Bij het met matige snelheid rijden over drempel etc, hoor ik een bonk bij het uitveren van de voorvering van mijn C5. Na montage van comfortbollen door Chyparse, bleef de klacht. Iemand enig idee.
waarvandaan?
links rechts voor achter?
kan al zoiets vreemds wezen als een losliggende wielsleutel oid.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:waarvandaan?
links rechts voor achter?
kan al zoiets vreemds wezen als een losliggende wielsleutel oid.
mvgr wupke
Sorry hoor, maar Fred B spreek duidelijk over “een bonk bij het
uitveren van de voorvering van mijn C5”
Fred dit is mij geheel bekent, dit doe mijn C5 ook.
Ik maak me er al niet druk over dit is slechts 1 van de vele ergernissen
van deze auto.
GRH
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Mijn C5 heeft dat ook, bovendien heb ik het gevoel alsof de wielen dan eventjes van de grond af gaan, en ik rijd nochtans niet hard over de verkeersdrempels.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
lijkt op niet snel genoeg volgen van de veerpoten.
dwz het wiel gaat niet snelgenoeg uitveren,en verliest vervolgens contact met de weg, als het contact weer herstelt klapt het enigzins ...
kunnen jullie dit bovenstaande bevestigen?
mvgr wupke
hier heeft de C5 vandaag dat ook gehad voor het eerst, ook bij een drempel, het leek wel of hij bij het afrijden van de drempel aan de voorankt naar beneden donderde…
daarna niet meer voorgekomen..
waar de storing dan exact inzit weet ik niet, echter het vertaald zich technisch dat het wiel niet snel genoeg naar beneden word gedrukt.
dus of drukverlies of iets anders waardoor de veercilinder niet volgt.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 25-11-2005
- C5 1.8 16V Ligne Business
Ik heb het al eerder aan de hand gehad met diverse andere hp-citroenen.
Mijn C5 doet het ook,maarja omdat het zo bekend voorkwam dacht ik dat het normaal was.
ik rij wel altijd ff iets te hard over drempels heen omdat ik een ander zo mooi kwijt kan rijden.
De mijne doet het ook bij elke te snel genomen drempel. Ik hoor het alleen aan de voorkant. Het uitveren gaat blijkbaar niet snel genoeg.
Ik vroeg me af of het te maken heeft met het H3+ systeem dat misschien erg snel reageert op het snel inveren? Of de demping voor het uitveren is gewoon te zwaar.
Met mijn DS en zelfs met mijn BX heb ik er met dezelfde snelheid geen last van.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
aangezien er meerdere C5s er last van hebben vrees ik dat de C5 niet de soeplesse heeft meegekregen welke standaard wel de drempels in holland kan tackelen.
of er wat aan te doen valt waag ik dus te betwijfelen.
enigste oplossing,verlaag je drempelsnelheid.
of koop een ECHTE Citroën,ipv dit psa product.
technisch is er mischien wat aan te doen, maar ik vrees dat het een bergop lastige reparatie/modificatie word.
mvgr wupke
Dat klinkt bekend. Zelf lette ik daar niet zo op totdat er laatst iemand meereed die zich afvroeg of soms de hele voortrein er onderuit kwam…. Mwoach, gewoon beetje langzamer over de drempels…..
Johan.
Ik heb veel opmerkingen gehoord, maar niemand heeft de oplossing. Wat er eigenlijk aan de hand is dat naar mijn idee de voorvering bij het UITVEREN onvoldoende hard is. Wellicht veert de achtervering te gemakkelijk in, zodat de voorzijde te snel omhoog komt. Een soort wip effect. De klap komt doordat de vering volledig uigeveerd is. Als het ware zit ie aan zijn eindje”
@Wupke, laatst vertelde je me iets over “begrenzers” in de veerpoten, tenminste dat ding waar je de bol opschroeft (Xantia). Als dat ding te snel dichtslaat, heb je geen oliestroom meer, dus geen vering meer.
Ik heb geen idee hoe de veerpoten/bollen van een C5 inelkaar zitten, maar kan hier ook iets dergelijks aan de hand zijn.
Dit is zomaar een suggestie hoor, misschien wel een domme, in dat geval heb begrip
Mij komt dit in ieder geval niet bekend voor, en ik pak drempels toch erg hard…ik denk niet dat dit een H3 vs H3+ verhaal is aangezien mensen van beide varianten dit melden. (zou wel handig zijn als mensen in het register hun exacte type/uitvoering vermelden )
Ik denk eerder dat de verbindingsstangen van je stabilisator speling vertonen.
Mocht je contact verliezen met het wegdek dan is dit simpel te checken. Houd het gas erop: slaan je wielen door (of grijpt je ASR in) dan verlies je contact.
@ZX1.4i , & wupke d’r zitten geen begrenzers in je veerpoten. Die “kleppen” zorgen ervoor dat er asymmetrische demping is (niet gelijke demping bij inveren en uitveren)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik krijg eerder het idee dat als de auto de verkeers drempel op rij,
hij eerder de neus omhoog werk dan dat de wielen kunnen inveren ( te stug zo gezegd )
en dan bij het verlaten het uiterste van zijn slag van de veerpoot haalt
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
heuh? verkeersheuvels?? het is niet de bedoeling dat je daar overheen rijdt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije