Hallo!
Thanks allen voor de reacties. Ik heb de genoemde onderdelen (en ook de test van de motor) goed bekeken maar nog geen oorzaak van de lekkage kunnen ontdekken. Als ik weer thuis ben de bx maar eens op de put zetten en op mijn gemak een nieuwe inspectie doen.
Thuis? Ja. Ik verwacht zonder veel problemen door te kunnen rijden. De lekkage is met af en toe een beetje bijvullen goed onder controle te houden. Dus prima voor de korte termijn op vakantie. .
Ik zie wel dat het blok op verschillende plaatsen zweet. Dus het eea vervangen zit eraan te komen.
De BX club… Nee, ik ben geen lid. Maar zo’n sleutelmeeting en check door kenners klinkt wel tof en is vast ook gezellig. Ik zal hun eens bekijken.
Nogmaals thanks voor jullie input !
Au revoir,
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Er is maar een goede manier van olielekkage opsporen en dat is motor schoonmaken en dan kijken waar de olielekkage begint. Tijdens het rijden waait de olie overal naartoe en is niet goed duidelijk te krijgen waar hij echt lekt. Ik spreek uit ervaring dat het anders een behoorlijk frustrerende zoektocht wordt.
corsica, geweldig! net terug met de mehari.
idd ff schoonmaken en kijken waar vandaan komt.
Zo te zien van midden of hoger motorblok.
Op corsica volgens mij nul bx’n gezien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
corsica, geweldig! net terug met de mehari (...) Op corsica volgens mij nul bx’n gezien.
Inderdaad, Corsica is geweldig. En vet om daar met je mehari rond te rijden. Perfect klimaat. Ik zal later dit weekend nog een paar plaatjes posten. En ja, ook daar weinig BX’en gezien. Ook op het vasteland in Frankrijk zelf trouwens waren er weinig te spotten. Alleen op de beklimming naar de Col de la Bonette kwam ik er een tegen.
Er is maar een goede manier van olielekkage opsporen en dat is motor schoonmaken en dan kijken waar de olielekkage begint. Tijdens het rijden waait de olie overal naartoe en is niet goed duidelijk te krijgen waar hij echt lekt. Ik spreek uit ervaring dat het anders een behoorlijk frustrerende zoektocht wordt.
@peteryed, +10 .... gisteren na een flinke rit alle olie van de motor geveegd en toen was de oorzaak van de lekkage snel gevonden. Het lekt ergens bij een sensor (zie onderstaand plaatje) in de buurt van het oliefilter.
De olie lijkt niet uit de sensor zelf te komen maar onder het schroefdraad. En als de olie goed heet is dan zie het straaltje ‘groeien’ van een enkele druppel naar een lopend straaltje.
Wat doet deze sensor eigenlijk? Is dit de oliedruksensor?
Natuurlijk is de verleiding groot om deze sensor verder aan te draaien, maar ik heb me kunnen beheersen. Ik weet namelijk niet of ik een pakking o.i.d. moet hebben om er tussen te doen en heb (nog) geen momentsleutel in huis.
Welke aanpak zouden jullie adviseren?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Is dat niet de sensor voor de olie temperatuur?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
olie temperatuur?? Dat heeft volgens mij alleen BX 19gti.
Denk ook oliedruk maar weet niet zeker.
Overigens een bekend probleem bij oa de eend, dat zon sensor gaat lekken. Kan opeens heel hard gaan.
Snel andere erin.
Of het de oliedruk is, gewoon stekker los trekken en kijken welk lampje gaat branden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Is inderdaad de oliedruk schakelaar voor het lampje.
Zit een koperen ring of alu tussen voor de afdichting.
Ik heb zelf al eens een gehad, die door de schakelaar heen lekte.
Een nieuwe kost bij de automaterialen zaak +/- 10euro
Overigens zou ik proberen hem aan te draaien.
OK. Voorzichtig aandraaien ga ik doen.
En als dat niet werkt ga ik langs de automaterialenzaak om een nieuwe te halen. Gaat het dan alleen om zo’n afdichtring die er tussen zit of om een compleet nieuwe unit?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
gelijk nieuwe halen. die afdichting gaat niet opeens kapot.
Nee sensors zelf gaan lekken. Het huis scheurt.
Cx, 2cv, snoek, komt overal voor.
Bij de eend wel eens gehad dat het opeen echt eruit spoot.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Met een nieuwe bedoelde ik, de complete oliedruk schakelaar.
Is anders wel een erg duur ringetje, voor 10 euro.
okayokay, ik haal zo’n compleet nieuwe sensor. Die dingen kosten inderdaad geen rol. Al voor een paar euro te krijgen via bijvoorbeeld autopartsmarket.co.nl.
En hierbij alvast een kiekje. De eerste is geschoten op de top van Col du Vars.
Bij de Francofielen hier op het forum vast bekend, maar een mooie toeristische aanrijroute naar Zuid Frankrijk is de Route des Grandes Alpes. Deze gaat - ja de naam doet al vermoeden - dwars door de alpen. Fantastisch op de motor of racefiets, maar ook heel erg mooi om met je auto af te leggen.
En deze zijn geschoten op een camping in Corsica ...
... en in het binnenland met de zee op de achtergrond.
Prima testrit, deze trip. Alleen wat olie-gedrup dus. Verder geen noemenswaardige klachten. De trekhaak en nieuwe autoradio die ik binnenkort ga installeren zijn luxe.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat is het toch een fraaie BX!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Hallo!
Sinds een tijdje lijkt het erop dat motor stationair een stuk hoger in toeren loopt. Als de motor afgekoeld is, loopt ze prima maar als ze warm is neemt het aantal toeren toe en hoef ik minder gas te geven. Soms blijft ze als een ‘cruise control’ 50 rijden terwijl de snelheid veel langzamer dan normaal terugloopt. Bekende BX kwaal?
Ik heb de gasklep gecheckt en daar wat aan gefrunnikt maar zonder veel resultaat. Deze gasklep heb ik ook gesmeerd en ze gaat goed open en dicht. Zou het zinvol zijn om de gaskabel te vervangen?
Suggesties van jullie kant zijn van harte welkom.
Rob.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Zo. En dan loop je een paar duizend km verder tegen de eerste LHM lekkage op. Nat wat speurwerk blijkt dat er een leiding is gescheurd. De oorzaak hiervan zoek ik in een wat ongelukkige bevestigde tie wrap waardoor er een knik is ontstaan.
De lekkage is net iets verder dan de accu, onder de motorkap en aan de kant van de chauffeur dus.
Hierboven zien jullie twee detailfoto’s. Als je goed kijkt zie je de scheur in de leiding (nu even gemerkt met felgroene stippen) aan de linkerkant nabij de tie wrap.
Ik wil deze gescheurde leiding vervangen. Maar weet iemand hoe die leiding heet of wat de bestelcode is? En of het vervangen een beetje zelf te doen is? Als het moet heb ik een put tot mijn beschikking dus ik kan op mijn gemak klooien.
Info en tips zijn welkom.
Alvast dank!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Misschien handiger om even te kijken waar de leiding vandaan komt en waar die heen gaat. Ik zou het zo namelijk niet durven zeggen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk