijzondere waarden, behalve dat de boordspanning 12,5 V zou zijn (bij draaiende motor).
De multimeter geeft echter gewoon 14,5 V.
Dus er is iets geks aan de hand.
Als ik rijd doet de blower niets, bij hogere snelheden komt er wel wat lucht uit de ventilatieroosters, maar die zou dan koud moeten zijn en dat is niet zo. Het lijkt dus wel of de airco het plotseling ook niet doet, ook dat is onwaarschijnlijk, juist gecontroleerd.
Voor alle zekerheid nog even de zekeringen gecontroleerd: Ook daar geen bijzonderheden.
Wie kent een specialist die deze puzzel op kan lossen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
misschien een storing in je bsm?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Na een bezoek aan Oldenhage werkt de blower weer, alleen voor hoe lang?
Johan las moeiteloos het hele systeem uit, elimineerde aan aantal storingen waaronder de vertrouwde stuurhoeksensor.
Hoogstwaarschijnlijk is het toch een koolborstelkwestie. Dus een dashboardswap, maar daarin hebben ze al bedrevenheid, kost niet al te veel tijd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het komt dus kennelijk meer voor, dit raadselachtige fenomeen. Ramp inderdaad om hele dashboards te moeten uitbouwen voor zoiets als een blower of een kachelradiateur.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Na het uitlezen en resetten van een reeks fouten doet de blower het nog steeds.
Duimen dat het zo blijft.
Dus: als het kreng er mee stopt niet beginnen met schroeven, maar eerst uitlezen en fouten elimineren.
Gek genoeg wilde dat niet met mijn Lexia. Nog niet geprobeerd of dat na die reset wel wil (durf ik niet, misschien dreg dat wel bij tot de ellende).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop