Ik denk dat de SM-isten inderdaad wat meer koopbereid zijn voor dit soort gadgets. Maar ik denk ook dat er wel wat GTI-mensen de velgen zullen willen hebben. Het gaat om 16 inch-wielen, wat het uitzoeken van een setje banden voor de veelrijders echt wel wat makkelijker maakt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, dat denk ik ook wel. Misschien zelfs ook nog wel TRD Turbo (2) rijders
Was ik een Turbo-eigenaar geweest, dan zou ik het wel weten: even een serieuze investering in nieuwe wielen, maar daarna nooit meer belachelijk duren ouderwetse banden kopen. Ik geloof dat een set minder dan 2.000 gaat kosten? Daar zou ik geen twee tellen over na hoeven denken.
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Even wat tegengas, mag dat? Ik vind TRX’en duur, maar niet belachelijk duur. Van hun vermeende slechte rijeigenschappen heb ik nog nooit iets gemerkt, terwijl ik ze wel degelijk getest heb, op droog en op nat wegdek. Ik vraag me af of die echt met de constructie van recente exemplaren te maken hebben of toch eerder met de uitgedroogde staat van veel te oude rommel. Dat een dagelijkse CX-rijder liever moderne banden heeft, kan ik begrijpen, maar mij als hobbyrijder bevallen de TRX’en prima. Dat is een persoonlijke keuze, dat weet ik. Wie wel 16”-velgen wil, doet er mijns inziens verstandig aan om eerst het TÜV Gutachten te bekijken voor er geld aan uit te geven…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Arjan Verkade schreef:Ja, dat denk ik ook wel. Misschien zelfs ook nog wel TRD Turbo (2) rijders
(die trd turbo2 komt er wel weer)
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iemand een idee of de demo velg te zien is op EuroCitro in Le Mans?
RensKorevaar schreef:Even wat tegengas, mag dat? Ik vind TRX’en duur, maar niet belachelijk duur. Van hun vermeende slechte rijeigenschappen heb ik nog nooit iets gemerkt, terwijl ik ze wel degelijk getest heb, op droog en op nat wegdek. Ik vraag me af of die echt met de constructie van recente exemplaren te maken hebben of toch eerder met de uitgedroogde staat van veel te oude rommel. Dat een dagelijkse CX-rijder liever moderne banden heeft, kan ik begrijpen, maar mij als hobbyrijder bevallen de TRX’en prima. Dat is een persoonlijke keuze, dat weet ik. Wie wel 16”-velgen wil, doet er mijns inziens verstandig aan om eerst het TÜV Gutachten te bekijken voor er geld aan uit te geven…
Geheel mee eens. Ik ben zeer te spreken over de rij-eigenschappen van de TRX’en (mits in goede staat natuurlijk). En ze horen m.i. onder een mooie originele CX.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
in Belgie wordt geen enkele Turbo goedgekeurd met 14 inch of met 16 inch banden wat wel kan is ieder jaar met de trx en naar de keuring gaan en daarna de 16 inch er op leggen om mee te rijden… op de keuringskaart staat welke banden je er omheen mag leggen dus 210 55 390 TRX….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gelukkig doen we in Nederland niet aan die onzin.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Edwin van Seggelen schreef:Geheel mee eens. Ik ben zeer te spreken over de rij-eigenschappen van de TRX’en (mits in goede staat natuurlijk). En ze horen m.i. onder een mooie originele CX.
+1
Heb tegen de 100.000 km gereden met TRX’en op GTiT’s, goede en slechte (de eerste set had de vorige eigenaar binnenbanden in geprutst…), brede en smalle en ik vond ‘t geweldige banden. Natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken met “gewone” Michelins op een BX, totaal andere ophanging, maar grenzen waren erg ver weg en voorspelbaar, voelbaar, ook in nat, hoewel je met mindere TRX’en in ‘t nat absoluut verrast kunt worden. Ook uitstekend geschikt als winterbanden: iedereen in sneeuwbui paniekerig 40 op de rechterbaan, ik met 80 door de sneeuw ploegend op de linkerbaan. Klinkt onverantwoord, maar ik had gewoon grip. Ook geen klachten over comfort of geluid. Wel over gevoeligheid voor spoorvorming van de bredere exemplaren (210/220). Ik reed het liefst met 200 breed. BMW maat, maar ja.
Desondanks: ik zou zeer geïnteresseerd zijn geweest in deze nieuwe velgen, ook al vind ik ze er designtechnisch wat minder uitzien. Ben benieuwd hoe ze er in een vergelijking onder een CX met ernaast een CX met gewone T-velgen uitzien.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
bxsport schreef:in Belgie wordt geen enkele Turbo goedgekeurd met 14 inch of met 16 inch banden wat wel kan is ieder jaar met de trx en naar de keuring gaan en daarna de 16 inch er op leggen om mee te rijden… op de keuringskaart staat welke banden je er omheen mag leggen dus 210 55 390 TRX….
Zo niet nee maar het kan wel!
waterman schreef:Gelukkig doen we in Nederland niet aan die onzin.
Inderdaad, is echt belachelijk streng hier…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Kwam het draadje tegen over de variant van de TRX velg
In België zijn de regels “streng” maar niet onmogelijk. Omtrek mag maximaal tussen -2% en + 1.5 % afwijken, dus een 210 55 390 kun je vervangen door een 205 50 16 , maar dat is absoluut geen gangbare maat en ook de gewichtsklasse klopt niet, en een 215 50 16 is ook niet erg gangbaar maar heeft een correcte gewichtsklasse. De meer gangbare 205 55 16 wordt niet geaccepteerd, is 1.76 % groter…. Qua maat zou je ook met een 195 70 14 kunnen werken, maar die zijn ook al erg zeldzaam, en een 205 65 14 of een 195 65 14 werkt wel in de juiste gewichtsklasse.
Spoor mag je 2% wijzigen, snelheidsindex moet minimaal groter zijn dan de maximum snelheid van het voertuig ( da’s makkelijker dan in Nederland..als je kenteken W zegt moet er W op, zie de meeste C5 modellen…... ), en de banden mogen niet uitsteken en niets raken. Draagvermogen: Som van 2 banden op een as moet hoger zijn dan MTM op die as.
Die keurmeester heeft een tool om de omtrek te bereken en deze extra regels. Het probleem: Een mm band als de TRX past niet in de tool, je zult dus zelf goed beslagen ten ijs moeten komen met een berekening, en een keurmeester moeten treffen die kan en wil rekenen, anders is het…NJET. Kijk maar eens op de site van de GOCA.
To err is human, not to err is divine.
beerpeet schreef:Edwin van Seggelen schreef:Geheel mee eens. Ik ben zeer te spreken over de rij-eigenschappen van de TRX’en (mits in goede staat natuurlijk). En ze horen m.i. onder een mooie originele CX.
+1
Heb tegen de 100.000 km gereden met TRX’en op GTiT’s, goede en slechte (de eerste set had de vorige eigenaar binnenbanden in geprutst…), brede en smalle en ik vond ‘t geweldige banden. Natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken met “gewone” Michelins op een BX, totaal andere ophanging, maar grenzen waren erg ver weg en voorspelbaar, voelbaar, ook in nat, hoewel je met mindere TRX’en in ‘t nat absoluut verrast kunt worden.
Beetje laat maar ook hier: +1
Zie als hobby rijder geen enkel probleem; maak me hoogstens zorgen om het verouderen voordat ze versleten zijn gezien mijn gebruik van gemiddeld over 14 jaar van 5000km per jaar. De nieuwe TRX’en voldoen uitstekend. Bij dagelijks gebruik wordt dat een ander verhaal maar dat geldt mi voor het totale CX plaatje
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed TRXen zijn nu flink aan de prijs, maar nog verkrijgbaar en ook wel op te brengen. Eigenlijk kosten ze nu wat je ook betaald voor een band onder een premium (bijv. C6) moderne auto.
De vraag is natuurlijk wat gaat de toekomst doen, blijven ze verkrijgbaar en tegen welke prijs? De trend is wel dat ze langzaam duurder worden.
Kijk naar een setje XWXen (horen op een SM) die zijn nog een flink stukje duurder.
XVSen (zitten op een DS) zijn nog iets goedkoper, maar zitten ook tussen de 250 en 300 Euro.
Daarbij is de maat (210/55/390) onder een CX Turbo exclusief op de CX Turbo geleverd… Geen enkele andere auto heeft deze band ook gehad. Een CX GTi TRX band (190/65/390) zat ook op o.a. Peugeot, Ford en nog een aantal andere.