Op vakantie geweest met de mehari 4x4 van naar Corsica.
Erg leuk!
Alleen nu het volgende. Laatste dag starte de mehari warm erg slecht.
Startmotor draaide heel hard rond ook. Na afkoelen gewoon starten.
Thuis gelijk kleppen gecontroleerd. Uitlaat aan beide kanten geen spelling meer.
Raar want 3000km nog gesteld. Inlaat wel goed.
Nu staan ze weer goed. Loopt ook weer perfect stationair etc.
Alleen nu lichte tik in het blok. Kleppen nog eens gecontroleerd. Staan echt goed.
Ik denk nu, theorie, dat er een uitlaat klep iets krom is door de hitte. En daarom een tik.
Nooit eerder gehad. iemand ervaring mee?
die Tik moet er wel echt uit, kan het niet uit staan!
Voordat ik de boel uit elkaar haal…...........
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een iets kromme klep gaat niet meer dicht…En sluit niet…Mischien zit er een zitting los..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Bij mijn Ami was er een stangetje gebroken van een klepstoter, is misschien een mogelijkheid.
Als hij slecht start met warme motor, kun je beter een nieuwe bobine monteren.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Ik probeer te verklaren waarom je startmotor opvallend hard draaide.
Mijn conclusie houdt in dat je op z’n minst tegen een koprevisie aankijkt.
Ik dacht ‘t volgende :
zonder bougies draait ie ook veel harder door gebrek aan kompressie.
Eén of meer kleppen hebben lijkt me even een tijdje onafgebroken open gestaan.
Waardoor ? Zal je vanaf de nokvolgers tot de zitting moeten nakijken.
Je kent dat lekkere gevoel toch wel, dat je ontdekt wat ‘t was, en dan weer helemaal supergoed in elkaar zetten ?
Ik houd mijn abonnement op dit topic nog even actief, ik ben nieuwsgierig !
succes
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Begin eerst maar gewoon met een compressiemeting
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Compressie zal nu wel weer goed zijn.
Compressie was slecht omdat er een klep waarschijnlijk niet helemaal sloot .
Zou het nog kunnen dat je de vorige keer bij het kleppen stellen de moertjes niet goed hebt vastgedraaid? (denk dat de speling dan juist groter wordt, maar je weet maar nooit)
Dat tikken, klinkt dat als klepspeling? Hoor je het aan één kant?
Of is het een zwaarder geluid van bijv. krukas? Dan heb je misschien smeringsproblemen gehad…
Hoeveel is de klepspeling nu? Gemeten met warme of koude motor?
H@ns, dat denk ik dus ook. Met goed hete motor geen compressie meer doordat de uitlaat klep niet goed sloot.
De kleppen zijn goed gesteld geweest, ben ik van overtuigd. Beide uitlaat kleppen niet goed, en niet bij een door een fout.
Maar goed zeker weten doe je het nooit.
Revisi bedrijf denk dat mn theorie wel eens kan kloppen. Klep nu tikje krom en dan valt ie niet in een keer goed op zijn plek.
Tikt zo te horen alleen rechts.
De koppen ermaar af halen, balen, maar gelukkig te doen. Laat het blok zitten. Moet je bij de mehari wel de binnenschermen los boren.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De klep spelling is dus van “goed” naar nul verlopen in 7000km.
Echt gek.
Het is wel zo dat ik in frankrijk regelmatig 6000 toeren rij. Anders kom ik de berg niet op.
Maar moet blok kunnen hebben normaal gesproken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat en waar heb je getankt tijdens je vakantie? Uitlaatkleppen die van goed naar nul in korte tijd gaan wordt namelijk bijna altijd veroorzaakt door extreme hitte. Dat kan komen door brakke brandstof, een verkeerd ontstekingstijdstip of koelproblemen. De tik die je nu hoort hoeft trouwens geen klep te zijn. Meet eerst de compressie eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja echt overal! zoveel mogelijk super getankt. Meer een enkele keer euro, niks anders te vinden.
Onstekking staat perfect. Maar blok is wel warm geweest, helling op bij 33 graden, met bagage, wordt het wel warm!
Maar opzich is dat niks nieuws en zou het moeten kunnen hebben. Doe dat al jaren met eend achtige.
nooit probleem geweest.
Zelfde auto vorig jaar met bagage helling op, 36 graden in de alpen. Ging zonder problemen.
Haal vanmiddag cilinderkoppen eraf.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Nou het is in ieder geval duidelijk.
Kleppen flink in geslagen in de kop.
Ze worden gereviseerd. Volgende week klaar.
En dan er snel weer in zetten!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De gereviseerde koppen weer gemonteerd.
Rijdt goed etc.
Tikken is fors minder. Maar gewoon dus niet weg
Bij de 86 mehari plage, exact zelfde verhaal.
Wat zou dat kunnen zijn? boel opnieuw geslepen, moet goed zijn toch denk je dan??
Eerst maar eens 1000km rijden…......
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nokkenas en nokvolgers gaar is mijn gedachte. Of een uitgelopen drijfstanglager?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste