Op het Xantia-forum had ik al geschreven over mijn gechipte HDi en de gesneuvelde koppakking. Omdat ik de werken zelf ga doen open ik hier ook een draadje.
Ik rijd al langere tijd met deze wagen en heb de motor een kleine 120.000 km geleden laten chippen op een rollenbank. Dit heeft me veel plezier gebracht. Hierbij heb ik niet altijd de grenzen van de techniek gerespecteerd, of in andere woorden niet altijd netjes warm gereden voordat het gaspedaal diep ging. De wagen kreeg altijd perfect onderhoud en elke 20k verse volsynthetische olie, nieuwe filters etc. In ruil daarvoor vroeg ik heel regelmatig alle pk’s weer op die beschikbaar zijn.
Enkele weken geleden begon er drukopbouw in het koelsysteem. Hierdoor blies de koelvloeistof af. Telkens weer bijgevuld en de motor is nooit te warm geweest.
Afgelopen twee dagen (in mijn hobbytempo) heb ik de motor gedemonteerd en ligt nu de cilinderkop er af. Dit is sneller geschreven dan gedaan want de sleutelruimte bij de Xantia HDi is verschrikkelijk beperkt.
Komende dagen meer en foto’s
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Inmiddels is er meer duidelijk.
De koppakking is doorgeslagen tussen cilinder 3 en 4. Vanaf hier kon de verbrandingsdruk ook het waterkanaal bereiken. Ook tussen de andere cilinders is de pakking verzwakt.
Vraag blijft interessant waardoor dit nu kwam. Slechte pakking, te hoge verbrandingsdruk, was een hogere voorspanning van de kopbouten nodig na chippen, of gewoon niet voldoende warmgereden.
Zie de aangekoekte rand tussen cilinder 3 en 4.
Hier zie je heel duidelijk hoe de koppakking gedeeltelijk is weggeblazen tussen beide cilinders.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Er schijnt een ‘fout’ type koppakking te zijn geweest, herkenbaar aan de ‘lipjes’ die uitsteken. Heb dat ooit ergens gelezen maar weet niet meer waar.
Mijn Xsara uit 2003 met een RHZ begon ook binnen een jaar na aanschaf (2007) druk op te bouwen in het systeem. Kilometerstand was zo rond de tweehonderdduizend. Af en toe een melding over op het scherm, zo nu en dan bijgevuld en provisorisch ontlucht, en honderd kilometer later stond het peil dan weer op minimum. Gek genoeg is het nooit echt uit de hand gelopen. Uiteindelijk met die lekke koppakking nog dik een ton erbij gezet.
Ik vermoed een fout in de koppakking, óf de eerste eigenaar had een iets te zware voet met koude motor..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In dit draadje ontbreekt een stukje voorgeschiedenis.
Ca 120.000 km terug heb ik de koppakking als eens vervangen. Keurig volgens de officiële voorschriften samen met een koprevisie. Dat was naar aanleiding van het kapot lopen van de distributie doordat een rafel van de multitieriem erin was gelopen.Sindsdien ook laten chippen.
Die te zware voet met koude motor benadert waarschijnlijk wel de oorzaak, alleen niet de eerste maar de tweede eigenaar (ik ).
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor koppakking gebruik je? Ik zou zelf namelijk bij een moderne Hdi altijd kiezen voor een originele, die bij de dealer vandaan komt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nu ik toch bezig ben pak ik ook de turbo aan. Ik kan er later niet meer bij dus dan is dit de ideale gelegenheid. Hoewel de turbo nog prima werkte zitten er wel lichte slijtsporen op de compressorschoepen. En heeft met 340.000 km al een behoorlijk leven achter de rug.
Wordt vervolgd.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Het probleem zit hem hier in een te zware voet terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is (dus koud is).
Omdat de kop van Alu is, zal deze sneller in en uitzetten het is van belang om de gehele motor eerst op bedrijfstemperatuur te laten worden voordat er het max van de motor gevraagd kan worden.
Op hoeveel druk heeft de turbo gefunctioneerd ?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hoe ziet/zag je inlaatspruitstuk er vanbinnen uit? Die willen nogal eens dicht koeken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Metre schreef:Het probleem zit hem hier in een te zware voet terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is (dus koud is).
Dat is zeker geen vaststaand feit. Er zijn tal van andere oorzaken te noemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de reacties.
Ik loop ze maar even in volgorde langs.
@Waterman:
De pakkingset is geleverd door het bedrijf die de vorige keer de koprevisie heeft uitgevoerd. Ik ga navragen of dat origineel materiaal is.
@Metre:
Die zware voet wil ik wat toelichten.
Ik liet de motor nooit hoge toeren draaien voordat hij warm was, hooguit 2500 toeren. Wat ik wel deed is te snel het koppel benutten, dat ging ook veel te gemakkelijk. Met maar weinig gasgeven trok de wagen al als een tierelier bij die lage toerentallen.
Eenmaal warm op de snelweg trapte ik de wagen vaak op de staart. De turbodruk weet ik niet meer zeker. Ik dacht na chippen begrensd op 1,2bar.
@2d:
Het zal je verbazen; volkomen schoon!
De reden is dat ik de EGR had afgesloten.
Zie mijn oude draadje hierover op http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210581/
@Waterman, Klopt. Ik zal de oorzaak niet achterhalen. Het zal zoals al geschreven ergens met krimp/rek te maken hebben. De grootste verdenking gaat uit naar de chauffeur . Oververhitting is het iig niet geweest.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alfred, de originele pakking (wat je nu bij de dealer krijgt dus) bestaat, als ik het mij goed herinneren kan, uit een aantal lagen dunne metalen plaatjes met pakkingmateriaal er tussen. Dat is wereldspul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die omschrijving klopt ook met de nu kapotte pakking.
Dus ik moet het gaan navragen.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als het chippen tot gevolg heeft dat het beschikbare koppel flink vergroot is geweest, zeg eens 300Nm in plaats van de standaard 250Nm, dan betekend dit dat de druk in de verbrandingskamers in dezelfde verhouding is toegenomen. En als je het extra koppel dan ook vaak “lekker” gebruikt belast je de koppakking waarschijnlijk veel zwaarder dan waar hij ooit voor bedoeld is geweest.
waar rook is, is…
LHM only!
Dat is inderdaad het geval.
Met chippen is de wagen op de rollenbank op precies 299Nm gebracht.
Toch is het chippen eigenlijk niet goed gedaan, want de wagen bleek afgetuned te zijn met een lek(je) in de intercoolerslang. De stap van standaard 250 naar 300Nm is goed merkbaar, maar na hestel van het drukcircuit was de trekkracht nog net voelbaar hoger geworden.
Het uiteindelijke koppel is mogelijk groter geworden dan bedoeld voor de veiligheid van de motor. Toch ging dit plezier 120.000km goed.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik betwijfel of het chippen de oorzaak is van een lekke koppakking. Ik neem aan dat je nu gewoon een goede originele pakking koopt met nieuwe rekbouten (altijd vernieuwen natuurlijk) en de kop laat controleren op vlakheid?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste