103 van de 146
« Eerste  < Vorige 101 102 103 104 105 Volgende >  Laatste »
   
Steely Dan, la CX Break de Bogarde VERKOCHT
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2014 11:23 PM
  [ # 1531 ]

Dat ga ik aanhouden. Ik vond 100 Nm best weinig voor een diesel..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 26 augustus 2014 11:24 PM
  [ # 1532 ]

bij die set zit ook een briefje met hoe het moet.
komt bijna op hetzelfde neer als wat rene schrijft.

Sad waarom zijn er geen smilies die uit een ei komen

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 augustus 2014 11:51 PM
  [ # 1533 ]
René Jongejan schreef:

Kopbouten aanhalen:
1e stap 40 Nm
2e stap 100 graden
3e stap 100 graden
4e stap opwarmen tot bedrijfstemperatuur
5e stap minimaal 3 h afkoelen
6e stap 45 graden

Aanhaalvolgorde wel bekend?

Klein beetje offtopic, maar ook wel ontopic:

Waarom de kop zo nauwkeurig op graden natrekken? Bij een moment zet je een bepaalde voorspanning in de bout (je rekt hem met een bepaalde spanning op). Is het natrekken op hoek om het effect van wrijving (vettig/niet vettig) op de schroefdraad te verminderen? Of omdat een gewone momentsleutel niet zo nauwkeurig is (moment van wanneer de sleutel ‘pakt’)?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 augustus 2014 01:53 AM
  [ # 1534 ]
bogaard77 schreef:

Dat ga ik aanhouden. Ik vond 100 Nm best weinig voor een diesel..

Joris: niet alleen het moment is van belang, ook het aantal kopbouten en de spoed van de schroefdraad…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2014 10:49 AM
  [ # 1535 ]
Nielsje schreef:

Klein beetje offtopic, maar ook wel ontopic:

Waarom de kop zo nauwkeurig op graden natrekken? Bij een moment zet je een bepaalde voorspanning in de bout (je rekt hem met een bepaalde spanning op). Is het natrekken op hoek om het effect van wrijving (vettig/niet vettig) op de schroefdraad te verminderen? Of omdat een gewone momentsleutel niet zo nauwkeurig is (moment van wanneer de sleutel ‘pakt’)?

Dat heb ik me ook altijd afgevraagd. Waar zijn die werktuigbouwers als je ze nodig hebt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2014 11:21 AM
  [ # 1536 ]

Nou, gewoon hier.

Ben wel een warme werktuigbouwer, een thermodynamicus dus, en geen machinebouwer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 augustus 2014 12:24 PM
  [ # 1537 ]

Tsja, dat gedoe met aanhaal momenten is al zo oud als de werktuigbouw.

Het probleem is dat je niet percies weet waar dat moment blijft:
-wrijving tussen kop en aanlegvlak
-wrijving tussen binnen en buiten schroefdraad

Met name dat laatste is een fors aandeel waar je heel weinig van weet. Erg afhankelijk van olie, vet en vuil en de toleranties van de binnen- en buitendraad.
Vandaar dat men voor kopbouten kiest voor een beperkt aanhaalmoment en dan verder de bouten oprekt door die hoeken.
Immers: Als je 360 graden draait is de bout exact met de spoed van de draad langer geworden, dus kan je de rek en daarmee de boutspanning vrij precies benaderen. Daarom zijn kopbouten ook lang: je kan ze beschouwen als een veer die je uitrekt.

Het lijkt eng maar dat is het niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2014 12:33 PM
  [ # 1538 ]

Zolang de deformatie elastisch blijft en niet plastisch wordt, is er niets aan de hand! Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 augustus 2014 12:47 PM
  [ # 1539 ]

Juist!
Trouwens:
In 1987 kreeg ik een CX 2500D Turbo II Intercooler van mijn baas (SL-75-YX).
Bij ongeveer 98.000 km koelvloeistof verlies.
Na een hoop vergeefs gerepareer bleek dat uiteindelijk een scheurtje in een cilinderwand te zijn.
Dat zou het dus ook nog kunnen zijn.
Onder coulance is toen het blok uitgekotterd en van stalen bussen voorzien, bij 4 cilinders.
Daarna nog ruim 150.000 km probleemloos gereden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2014 12:48 PM
  [ # 1540 ]

ik snap het!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2014 12:58 PM
  [ # 1541 ]

Dat scheuren van de cilinderwand was meer een Turbo 2 dan Turbo 1 probleem, voorzover ik weet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2014 01:16 PM
  [ # 1542 ]

dat dacht ik ook, maar de TD motor die eerst in de steely zat had dat ook. Fingers crossed dat dat het niet is…
Die motor bouwde enorm druk op. Deze niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2014 10:08 AM
  [ # 1543 ]

Al wat bekend over de staat van de kop?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2014 10:51 AM
  [ # 1544 ]

Nope. Hoop vandaag te horen. De kop die ik heb weggebracht is de originele kop van de platte diesel. Ik had daar alles aan gedaan zoals een nieuwe waterbuis erin, alle kleppen ingeslepen, kleprubbers nieuw, inlaat poorten geflowed… The Works!

Pakkingset is wel binnen en inmiddels is de radiator met slangen eruit. Ook heb ik het vaatje gedemonteerd en ben dat aan het uitkuisen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2014 11:45 AM
  [ # 1545 ]

Het vaatje heb ik prima schoon gekregen door af te doppen en te schudden met wat water en metselzand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
103 van de 146
« Eerste  < Vorige 101 102 103 104 105 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook