2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Reparatie koppakking HDi-110. Nu 50.000 km verder.
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 15 augustus 2014 06:47 PM
  [ # 16 ]

De vorige keer is de kop gevlakt door een revisiebedrijf en hebben zij de pakking(set) geleverd, inclusief de kopbouten, distributie, spanners, waterpomp etc. Tevens waren toen de kleppen gecontroleerd/ingeschuurd en is de hoogte opgemeten voor bepalen van de juiste dikte van de pakking. Ook nu ligt de kop daar weer voor de zelfde controles cq handelingen.

Als ik maandag de spullen weer ophaal doe ik navraag of de koppakking origineel is.


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 15 augustus 2014 09:16 PM
  [ # 17 ]

Onze HDi 90 heeft na te zijn gechipt ruim 200.000 km volkomen storingsvrij gedraaid.
De auto ingeruild bij 450.000 km.
Geen rook, geen olieverbruik, geen vermogensverlies.
Wel kapotte brandstofpomp in de tank, 4 kale banden, rotte uitlaat, nokkenriem aanstaande, lekke condensor en nog wat diverse detail ongein.

Kortom: een echte “Franse Toyota”.

Sinds deze auto ook niet meer bang voor chiptunen.
Wel altijd de tijd gegeven om op te warmen.

Met 5 man plus bagage in de alpen wel last van oplopende koelwatertemperatuur bij langdurig plankgas bergop. Een beetje gas terug was de oplossing. Topmotoren, die HDi’s.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 16 augustus 2014 12:28 AM
  [ # 18 ]

Net als Waterman denk ik ook niet dat het door de tuning komt.

Deze HDi blokken zijn zeer sterk, misschien wel de sterkste diesels ooit gebouwd.
Dat neemt niet weg dat als je maar lang genoeg blijft doorgaan er iets kan sneuvelen, zoals een koppakking. Ik denk ook niet dat Citroën tot doel had dat we 300 tot wel 500k km blijven doorrijden. Deze HDi motoren blijken achteraf erg overgedimensioneerd.

Diesels van de grote Duitse merken die een imago van kwaliteit dragen, hebben grote moeite om deze resultaten te halen. Ik ken genoeg voorbeelden die nog niet in de buurt komen.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 16 augustus 2014 10:29 AM
  [ # 19 ]

Gisteren verder gegaan met de turbo.
Deze is van het merk met de 3 K’s en hiervan zijn cartridges te koop.

Een cartridge is het binnenwerk met de beide schoepenwieltjes en wordt als eenheid geleverd, netjes uitgebalanceerd en met garantie. Je hoeft dan alleen de behuizingen over te zetten en je hebt voor weinig geld een nieuwe turbo.

Op Ebay worden de cartridges aangeboden vanaf ca 170 euro. Welk merk of waar die gemaakt zijn is onduidelijk, ik vermoed dat ze uit China komen. Dus ik wilde voor een origineel gaan van het merk met de K’s. Die zijn wel wat duurder (ca 350 euro) maar dan speel je op safe.

Daarom zelf in midden Nederland een cartrigde opgehaald met type nummer van mijn huidige turbo en het oude binnenwerk meegenomen om extra te controleren op juistheid.


Daarna kon de montage volgen.
De huisjes helemaal schoongemaakt en de warme kant gemonteerd. Past perfect.
Daarna het compressorhuis… blijkt dat die niet past!
Het deel van het compressorwiel dat binnen de aanzuigbuis moet vallen is 0,8 mm te groot Shocked
En daar stopt de pret. Maandag eerst maar contact opnemen met dit bedrijf.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2014 10:39 AM
  [ # 20 ]

Dat is balen zeg hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 18 augustus 2014 05:29 PM
  [ # 21 ]

De vorige keer heb ik nieuwe trekbouten (edit: rekbouten) gekocht met een ring. Die ring zit op de bout en kan er niet af. De ring zorgt er voor dat bij het vasttrekken geen draaikrachten op het aluminium van de kop komen.

Nu blijkt Citroen/Peugeot deze bouten niet meer te leveren. Alleen nog bouten zonder ring Surprised

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zal ik er zelf een ring bij doen?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 augustus 2014 05:35 PM
  [ # 22 ]

Er moeten wel ringen onder bij trekbouten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 18 augustus 2014 06:52 PM
  [ # 23 ]

Helemaal eens met de stelling over de onverwoestbaarheid van de HDI’s. (met name de 8-kleppers)

Als er al iets niet 100% is in de afdichting tussen kop en blok geeft de extra druk door het chippen eerder problemen lijkt me…

Is het dek van het blok al eens nagemeten op vervorming, na de eerste kapotte koppakking? Ik verwacht niet heel veel aan vervorming bij dit blok maar je kunt het beter maar zeker weten.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 19 augustus 2014 02:38 PM
  [ # 24 ]

De oude bouten heb ik 3,5 jaar geleden geplaatst. Die hebben een onderring.
(De motor had ik toen uit elkaar gehaald omdat een rafel van de multiriem in de distributie was gelopen en daardoor kleppen beschadigd waren. Dus niet vanwege een lekke koppakking).

De nieuwe bouten hebben geen ring en de zelfde lengte van schroefdraad als de oude onder de ring.
Doe ik nu afbreuk als ik alsnog ringen ga plaatsen bij deze nieuwe bouten (het effectieve deel van de schroefdraad wordt dan iets korter), of zo gaan gebruiken en laten wringen op het aluminium van de kop, wat is nu wijsheid?

Bovenste is nieuw model, onderste oud.


Mvg. Alfred

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 19 augustus 2014 02:52 PM
  [ # 25 ]

Ik heb een Elring koppakking geleverd gekregen.
Het is zichtbaar een ander merk dan de vorige.

Kent iemand dit merk?
Is deze net zo goed of beter dan van Citroën/Peugeot?

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 augustus 2014 02:55 PM
  [ # 26 ]
@lfred schreef:

Daarna het compressorhuis… blijkt dat die niet past!
Het deel van het compressorwiel dat binnen de aanzuigbuis moet vallen is 0,8 mm te groot Shocked
En daar stopt de pret. Maandag eerst maar contact opnemen met dit bedrijf.

Huis ff in de draaibank?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 augustus 2014 02:58 PM
  [ # 27 ]

De diameters zijn gelijk. Het lijkt mij dat als je onder die “vaste” ring olie doet het wel moet kunnen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 19 augustus 2014 08:33 PM
  [ # 28 ]

Heb ik niet een mooi koppie gekregen?  Very Happy


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 19 augustus 2014 09:35 PM
  [ # 29 ]

De kop is opnieuw gevlakt (zoals heel mooi te zien is).
De vorige pakking had 3 rondjes, de nu bijgeleverde heeft er 4. Dus de pakking is van 1.40 naar 1.45mm gegaan. De zuigerhoogte is niet (meer) gemeten, de pakking is aangepast op het vlakken van de kop.

De kop is nu wel mooi vlak, maar in het gierijzeren blok zit wel de afdruk van de oude pakking. Ondanks heel grondig reinigen. Dat vlak is niet heel zuiver meer, vooral daar waar tussen cilinder 1 en 2 is doorgebrand (eerder schreef ik 3 en 4, ik ontdekte nu pas de PSA vanaf de bak telt, ipv er naar toe).

Ik maak me wat zorgen of die groefjes in het cilinderblok problemen gaan geven. Heeft iemand daar ervaring mee? Zal nog proberen betere foto’s te maken.


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 augustus 2014 10:02 PM
  [ # 30 ]

Tot je dienst.

En: goed werk!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook