1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
rammel rechter voorwiel
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 24 augustus 2014 04:23 PM

Ik heb een flinke rammel bij mijn rechter voorwiel. Ik heb de draagarmen en de stabilisatorstangen vervangen. Maar het rammelt nog steeds. Ik voel het ook als ik gas geef en het gas plotseling weer loslaat. Iemand een idee? 
Alvast dank

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 24 augustus 2014 06:41 PM
  [ # 1 ]

Voel je het rammelen door het stuur, fusee of fuseehuis. Wiellager of iets dergelijks kan natuurlijk ook?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 24 augustus 2014 07:42 PM
  [ # 2 ]

Ik voel geen rammel in mijn stuur. En we hebben de kogels allemaal nagelopen, konden niks noemenswaardig vinden. Die onder het stuurhuis had iets speling. Schokdempers misschien??

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 24 augustus 2014 07:44 PM
  [ # 3 ]

Stuurkogels?

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 25 augustus 2014 10:33 AM
  [ # 4 ]

Rammelt het altijd of alleen bij sturen naar links/rechts, of bij remmen/optrekken?

Ik heb een tijd lang gehad dat mijn gehele auto gaat schudden als ik rem. Na nieuwe banden voorop, gebalanceerd en al en een verse uitlijning was het weg.

Als je het extra voelt als je het gas plotseling los laat: motorsteun?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 25 augustus 2014 12:46 PM
  [ # 5 ]

Het rammelt voornamelijk als ik langzaam rij. Ook als ik rechtdoor rij over een hobbelige weg. Er liggen nieuwe banden op en we hebben de speling op de stuurkogels gecontroleerd. Die was er niet. Ik heb de draagarmen vervangen en de stabilisatorstangetjes zijn ook vervangen. Maar de rammel blijft. Kan het iets in de aandrijfas zijn? Of de schokdemper?

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 25 augustus 2014 05:02 PM
  [ # 6 ]

Dan zet ik mijn geld op een wiellager of op een van beide (binnenste of buitenste) kruiskoppelingen van de aandrijfas.

Die laatste 2 kunnen veroorzaakt zijn door een gescheurd aandrijfasrubber (aan wiel of bakzijde) in dat geval zou je rondom een van beide rubbers een donkergroen, bijna zwart vet moeten zien.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 25 augustus 2014 05:29 PM
  [ # 7 ]

Hoi Fred dank voor de nieuwe inzichten! Kan ik het wiellager ook controleren? Ik ga ook opzoek naar het vet! Mochten er nog meer suggesties zijn? Graag!

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 25 augustus 2014 05:46 PM
  [ # 8 ]

Zoek op Youtube even naar het kanaal van Ericthecarguy, die heb ik laatst een provisorische manier zien toepassen om een brak wiellager op te sporen. Dit is wel wat riskant, onder andere de auto aan 1 zijde opkrikken zodat het rechter voorwiel in de lucht hangt en vervolgens de auto starten en in versnelling zetten en wat gas geven. Vanwege de werking van een open differentieel zal het linkerwiel niet gaan draaien, maar het rechter wel.

Als het lager inderdaad slecht is moet je het lager horen loeien als je dit doet, lijkt me wel wat riskant op deze manier.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
brambo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 24-06-2012

- ZX 1.6i
Gepost: 28 augustus 2014 10:34 PM
  [ # 9 ]

Kan je hem gewoon niet opkrikken en dan aan je wiel zelf trekken (boven en onder) om te zien dat er speling opzit? Ik denk ook aan de wiellagers.

Als je hem opkrikt steek er gewoon 2 assteunen onder, kost 20 euro voor een set Wink
Dan staat hij stevig.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 29 augustus 2014 11:13 AM
  [ # 10 ]

Zitten de remblokjes wel klemvast?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 02 september 2014 04:06 PM
  [ # 11 ]
FastFred schreef:

Zoek op Youtube even naar het kanaal van Ericthecarguy, die heb ik laatst een provisorische manier zien toepassen om een brak wiellager op te sporen. Dit is wel wat riskant, onder andere de auto aan 1 zijde opkrikken zodat het rechter voorwiel in de lucht hangt en vervolgens de auto starten en in versnelling zetten en wat gas geven. Vanwege de werking van een open differentieel zal het linkerwiel niet gaan draaien, maar het rechter wel.

Als het lager inderdaad slecht is moet je het lager horen loeien als je dit doet, lijkt me wel wat riskant op deze manier.

Hahaha dit ga ik maar even niet proberen. Denk dat ik dan nog meer kan vervangen aan de auto.

Ik ga hem maar eens opkrikken en voelen of er speling is. Steunen zijn aanwezig!

Later meer

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 02 september 2014 04:17 PM
  [ # 12 ]

Er kan eigenlijk weinig mis gaan op die manier, volgens de werking van een open differentieel zal alleen het wiel met de laagste weerstand gaan draaien. In dit geval het wiel dat in de lucht hangt dus, als het andere wiel nog steeds stevig op de grond staat zal de auto nergens heen gaan

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 september 2014 08:42 PM
  [ # 13 ]

Sorry, maar dit zijn truckjes die je beter niet kunt proberen.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 02 september 2014 09:04 PM
  [ # 14 ]

Het zal vast niet ‘de’ manier zijn, maar het werkt wel en het gaat prima.

How to find a bad wheel bearing - EricTheCarGuy

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 september 2014 09:07 PM
  [ # 15 ]

Tot ie van de krik pleurt…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook