1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
ADAL
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 augustus 2014 12:29 PM

De ADALs van mijn C5 zijn aan de beurt.
Citroen levert de lagers + afdichtingen per kant voor € 100.
Brezan levert complete revisiesetjes voor ca € 150 voor twee kanten.

Voor dat iemand nou gaat schreeuwen dat dat Chinese meuk is: Als je de boel met voldoende vet in elkaar zet zal je er toch al gauw 150.000 km mee kunnen rijden. Bovenop de 300.000 die er nu al op die auto zit is dat voor mij wel voldoende.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 22 augustus 2014 12:37 PM
  [ # 1 ]

Nuttige tip

sleepy

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 augustus 2014 01:44 PM
  [ # 2 ]

Jan, ga je ze zelf vervangen?  Misschien leuk om wat foto’s van het werk te maken?

 

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 augustus 2014 01:56 PM
  [ # 3 ]

Dat ben ik wel van plan, ja.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 augustus 2014 01:58 PM
  [ # 4 ]

very good

 

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 augustus 2014 02:08 PM
  [ # 5 ]

Gezien Buienradar niet vandaag.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 augustus 2014 05:39 PM
  [ # 6 ]

Zijn dat nog steeds dezelfde als in de cx?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 augustus 2014 06:23 PM
  [ # 7 ]

Het constructieprincipe wel, de onderdelen vrijwel zeker niet.
Vanwaar de vraag?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 augustus 2014 07:03 PM
  [ # 8 ]

Gewoon nieuwsgierigheid…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 augustus 2014 03:49 PM
  [ # 9 ]

Vandaag de koe bij de horens gevat.
Alles wijst zichzelf op twee dingen na:
1) Zoals gebruikelijk krijg je de ABS sensor er niet zonder geweld uit. dat is te omzeilen door het kabeltje aan de stekkerkant los te halen.
Daarvoor heeft Citroen weer een geniale boobytrap bedacht: die stekkers zitten boven de brandstoftank, die je een stuk moet laten zakken om er bij te komen.
Dat doe ik dus niet. Ik heb het kabeltje op een handige plaats doorgeknipt en soldeer het daar straks weer vast met een boel krimpkous en omheen.

2) Een punt waar ik nog niet uit kom is hoe ik de tap van de veercilinder uit zijn gat krijg. De haarspeld wil er makkelijk uit, maar hoe krijg ik dat ding uit zijn gat?
Helaas zit er geen gat aan de voorzijde van de draagarm waardoor je hem er met een drevel uit zou kunnen tikken.
Het plaatje in service.citroen.com maakt mij niet wijzer. Het reparatie advies ook niet.
Weet iemand een list?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
limoenman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-11-2004

Gepost: 24 augustus 2014 07:15 PM
  [ # 10 ]

Ik heb vorige week de draagarm inclusief pen eruit gehaald…...je krijgt m er niet uit als de zuiger op zijn verste stand staat, maar door het systeem compleet drukloos te maken, door(nadat ik de auto op zijn laagste stand heb gezet en de het wiel dus zo laag mogelijk laten hangen(op een tweekolomsbrug bijvoorbeeld)de wartel van de veercilinder een stukje los te draaien, hou er wel een doek omheen…Dan kan je de zuiger terugdrukken. Dan heb je ruimte genoeg om ook de pen, met rubber hoes erbij eruit te krijgen. Mocht de pen alsnog uit de arm komen, kan je m later weer gewoon erin krijgen door m een beetje schuin weer in zijn houder te tikken.

C5 break hdi 2004
AMI6-1963

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 augustus 2014 08:32 AM
  [ # 11 ]

Het ding ging er simpeler uit dan ik dacht. Eerst de lekzak teruggetrokken. Toen de draagarm losgemaakt en zonder probleem kwam de pen uit de zuiger. net als bij de DS zit die los in de zuiger van het veerelement.
vervolgens bleek dat er wat roest om de voet zat waarmee hij in de draagarm zit.
Die draagarmen zijn trouwens van gietijzer, dus loodzwaar. Waarom niet van aluminium?

Aan de wielzijde bleek het lager geheel overleden. Dank zij de torsiestabilisator voel je niet makkelijk dat er wat mis is. Toen ik de torsiestang had losgeschroefd voelde ik het meteen: er zat flink ruimte in.
Eén van de vier torx55 bouten waarmee de torsiestang vastzit zat erg vast, het bit van mijn doppendoos brak met een klap in tweeën.

Het buitenlager was geheel verwoest.

Grappig genoeg lees ik op de buitenschaal: TPS KJL22310 395 CHINA 0305. Zal wel niet origineel zijn. Demonteren geen echt probleem, je moet wel de plastic binnenbus slopen en er uit halen, anders kan je de binnenschalen er niet uitslaan.

Aan de slechte kant is de veerpoot beschadigd. De afdichting zal ik met kit “afdichten” in wat er over is van zijn kamer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 augustus 2014 03:29 PM
  [ # 12 ]

Gietijzer? Dat is dan vergeleken met de cx een achteruitgang.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 augustus 2014 03:30 PM
  [ # 13 ]

Nou, alles zit er weer onder en aan. Viel eigenlijk wel mee.
De kapotte kant was niet de wielkant, maar de binnenzijde, dat heb ik verkeerd gemeld.
Ik heb hem in balans op de krik gelegd en zo voorgaats gekregen.

De veercilinderstang moet je eerst monteren, voor je de draagarmbout in zijn gaten ramt. Je hoeft dan het systeemniet drukloos te maken. De veercilinder zit dan in zijn uiterste stand (hoog).
Gek genoeg bleek de bout van het revisiesetje te kort. Ik heb de oude bout er weer in gedaan, met de nieuwe moer.
Er moest een ring van ca 3.8 mm tussen de flensplaten van de achterbrug.

De ABS sensor draad weer aan elkaar gesoldeerd en met krimpkous netjes op orde gebracht.

Maar: de auto kwam niet meer omhoog. Het bleek dat de hydraulische pomp niet aansloeg. Raar, want ik heb het systeem niet open gehad, ook niet drukloos gemaakt.
Tips van Johan Oldenhage: Twee mogelijke oorzaken: zekering (die was het niet) of niet aanzuigen. Dat kan je stimuleren door wat druk op het hydrauliekvat te zetten. Met de luchtspuit door het gaatje in de dop van het vat bleek dat inderdaad de remedie. Weer wat geleerd.

Er was nogal wat remolie uit de leiding gelopen. Voor de volgende draagarm ga ik die dan ook echt afblinden, al weet ik nog niet hoe.
De olie weer aangevuld, nu blijf ik het pedaal tot de bodem toe intrappen. Dat heb je met zo’n k*t vacuumsysteem.
Wie weet de procedure? Ik heb al in geen x jaar wokkelauto’s gehad, dus ik weet niet meer hoe dat moet. Betekent dat echt alle wielen eraf en dan overal ontluchten? Ik hoop het niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 augustus 2014 06:44 PM
  [ # 14 ]

Met de vacuumpomp (waarmee je carters leegzuigt) toch nog maar even het rondje gemaakt en me verbaasd hoeveel lucht er uit dat systeem komt.
Uiteindelijk remt het het ding, maar nog steeds met een zeer zompig pedaal. Waarschijnlijk niet radicaal genoeg, wee mij!
Als je dit geklooi vergelijkt met een echt hydropneumatisch remsysteem…..! Vroegaaaaah toen alles nog beter was, denk ik dan.
Tevens vastgesteld dat het achter met sleutel 10 moet en voor met sleutel 8. Er is weer eens een genie losgelaten, zo van school, denk ik dan.
Maar.. de auto stuurt weer superstrak. Tevoren leek het wel een meesturende achteras die de verkeerde kant op stuurde.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 augustus 2014 07:34 PM
  [ # 15 ]

Ja, dat herken ik. Vooral als er spoorvorming is. Maar waarom zijn ze in vredesnaam overgegaan op een ijzeren draagarm? Meer onafgeveerd gewicht, terwijl ik er nog nooit van gehoord heb dat de lichtmetalen problemen gaven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook