Wat voor troep gooi je daar doorheen dan ?
Laatst koppakking laten vervangen en daarna ging het goed.
Misschien is de fan wel weer overleden of zit er een elektrisch defect ?
Ik begin het wel zat te worden.
Dacht dat het met die koppakking wel opgelost zou wezen.
Kennelijk is er dus NOG meer aan de hand…
Ik ben de naam kwijt van het spul, maar als je bij je locale auto-onderdelenzaak vraagt naar cleaner voor het koelsysteem, kunnen ze je wel helpen. Meestal zit het in een blikje, zo’n 150mL.
Je haalt de koelvloeistof uit de auto, afvullen met kraanwater en de motor een tijdje stationair laten draaien met de verwarming op maximale warmte (extra hitte afvoeren). Daarna het blikje erbij mikken en weer een tijdje laten draaien (10 minuten), af en toe even de toeren wat omhoog. Bij hogere toeren gaat de waterpomp ook efficienter werken, dus zou de temperatuur iets moeten zakken. Op een gegeven moment moet de fan aanslaan, maar ook weer uitgaan.
Daarna de heleboel weer aftappen, nogmaals vullen met water en bovenstaande herhalen (om alle chemicalien er uit te spoelen). Daarna leeg halen en vullen met koelvloeistof en netjes ontluchten etc.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
ferdysimonis schreef:Wat kan er aan het handje zijn ?
Heb geen ervaringen met Saxo’s, maar wel met z’n voorloper de AX.
Het zal echter niet wezenlijk anders zijn.
In het koelsysteem zijn totaal 3 temperatuurcontacten/opnemers gemonteerd.
1 contact met 2 aansluitingen in de radiateur, deze zorgt voor het in- en uitschakelen van de koelventilator
1 opnemer met 2 aansluitingen in het thermostaathuis, deze geeft input aan de ECU en zorgt ervoor dat een koude motor iets meer brandstof krijgt en daardoor versneld stationair loopt
1 contact/opnemer in de linkerkant van de cilinderkop met 2 aansluitingen, 1 aansluiting is een opnemer voor de meter, de andere aansluiting is een contact voor het lampje in de tellerpartij.
Is deze laatste al eens vervangen?
In jouw geval namelijk geeft de meter een normale waarde aan en ook de ventilator wordt niet ingeschakeld, m.a.w. de koelvloeistoftemperatuur is niet te hoog.
Bij 1 van m’n AXen had ik laatst hetzelfde verschijnsel, het rode lampje ging branden voordat de koelventilator werd ingeschakeld.
Met een contactthermometer op het thermostaathuis de temperatuur gecontroleerd en deze was normaal.
Ergo conclusio, opnemer/contact dus stuk, contact schakelde te vroeg.
Vervangen en probleem opgelost.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dus je bedoelt of deze al vervangen is ?
“1 contact/opnemer in de linkerkant van de cilinderkop met 2 aansluitingen, 1 aansluiting is een opnemer voor de meter, de andere aansluiting is een contact voor het lampje in de tellerpartij.”
Nee, er is nog geen sensor vervangen.
Ik vind wel een groene en blauwe sensor in het blok.
Welke moet ik dan hebben ?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Plaats eens een foto.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn AXen zit de bedoelde sensor op de plek zoals getoond op de eerste foto, dus echt in de zijkant van de kop, maar bij jou zie ik daar maar 1 draad op zitten.
Dan zou het die dus niet kunnen zijn.
Maar nu kan het ook zo zijn dat bij de Saxo de temperatuurmeting via de ECU loopt en dus gebruik maakt van de sensor die boven in het thermostaathuis zit.
En dan zou het die sensor met de enkele draad dus wel zijn.
Mogelijk weet een andere Saxo-eigenaar dat wel.
Je kan het proberen door de steker eraf te trekken en te ervaren of het rode lampje weer gaat branden.
Zo niet, dan heb je de juiste te pakken.
Edit: in de autotechniek is het gebruikelijk links en rechts te benoemen gezien vanuit rijrichting.
Dus de sensor zit in de linkerkant van de kop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is dat dan het enige wat die sensor doet ?
Dat lampje laten branden ?
Dus stekker er af halen en kijken wat er dan gebeurt, is jouw advies ?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Idd.
Ik zou dat bij een warme motor doen.
Dus eerst die steker met die enkele draad loshalen, dan starten en de motor stationair laten lopen.
Als de temperatuurmeting dan nog werkt, die even in de gaten houden.
Op een gegeven moment zal de koelventilator inschakelen.
Als je dan de steker terugplaatst en het rode lampje gaat branden, dan weet je het zeker.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Schiet mij maar lek…
Gisteravond even onder de kap gekeken, even met zekering F2 en F4 gemorreld, de auto warm laten lopen en toen geen lampje meer en de fan sloeg netjes aan.
Vanmorgen op weg naar mijn werk gebeurde hetzelfde bij het inrijden van de parkeergarage.
Ik snap er even niks meer van.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het lijkt erop dat alles weer normaal functioneert.
Ken het schema van een Saxo niet, maar wat zit er op zekering F2 en F4 aangesloten?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die zijn allebei voor de koelventilator.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mooi dat t weer werkt!
ferdysimonis schreef:
Toch vind ik het bovenstaande plaatje vreemd, bij een dergelijke stand van de meter hoort het lampje naar mijn idee nog niet te branden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, dat vind ik net zo…ik snap er niks meer van…
Zou dat dan misschien toch een kapotte sensor zijn ?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De aansturing van de koelventilator werkt in ieder geval weer naar behoren, de motor wordt niet meer te warm en het rode lampje gaat niet meer aan.
Het lijkt er dus op dat de temperatuurmeter minder aangeeft dan de werkelijkheid.
Meestal zijn dit soort sensoren NTC’s, dat wil zeggen temperatuursafhankelijke weerstanden waarbij de weerstand daalt bij stijgende temperatuur.
Als in dat geval er, naast de weerstand van de sensor zelf, ook nog weerstand in de bedrading/aansluitsteker zit, bijvoorbeeld door slecht contact of corrosie, dan is de totale weerstand groter (wet van Ohm) en dus de aanduiding op de meter lager dan de werkelijke temperatuur.
Wellicht moet je het in die richting zoeken, dus alle betreffende stekers even loshalen, reinigen met contactspray o.i.d. en weer aansluiten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986