Ik heb een flinke rammel bij mijn rechter voorwiel. Ik heb de draagarmen en de stabilisatorstangen vervangen. Maar het rammelt nog steeds. Ik voel het ook als ik gas geef en het gas plotseling weer loslaat. Iemand een idee?
Alvast dank
Voel je het rammelen door het stuur, fusee of fuseehuis. Wiellager of iets dergelijks kan natuurlijk ook?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik voel geen rammel in mijn stuur. En we hebben de kogels allemaal nagelopen, konden niks noemenswaardig vinden. Die onder het stuurhuis had iets speling. Schokdempers misschien??
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Stuurkogels?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Rammelt het altijd of alleen bij sturen naar links/rechts, of bij remmen/optrekken?
Ik heb een tijd lang gehad dat mijn gehele auto gaat schudden als ik rem. Na nieuwe banden voorop, gebalanceerd en al en een verse uitlijning was het weg.
Als je het extra voelt als je het gas plotseling los laat: motorsteun?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het rammelt voornamelijk als ik langzaam rij. Ook als ik rechtdoor rij over een hobbelige weg. Er liggen nieuwe banden op en we hebben de speling op de stuurkogels gecontroleerd. Die was er niet. Ik heb de draagarmen vervangen en de stabilisatorstangetjes zijn ook vervangen. Maar de rammel blijft. Kan het iets in de aandrijfas zijn? Of de schokdemper?
Dan zet ik mijn geld op een wiellager of op een van beide (binnenste of buitenste) kruiskoppelingen van de aandrijfas.
Die laatste 2 kunnen veroorzaakt zijn door een gescheurd aandrijfasrubber (aan wiel of bakzijde) in dat geval zou je rondom een van beide rubbers een donkergroen, bijna zwart vet moeten zien.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hoi Fred dank voor de nieuwe inzichten! Kan ik het wiellager ook controleren? Ik ga ook opzoek naar het vet! Mochten er nog meer suggesties zijn? Graag!
Zoek op Youtube even naar het kanaal van Ericthecarguy, die heb ik laatst een provisorische manier zien toepassen om een brak wiellager op te sporen. Dit is wel wat riskant, onder andere de auto aan 1 zijde opkrikken zodat het rechter voorwiel in de lucht hangt en vervolgens de auto starten en in versnelling zetten en wat gas geven. Vanwege de werking van een open differentieel zal het linkerwiel niet gaan draaien, maar het rechter wel.
Als het lager inderdaad slecht is moet je het lager horen loeien als je dit doet, lijkt me wel wat riskant op deze manier.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Kan je hem gewoon niet opkrikken en dan aan je wiel zelf trekken (boven en onder) om te zien dat er speling opzit? Ik denk ook aan de wiellagers.
Als je hem opkrikt steek er gewoon 2 assteunen onder, kost 20 euro voor een set
Dan staat hij stevig.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Zitten de remblokjes wel klemvast?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
FastFred schreef:Zoek op Youtube even naar het kanaal van Ericthecarguy, die heb ik laatst een provisorische manier zien toepassen om een brak wiellager op te sporen. Dit is wel wat riskant, onder andere de auto aan 1 zijde opkrikken zodat het rechter voorwiel in de lucht hangt en vervolgens de auto starten en in versnelling zetten en wat gas geven. Vanwege de werking van een open differentieel zal het linkerwiel niet gaan draaien, maar het rechter wel.
Als het lager inderdaad slecht is moet je het lager horen loeien als je dit doet, lijkt me wel wat riskant op deze manier.
Hahaha dit ga ik maar even niet proberen. Denk dat ik dan nog meer kan vervangen aan de auto.
Ik ga hem maar eens opkrikken en voelen of er speling is. Steunen zijn aanwezig!
Later meer
Er kan eigenlijk weinig mis gaan op die manier, volgens de werking van een open differentieel zal alleen het wiel met de laagste weerstand gaan draaien. In dit geval het wiel dat in de lucht hangt dus, als het andere wiel nog steeds stevig op de grond staat zal de auto nergens heen gaan
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Sorry, maar dit zijn truckjes die je beter niet kunt proberen.
Het zal vast niet ‘de’ manier zijn, maar het werkt wel en het gaat prima.
How to find a bad wheel bearing - EricTheCarGuy
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tot ie van de krik pleurt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste