Kachelkraan ook weer aangesloten, nog steeds koele lucht.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
maxcitro schreef:Ja klopt, dit is toch wel een van de tekortkomingen van de DS.
En aangezien de meesten van ons zomerrijders zijn geworden is het nog een groter probleem dan voorheen.Ik heb wel eens zitten denken of het niet beter zou zijn de buizen links en rechts lucht uit de wielkast te laten trekken. Dan kan de motorruimte extra gekoeld worden door de luchthapper in de bumper. die lucht kan dan gewoon onder de kap blazen en word optimaal benut. Daar zitten geen buizen meer op die de stroom tegenhouden..
Je zou bijvoorbeeld in de binnenplaat van een voorscherm openingen voor de buizen kunnen maken..
De buizen zijn dan ook minder lang en kunnen daardoor minder opwarmen onder de motorkap.
Ook zou het onder de motorkap frisser moeten zijn. Met daardoor minder warmteinbreng via de firewall op het interieur.
Misschien een win win situatie dus.
Vraag is of er voldoende rijwind naar binnen zou komen.
Maar misschien valt dat mee, in de wilekast heb je flinke lucht wervelingen.
Ik vraag me af of je de lucht vanuit je wielkasten wel je auto in wil hebben.
Lijkt me redelijk geuren, nog niet over gesproken als je net door iets heen gereden ben…
Ja kan kloppen, na een noodstop kan dan ook flink stinken.
Tja, dan is er wellicht nog de mogelijkheid de lucht bovenuit de voorschermen te betrekken.
Zoals de vroegere types dat deden. Of via de motorkap alla cx.
Passen die ventilatie roosters van de oude types ?
Hoe werd daar trouwens het probleem van invallend (regen)water opgelost ?
BTW is dat niet ook wat er bij een 2CV gebeurt ? Word daar ventilatielucht uit de wielkast gehaald ? Die slangen lopen naar links en rechts zoals ik het me herinner…
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, bij een 2cv wordt de lucht juist de wielkasten ingeblazen als de ventilatie dicht is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ok das dus motorkoeling en geen ventilatie
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is motorkoeling EN verwarming.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sorry, dubbel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb hier eens gelezen dat iemand voor betere motor koeling de bakjes onderin de voorspatborden heeft opengemaakt/ verwijderd. In plaats van motorkoeling zou je dit alleen kunnen gebruiken voor de ventilatie inname?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Overigens is mijn auto in het kader van DS en techniek op het najaarsevenement te zien. Ik zal daar tekst en uitleg geven over de ombouw naar een vrij programmeerbaar motor besturingssysteem met gasinjectie. Ik sta naast de electrische Ds.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Even nog terug naar de eerste post. Als je koele lucht wilt is het wel essentieel om het hele “warme” systeem dicht te zetten met de schuif in het midden, en alleen de roosters aan de zijkant open te zetten. Dan wordt de kachelradiateur automatisch gebypassed en is het niet belangrijk of de kachelkraan goed afsluit. Waarschijnlijk oud nieuws maar ik vermeld het toch even; het duurde bij mij meer dan een jaar in m’n eerste DS voor ik dit in de gaten had.