Berlingo 1.4i start slecht bij lauwe start
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 16 augustus 2014 09:59 AM

Beste Citroënners,

Ik ben de trotse eigenaar van een Berlingo 1.4i Multispace uit 1999. Sinds ongeveer 2 jaar heb ik hier het volgende probleem mee. Bij een lauwe start stottert de motor enorm. Een koude start (auto heeft uren stilgestaan) is geen probleem, een warme start (motor heeft het laatste kwartier nog gelopen) is ook geen probleem. Als ik echter de auto voor een half uur tot 2 uur wegzet start hij slecht (duurt lang voor hij aanslaat) en als hij eenmaal loopt stinkt het naar benzine en komt er zwarte rook uit de uitlaat. Na een paar minuten rijden (met horten en stoten) is de motor op temperatuur en loopt de auto als een zonnetje.

Mijn vermoeden is dat er iets is met de automatische choke, die een verkeerde inschatting maakt van hoeveel er ge-choked moet worden. Een jaar geleden is de auto bij de garage geweest voor dit probleem: de computer gaf geen problemen aan en de monteur heeft de stappenmotor(klep?) schoongemaakt, wat volgens hem vaak de oorzaak van een probleem is. Dit hielp echter niet.

Is iemand bekend met dit probleem en/of heeft iemand suggesties?

Alvast heel hartelijk dank!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 16 augustus 2014 01:14 PM
  [ # 1 ]

Bij een ZX 1.4 en een Xsara 1.6 in beide gevallen opgelost met een nieuwe temperatuursensor. Als die ergens in zijn bereik een verkeerde waarde geeft, weet de ECU niet beter en gaat teveel inspuiten.

Zit ergens ter hoogte van het thermostaathuis, ik neem aan dat dit blok hetzelfde TU’tje is als bij de ZX/Xsara.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 augustus 2014 03:09 PM
  [ # 2 ]

blok is hetzelfde als de ZX maar wel een multipoint.
Denk dat je wel goed zit met die sensor, hij heeft er wel 2, eentje op het blok en eentje op de radiator.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 16 augustus 2014 05:04 PM
  [ # 3 ]

Dan moet je die op het blok hebben.
Die op de radiator is voor de koelfans (en wrs voor de meter in het dashboard).

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 16 augustus 2014 05:37 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips! Dat klinkt wel als een mogelijke boosdoener. Ik heb een nieuwe besteld en zal het proberen. Jullie horen het nog.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 augustus 2014 11:40 AM
  [ # 5 ]

Graag even posten of het opgelost is, kunnen we in het vervolg misschien iemand nog sneller helpen.
En welkom ook.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 27 augustus 2014 09:41 PM
  [ # 6 ]

Heren,

Ik heb de nieuwe sensor geplaatst en na een proefrit geprobeerd te starten en dat ging eigenlijk zonder problemen. Ik zal het in de praktijk nog wat meer moeten proberen, maar het lijkt geslaagd.

Nogmaals heel hartelijk dank voor het meedenken!

Groeten, Martijn

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 01 september 2014 05:43 PM
  [ # 7 ]

Helaas, na enkele dagen proberen lijkt het probleem toch niet over te zijn. Als extra detail kan ik nog geven dat er ook spetters uit de uitlaat komen als hij koud/lauw is, wat mij toch doet vermoeden dat hij teveel benzine krijgt of het niet kan verbranden.

Zijn er nog andere ideeën?

Groeten, Martijn

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 september 2014 08:40 PM
  [ # 8 ]

Die spetters is gewoon condens, daar zou ik me geen zorgen om maken.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 01 september 2014 09:02 PM
  [ # 9 ]

Bobine rail?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 september 2014 10:36 PM
  [ # 10 ]

Die heeft nog kabels denk ik, maar bobijn, die verslijten wel, als ze bovenaan al scheurtjes heeft mag je ze beginnen verdenken, geen idee hoe je dat spul moet meten , bij mijn 1.4 was het wel een reden om eens slecht te lopen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 01 september 2014 11:01 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor het opnieuw meedenken!

Het gekke is dus dat het alleen is als hij aan het opwarmen is, daarna loopt hij echt prima. Maakt de bobine dan ook kans?

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 01 februari 2015 06:55 PM
  [ # 12 ]

Heren,

Ik heb het probleem nog eens opgepakt. Nu ik het handboek nog eens aan het doorlezen ben vraag ik mij af of ik wel de goede sensor heb vervangen. Ik heb namelijk de luchtinlaattemperatuursensor vervangen (ook omdat iemand anders dit mij aanraadde), maar nu ik jullie berichten nog eens lees denk ik dat ik de koelvloeistoftemperatuursensor had moeten vervangen. Klopt dit?

Als dit inderdaad klopt: waar zit deze sensor? Ik heb al eens gekeken, zowel in het handboek als onder de kap, maar ik ben nog niet zeker. Is het deze (genomen vanaf het linkervoorwiel)?

En is dit iets wat ik makkelijk zelf kan doen of kan ik dit toch beter even laten doen?

Groeten, Martijn

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 05 februari 2015 12:51 PM
  [ # 13 ]

Martijn,

dit is de sensor die ik bedoelde.

Een ‘luchtinlaattempertuursensor’ is de MAP sensor, en die zit op het inlaat huis, niet in het blok.

Profiel  
 
martijn_mf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-08-2014

Gepost: 05 februari 2015 04:33 PM
  [ # 14 ]

Beste JKER,

Hartelijk dank voor je reactie. Volgens mij is de MAP sensor nog weer een andere:

Ik heb deze vervangen:

Maar ik moet dus vervangen:

Kan ik dat zelf doen? Of wordt dat een knoeiboel met koelvloeistof? Volgens mij kan je er niet heel makkelijk bij…

Groeten, Martijn

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 05 februari 2015 06:26 PM
  [ # 15 ]

Die tweede kan ik niet plaatsen en herken ik niet van de Xsara, maar je moet idd de onderste hebben.

Ja dat is knoeien. Even die luchtinlaattoestand erboven weghalen, en eerst een slag losdraaien.
Dat even goed ademhalen, snel de oude eruit en de nieuwe erin.

Dan verlies je het minst vloeistof, en kun je met wat bijvullen volstaan.
Ben je meer kwijt moet je ook nog eens ontluchten.

Dat wat je knoeit lekt op je beschermplaat onder de motor of op straat helaas.

Succes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook