Beste Forum leden,
Mijn id 20 f heeft af en toe een storing. Heb er nog niet echt naar gekeken, omdat ik verwacht dat de experts de exacte oorzaak wel weten wat mij een hoop tijd bespaard (en wellicht vind ik het zelf nooit)
Wat is het probleem?
Af en toe valt de spanning totaal uit. Het gegon een keer met het aanzetten van het licht. Ontsteking viel direct weg.( Licht ging waarschijnlijknook niet aan) Stil langs de weg. Geen spanning. Minuut later zonder iets te doen heb ik weer boordspanning. Starten lukte ook, maar bij aanslaan van motor viel direct de ontsteking weer uit en ook de rest van de spanning. Na een minuut weer spanning en kon ik gewoon huis rijden. Alle verbruikers (lampen, ruitenwissers etc) thuis aangezet. Niets aan de hand.
Wat ik vreemd vind is dat de boord spanning na ca een minuut terugkomt. Een massa probleem lijkt het mij daarom niet. Een condensator? Een relais wat te warm wordt? Ontstekings kortsluiting?
Laatst stond de auto paar weken stil in de regen (want wil eerst probleem oplossen en niet ergens stranden)
Auto sloeg niet direct aan en ik moest dus wat langer starten, totdat ......de spanning weer wegviel. Na minuut weer spanning terug en kan ik weer starten. Ik verwacht geen kabouter onder de motorkap die het steeds na een minuut oplost.
Ik verwacht dat jullie de exacte oorzaak (hopelijk) kunnen benoemen. Dank alvast voor de reactie.
Harold
Culemborg
Beste,
Welkom hier.
Check om te beginnen de + pool en de kabel die de draadboom van spanning voorziet.
Succes




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Check eens de soldering van de + kabel op het startrelais. Dat relais hangt aan de pluspool van je accu. Die soldering is vaak slecht - standaardklacht. Geeft exact het gedrag dat je beschrijft. Kun je testen door met bijvoorbeeld verlichting aan eens aan de kabel te wiebelen, dan zie (en voel) je het snel genoeg.
Gr, Matthijs
Dank voor de reacties.
Ik ga van de week eens naar die plus kabel kijken.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
zal niet het startrelais zijn want ‘alles valt uit’ niet alleen het starten.
Lijkt meer in het start contact te zitten, of ergens een los contact in de bedrading of zekeringen. Schema nalopen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Nee Camembert, de volledige voeding vd auto loopt via de mechanische verbinding van dat relais. Als dat relais gammel is, dan is het heel goed mogelijk dat de volledige boordspanning wegvalt. Ik spreek uit ruime persoonlijke ervaring met dat relais!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik bedoelde het ‘relaiscontact’, een gammel relaiscontact laat de boordspanning niet wegvallen, wel de verbinding van de + kabel aan het relais of de verbinding van het relais op de accupool.
Dat is beide simpel te checken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Herkenbare klacht, uit eigen ervaring.
Startrelais vervangen….....daarna nooit meer het probleem gehad.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
als alles wegvalt, kan het toch ook een slechte min zijn? (na beetje rammelen aan de accu, en alles doet het weer)
misschien is te simpel gedacht…












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed opgelet Ivo!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een slechte + en een goed werkende dynamo zou alles toch nog moeten werken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar dat rammelen aan de accu doe ik dus niet.
Ik doe helemaal niets en krijg vanzelf weer spanning terug. Dat is juist het meest vreemde.
In het weekend zal ik in ieder geval de aansluitingen checken.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee maar zo kan je het wel testen, kapper!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb ik ook last van gehad. De hele auto hangt elektrisch met één draadje aan het startrelais op de accu. Het draadje zit onderop het startrelais met een stekerverbinding. Als hier een slecht contact in zit, valt alles uit.
Oplossing: losse draad van accupool naar kabelboom. Let wel er wel dat je een voldoende dikke draad neemt: alle stroom van de auto loopt er immers door!