Hallo,
Na ruim 5 jaar met een C4 te hebben rondgereden met fabrieks af Xenon, valt de lichtopbrengst van mijn huidige DS4 met halogeen verlichting toch wat tegen.
Ik wil dus de huidige halogeen verlichting gaan vervangen door een aftermarkt Xenon setje.
Nu is het inbouwen voor mij geen probleem, maar al rondzoekend op internet ik kom verhalen van storingen op de boordcomputer, opgeblazen bsi’s en meer van dit soort ongein bij redelijk moderne auto’s tegen, zodat dat ik toch een beetje mijn twijfels heb.
Heeft iemand hier al ervaring met het inbouwen van een aftermarkt setje in de DS4, en eventuele problemen hiermee?
Groeten,
Altivar
Geen ervaring met DS4, maar wel met aftermarket xenon: Die xenon’s zijn maar 35 watt, en dus zou je een laag stroomverbruik verwachten: Maar tijdens de opstart van de hoogspanningsmodule komt die aan de 15 ampere per stuk, dat is een heel hoge piek. Dat vindt je systeem dat de lampen controleert niet leuk, want dat zijn geen goede waarden. Maar in principe is dat maar een piekje.
Daarnaast: Zo’n xenon wordt opgestart met 400 volt of meer om de boog te starten. Als je dus een bedradingsfout hebt of een lekstroompje door een overslag van een slecht geisoleerde stekker etc. dan blaas je de eerstvolgende electronica doos op, meestal de BSI. ( vergelijk het maar met een kleine bikseminslag).
Misschien een idee om van een sloop DS4 de originele HID/xenon lampunits te kopen. O ja, lees de gebruiksaanwijzing: die hoogspanning is ook slecht voor jou, d.w.z. kijk uit met testen etc, en kom nooit dicht in de buurt van de stekkers etc. als de xenon’s werken.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb al eens meer van die setjes ingebouwd, maar dat waren over het algemeen meer “simpele” auto’s
Waar het mij om gaat is welke problemen ik eventuele kan tegenkomen bij een DS4, en hoe ik die kan voorkomen.
Ik heb al gecontroleerd of de koplampen door de boordcomputer wordt gecontroleerd, en dat blijkt zo te zijn.
Bij pilot beweren ze zelfs dat bij auto’s na 2012 alleen de duurdere digital line gemonteerd moet worden om problemen te voorkomen http://www.vwforum.nl/post2578752.html Die krijgt zijn voedings spanning rechtstreeks van de accu, en een speciaal kastje “kijkt” of de lampen aangestuurd worden.
Trouwens de ontsteek spanning van een xenon lamp is een paar duizend volt, en de normale spanning als de lamp eenmaal brand zakt tot zo rond de 100 volt.
Groeten,
Altivar