Ik hoop echt dat je het nu voor elkaar hebt gekregen, als je ook benzine over de mat hebt gemorst rond het gat heen zou ik het nat geworden vilt er even uitknippen als ik jou was…
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dat viel wel mee. Ik zal de geur morgen vroeg wel ervaren en als iemand een Xsara morgen met open ramen ziet rijden (in de regen), dan ben ik dat ik dus
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Ik ben ook nieuwsgierig of het gelukt is.
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De benzinegeur was snel weg. Vandaag met koude motor en wat snelheid een 180 graden een bocht naar rechts genomen, waar ik eerder vaag gasgedrag merkte. Slechts kortstondig inhouden, waar dat eerder een kilometertje of zo duurde.
Verder merk ik een veel directere respons van de motor op wat m’n rechtervoet ‘m probeert te vertellen, dat is even wennen.
Al met al veel beter maar helaas nog net geen 100%, toch tevreden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Mooi dat het in ieder geval een stuk beter.
Wanneer is het trouwens echt goed? Ik merk bij mijn Xsara soms ook wat vertraging in het gas als ik gas geef, alsof hij even een enkel seconde moet nadenken.
Het is toch gewoon een gaspedaal met een draadje?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het is een phase 2, dus het draadje is een potmeter in het gaspedaal dat naar de BSI gaat en als die en het milieu het eens zijn wordt een stappenmotortje aangestuurd die een klep tegen de kracht van een veer in open drukt. Alle draadjes zijn hier dus elektrisch.
Los daarvan moet de benzine met zo’n 3,6 bar richting de injecteurs gestuurd worden in de juiste verhouding als compromis van milieu en de rechtervoet of cruise control. ik twijfelde aan voldoende druk of volume benzine omdat de meeste klachten met koude motor waren. In zo’n geval verbruikt de auto meer benzine bij 50 km/h als met warme motor 120 km/h.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
je moet je smoorklephuis reinigen, nieuwe pakking monteren en dan opnieuw inleren.
Dat kan alleen bij de dealer helaas. Door een vervuilde smoorklep krijg je bokken, afslaan en meer vage klachten, vooral na koude start.
Overigens is het normaal dat ie koud meer verbruikt dan warm, omdat ie dan verrijkt wordt.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Is het smoorklephuis iets anders als het gasklephuis ?
Zo ja, dan wordt deze zo’n beetje jaarlijks schoongemaakt. De laatste keer is een paar weken terug. De pakking heb ik nog nooit vervangen. Volgens mij is dat gewoon een rubberen O-ring. Zolang die over de volledige diameter uitsteekt van het huis, schat ik in dat deze gasdicht is rondom als het gasklephuis weer gemonteerd is.
Het probleem is nu flink minder aanwezig maar nog niet weg. Ik laat het er eventjes bij zitten tot na de beurt die nog deze zomer moet gaan gebeuren. Ik zal deze garage nogmaals vragen of zij enig idee hebben.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ondanks de warmere periode bleven de gas-gedrag klachten aan.
Nu vond ik alles verdacht wat weerstand in de luchtinlaat kan veroorzaken.
Aan de onderkant van het luchtfilter loopt een buis naar de ruimte achter de mistlamp. Hier zit weer een pot met een slang omhoog waar uiteindelijk naar lucht wordt gehapt, vlak onder de bovenkant van het voorscherm. Het ding ziet er zo uit:
Het feit dat ik er een foto van heb op die manier betekent dat het niet meer op m’n auto zit. Ik gok dat het dient om geluid te reduceren, en vanuit een droge, relatief koude lokatie lucht aan te zuigen.
Ik heb aan de onderkant van de filterpot een buisje gemaakt wat zo’n 10 cm om niet de warme lucht door de radiateur aan te zuigen.
Bij een proefritje voelde de auto veel pittiger aan en nu is het afwachten of dit bij koude motor ook is. het geluid is voor mijn gevoel niet luider. Alternatief was dat ik een race-filter wilde aanschaffen, wat nu wellicht niet nodig blijkt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Wat een gedoe zeg! Hopen dat ding dan de sleutel tot succes is..
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hoe is het verder afgelopen met het filterweglaatexperiment?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het ding ligt nog in m’n schuur. Ik rij uiteraard wel met een filter en dit was bij recente inspectie nog steeds schoon.
Zonder die extra meter buis is er meer geluid bij meer dan half gas, maar niet storend. Mijn indruk is ook dat het sneller vooruit gaat, maar die snelheidsbeleving kan voor een deel door het geluid te verklaren zijn.
Intussen heeft de xsara nog steeds het vage gasgedrag probleem. Afgelopen week een beurt gehad net voor de 2 ton. De computer gsf geen storingen in de BSI en de garagist dacht mee om samen tot de conclusie te komen dat het de MAP sensor of gasklephuis moest zijn. Via ebay een nieuwe MAP sensor besteld uit Bulgarije voor 22 euro incl. Verzending, net ingebouwd en het lijkt beter. Morgen en dit weekend staan wat langere ritten op de planning en weet ik hopelijk meer…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De bestaande sensor kwam eruit met een beetje olie doordrenkt. Is dit met wat perslucht weer als goede sensor te monteren ?
die olie komt denk ik / hoop ik van de carter ontluchting
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Heb je al voldoende gereden om te weten of het nu is opgelost?
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Yep, de Xsara rijdt weer zoals het hoort. Mochten dergelijke storingen nog eens voordoen, dan wordt het de volgende volgorde van zaken te doen:
1) Gasklephuis schoon maken
2) Probleem nog aanwezig: MAP sensor vervangen.
3) Ga naar de vak-garage
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.