

































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi project, leuk verhaal, maar waarom toch zo akelig consequent ‘bodem’ als ‘bodum’ schrijven? Het laatste is Deens design, dat heel wat anders dan de onderkant van je Franse sloerie
Gister even 20liter benzine getankt om te kijken of de DS ook op benzine wil lopen.
De benzinemeter gaf geen leven maar toen er getankt was danste de wijzer er op los
Jammer genoeg wilde de auto niet van lpg naar benzine…..
de benzine afsluiter maar eens gecontroleerd en deze werkt dus niet en blijft dicht staan als je hem in de auto op benzine zet.
Gelukkig zit er een kraantje die handmatig open/dicht en middelste stand kan waar hij op stond.
met de kraan handmatig open en knop in de auto op B-benzine lukte het dus wel om de motor te laten draaien op benzine
de benzine slang die op het benzinepompje komt lekte jammer genoeg wel(lpg inbouwers met goedkope tuinslangklemmen die niet goed klemmen),dit probleem was als snel verholpen met een goed benzineslangklemmetje.
Als de lpg installatie problemen geeft kan ik dus altijd nog op benzine verder en dat is wel fijn natuurlijk.Wist niet zeker of alles zou werken maar hij loopt perfect op benzine.
Gister ook het oliefilter compleet met pakking,o-ringen,ringetje voor carterstop vervangen en natuurlijk 5liter minerale olie er op.
Blokje loopt netjes.
Heb de ontsteking zo goed als compleet nieuwe besteld dus dat word ook vernieuwd.
bougies,busjes,pennetjes,ringetjes,kabels,rottor en kap.
Contactpuntjes ga ik even stellen als ik de ontstekings deeltjes vernieuw en hoop dan dat het blokje nog mooier gaat zingen
Om te kijken of ik de juiste kleur kan krijgen voor de auto laat ik een test blikje lak maken en ga hier 1 achterscherm wat roestvrij is en strak is mee spuiten en dan zien hoe de kleur uit komt.
Zal vast nog wel meer gedaan worden aan de ds maar kan niet alles in 1 keer….bekleding van de c-stijl oortjes en stuk boven de achterruit opnieuw bekleden etc etc




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
gooi je benzinetank wel even helemaal vol om roesten van de tank te voorkomen….
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Respect!
Wat een tempo en gewoon niet zeuren, maar doen.
Jij doet in een zomer, wat bij menigeen een veeeel jaren project is.
Nu lekker rijden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik had de auto kunnen kopen en dan alles heel rustig gaan maken(hij rijd prima dat is geen punt) maar die achterkant en bepaalde punten die roestgevoelig zijn wil je niet te lang mee wachten en deze wou ik dus eerst op orde hebben voordat ik echt ging rijden met een auto van meer als 40jaar oud door weer en wind!
Heb gister nog even de tunnelranden achter de voorwielen waar de assen door gaan ontroest.
Hier zaten op de randen wat kleine plekjes dus staalborstel er over en goed schoon gemaakt+RX5 er op.
Net die plekken even gedaan met RX10.
onder de vooruit zit normaal van die dikke grijze stopverf of kit….deze was er bij mij uitgehaald en alles onder de vooruit staat dik in het vet met een mooi laagje zwarte lak er onder,eigenlijk niet slecht dat dit gedaan is maar ik heb toch weer een heel mooi soort dik kauwgum achtig rubber onder de rand van de ruit geplakt puur voor eventueel water en geluid van de motor die in de cabine hoorbaar was.
Er zitten nog 2 plekken waar laswerk aan zit:1 voorste kriksteun is deels weg en het schuine stuk staal van de balk is slecht hersteld dus hier ga ik even naar kijken.
Onder de balk op het einde waar het rempedaal boven zit heeft hij een roest gat in de balk.
Gek genoeg zie je hier van binnen niets van omdat er een dubbel deel zit onder de pedalen voor in.
Er zat 1 klein gaatje van een halve cm waardoor je wel op de straat kunt kijken en dus ook iets vocht op de bodem bij de voeten kan komen.
mat was heel iets vochtig hier maar gelukkig nergens extreme roest…enkel lichte vliegroest.
As weekend dus die plekken lassen en de bodem van binnen aan de voorzijde blank maken en nieuw opbouwen met epoxy primer en een lakje.
Later ga ik de naden vol laten lopen met ms-vet…verf brandertje op de laagste stand dan vloeit die ms-vet heel erg mooi
Als dit soort dingen klaar zijn ga ik mij bezig houden met het plaatwerk en spuiten van de auto.
Rubbertjes en klemmetjes moeten dan ook vernieuwd worden en dat gaat wat kosten dus die dingen doe ik beetje bij beetje wat de knip toe laat want zijn geen noodzakelijke dingen vind ik(als de body maar hard is en goed bescherm dan heb je daar geen gedonder meer mee de eerste 10 jaar).
Hey,
2 vraagjes:
- als je start met een epoxy primer is dit dan 1K of 2K? en gebruik je hiervoor een spuitbus, pot en borstel of compressor en drukbeker?
- Welke naden laat je dan vollopen met ms-vet?
Vlotjes bezig voor de rest, zou ik zo zeggen.
2k epoxy primer/ferpox gewoon uit blik met de kwast aanbrengen.
Naden van de langsdragers aan de binnen zijde…eigenlijk hoeken haal ik even een kwast ms-vet over en dan mooi laten vloeien met een verfbrander zodat het goed op elke plek komt en dicht trekt,dit heb
ik ook gedaan in de achterbak en gootjes/steuntjes van de kofferbakveertjes en onder alle rubbers etc..
Ontsteking vervangen vandaag.
Weekend even weer wat laswerkjes doen.
De DS doet het prima en alles blijft fijn draaien.
Start elke morgen prima op lpg en het verbruik zit tussen de 1-7 en 1-8 wat wel aardig is op lpg.
De oude ontsteking met puntjes en condensator vind ik niet geweldig en kan allemaal stuk natuurlijk…
ontsteking werkt verder prima maar wil er toch electronische ontsteking op zetten omdat dat eigenlijk nooit stuk gaat en een iets sterkere vonk zal geven.
Mijn voorontsteking staat nu op circa 11a11,5 graad…nul punt markering is al aanwezig op mijn poelie en gradenboogje zit er ook weer op gelukkig
Is die 11-12 graden voorontsteking goed voor een DY2 motor?dit is bij circa 800/850rpm en loopt/start hij prima op.
Heb een compleet setje electronische ontsteking van bosch die ik ga gebruiken op mijn DS.
Vind die A123 setjes toch wel erg duur dus maak ik het zelf met spul dat ik nog compleet op de plank heb.
Testje heb ik al gedaan en de motor heeft afgelopen weekend al netjes stationair gelopen op het electronische ontstekingshuis,deze werkt met een hall-sensor en zit een vervroeging op net als bij de ds maar ook nog een extra vacuumvervroeging.
De plaat met hal sensor heb ik gedemonteerd en het schijfje met 4 sleufjes er in ook.
Hall-sensor moet op de plaatjes komen waar nu de contactpunt zit en de schijf met 4 sleufjes op het asje onder de rottor zodat deze mee draait met de nokkenas en met zijn 4 openingen langs de hall-sensor gaat op de bodem van het ontstekingshuis.
De boel moet er nog netjes op het nulpunt op komen…motor op nul,ontstekingshuis zelf naar nul draaien,halsensor tegenover gelijk met het rotor contact op bougi nummer 1 en de schijf met een opening voor de halsensor vast op de as monteren.
Als dit er allemaal netjes aan zit kan ik de bedrading aansluiten en de ontsteking op tijd draaien.
voorontsteking moet dan 11 graden zijn op de gradenboog als ik met de strobo lamp kijk over bougie nr 1 bij 800toeren of staat de voorontsteking normaal later bij een DY2 motor??
Maak as weekend wel even wat foto,s van de ontsteking.
ontsteking setje kost normaal circa 60Euro 2ehands en is van bosch dus erg goed spul(nog nooit 1 enkel probleem mee gehad afgelopen 10jaar)...met een beetje denk en doe werk klus je dit er zo op en heb je eigenlijk gewoon het zelfde als A123 ontsteking(vervroeging blijft wel gewoon centrifugaal gaan met gewichtjes zoals origineel) Als er mensen zijn die het ook leuk vinden om zoiets zelf te doen en wat centjes in de knip willen houden hoor ik het wel als er vragen zijn hoe je dit het best kan doen.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hij moet op ca 12 tot 14 graden staan bij 2000 toeren. Grappig dat je een bosch ontsteking hebt verbouwd, ik heb dat jarenlang voor klanten gedaan. Gewoon omdat de 123 nog niet bestond. Ik gebruikte spullen uit een Volvo, Saab of bx. De spoeltjes etc bouwde ik in de originele ds verdeler. Werkte echt super en storingsvrij.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Joa!, Ik vind het zeker leuk om foto’s en beschrijving te zien van dit soort aanpassingen, dus houd me aanbevolen.
Even puntje op de i: een Hall-sensor is een magneet-sensor. Die zit in een 123, en heeft het voordeel volkomen ongevoelig te zijn voor vervuiling. Als jij een ‘molenwiek’ of schijf-met-gleuven gebruikt die tussen een sensor door loopt, is die sensor een foto-elektrische vork sensor (bijv. CNY 37) waarbij een infrarood lichtstraaltje onderbroken wordt. Dat wist je natuurlijk wel. Maakt verder voor de werking ook niet zo veel uit.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik gebruik de ontsteking van een saab 90/99/900 8 klepper.
het is met een hall-sensor die idd magnetisch is maar er komt ook een soort molen/schijf voor met slotjes…werkt allemaal het zelfde en komt geen vuil of slijtage bij voor.
Die 14graden bij 2000toeren zit ik nu wel naast gok ik.
Heb gekeken bij stationair en met flink wat gas 25000toeren.
Stationair zit hij bij 850toeren op 11 graden maar als ik dus gas geeft vervroegt hij naar 20graden.centrifugaal zal hij dus circa 9 graden vervroegen en gok dat dat al wel bijna max werkt bij 2000+toeren.
komt er dus op neer dat hij stationair ongeveer 5 graden moet zijn of is dit in de praktijk anders?
bobine komt natuurlijk ook een andere voor op.
Moet alles maar gelijk eens netjes maken onder de motorkap want die gas inbouwboeren maken er altijd een zooi van vind ik
Zie
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214576/
Bij stationair 12 krukas graden=6 graden op de gradenboog
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ja dan klopt het wel…nokkenas gaat ongeveer half keer rond als de krukas 1x rond gaat.
Als ik de verdeler naar 6graden draai start de motor ook niet normaal en loopt niet goed.
ga dus uit van het nul punt van de krukas en dan klopt die 12 graden dus wel
Ben ook niet heel happy met de originele bougiekabels die er nieuw op zitten…
slechte isolatie waar ze op de kap en bobine komen en dan heb je nog die lange verleng pennen die op de bougies zelf zitten.
Heb een setjes kabels met goede isolatie dopjes die over de vingers van de kap en aansluiting van de bobine komen,deze kabels hebben ook erg lange rubber isolatie doppen voor over de bougies die bijna boven uit de kleppendeksel komen dus als ik die rooie dopjes er dan op zet zit het perfect.
Hoop dat het allemaal voor een sterkere vonk gaat zorgen en de motor nog wat beter gaat draaien.
Kap en rotor kan ik nog niet het juiste type voor vinden op het net ontsteekhuis is van sev marchal
en kap+nok staat ook sev marchal op…kap is handvormig.
Zal er eens foto,s van maken…mischien dat iemand weet welke ik moet hebben en waar ik deze kan bestellen.
Foto,s van kap en nokje,wie weet welke ik moet hebben en waar ik deze kan bestellen?












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse of het magazijn van de club. O.a…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>