Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je wat plaatjes van waar dat ding zit?
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Mooi dat is goed om te horen.
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het dingetje zit bovenop het lucht-verdeelblok:
Het is letterlijk een schroefje en een stekkertje waar het mee vast zit. O ja, ook nog een rubbertje wat een beetje kan klemmen.
Ik had ‘m hier besteld en met een weekje in huis.
Al met al heb ik behoorlijk vervangen en ben een jaartje verder sinds dat ik het probleem de eerste keer merkte.
Een nieuw Bosch gasklephuis kost zo’n 280 euro, via ebay uit de UK or Duitsland heb je een 2e hands voor zo’n 45 euro thuis, of uit China een nieuwe voor 100 euro, Chinese namaak maar wel met hetzelfde Bosch typenummer.
Succes indien je een soortgelijk euvel hebt !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Voor degene die op LPG rijden, nog een aanvulling..
Op basis van soortgelijk klachten (slecht oppakken wanneer koud, weinig reactie tussen de 1500 en 2500 toeren, schijnbaar vermogensverlies op LPG) en op middellange termijn oplopende LPG-verbruikscijfers had ik op verdacht ook maar een MAP sensor besteld en deze bij de jaarlijkse beurt meteen mee vervangen.
Of die problemen bij benzine ook allemaal zo duidelijk waren had ik nooit uitgetest, want een keer belasting betalen voor je autogebruik is genoeg.
Na deze beurt wilde het kreng niet meer op LPG omschakelen
Na wat onderzoek (voornamelijk via het C5-forum voor wat documentatie en uitleg) en 100 km verder (ja het gezin wilde toch vervoerd worden en de boodschappen ook nog gehaald) was de oorzaak gevonden: lekke luchtslangetjes.
Voor de AG SGI zit er een luchtlang vanaf de aanzuigbuis (aan de rechter kant van die ontluchtingsslang die je rechts op de foto van Bartjes hierboven ziet) die naar een T-stukje loopt. Vanaf dat T-stukje gaat er een slangetje naar de onderzijde van de verdamper en eentje naar het SGI interface.
Wel nu: beide slangen, die vanaf het inlaatstuk en die naar de verdamper, waren lek.
Dus maar vervangen: ding doet het weer, lijkt feller te reageren (maar dan kan autosuggestie zijn) en de eerste indicatie van het verbruik op het display zijn ook hoopvol gevend.
(Het originele MAP sensor houdt ik nog even in de kist.
Door een bestelfout heb ik twee van die bulgaarse MAP sensor, waarvan ik graag er eentje aan een ander wil afstaan tegen kostprijs. Hij die er belang bij heeft stuurt me dan hiet liefste een PB om dit topic verder niet te vervuilen).
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nog steeds werkt het niet optimaal. Vandaag het gasklephuis geheel uit elkaar gehaald en gereinigd. terug gemonteerd en zoontje naar een vriendje gebracht. Bij het ophalen liep de motor niet meer als stationair en storing uitlaatgas op het display.
Het klephuis nogmaals uit elkaar en weer in elkaar. het ODB tooltje gaf namelijk storing gas-positie sensor, niets met uitlaatgassen. Leek weer goed, lekker een stukje rijden en weer mis. Nu nogmaals de borsteltjes goed gezet tov. de weerstandsbanen en de auto loopt voor nu. Ik geloof dat ik toe ben aan een nieuw / reserve-gasklephuis.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag een gasklephuis van een met 59 duizend mijl overleden Vauxhal uit de UK ontvangen, schoongemaakt en ingebouwd. Dit zelfde ding wordt toegepast in diverse Peugs, Alfa, en wellicht nog meer automerken. Eindelijk rijdt de Sxara weer goed al hangt ie langer aan het gas bij gas los. Uiteindelijk stuurt ie wel goed naar een stationair toerental. Wellicht dat de originele Bosch MAP sensor hier nog verandering in brengt, in de loop van de komende week maar eens proberen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het gas-gedrag is weer een beetje terug bij af, zelfs na 2 flesjes injector-cleaner op 3/4 tank euro98. De originele MAP sensor had ik eerder alweer teruggebouwd en dit geeft weinig verschil.
Een beetje googlen leverde de volgende link op waar een vervuild brandstofsysteem als hoofdverdachte wordt aangemerkt. Dit kan natuurlijk doordat de auto volgens mij wel een poosje stil heeft gestaan voordat ik ‘m kocht en ik misschien de tank wel eens vrijwel leeg heb gereden.
Heeft iemand ervaringen hiermee ? Via internet kan ik bijvoorbeeld voor nog géén 70 euro een set nieuwe injectoren krijgen met wat geduld. Ik weet niet of ultrasoon reinigen van de huidige injectors goedkoper is en echt goed werkende injectoren oplevert. Ook weet ik niet of het door spuiten van de benzine-leiding met perslucht / remmen-reiniger aan te raden is ? Wie heeft ervaringen met injectors (de-) monteren en een dergelijke klus ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Op ebay bij een sloper ten zuiden van Dortmund een railtje + 4 injectors + kabelboom uit een 307 met 119d km ervaring gevonden en voor 33 euro binnen een etmaal in huis.
Zaterdag een dagje klussen ingelast en interessant werd het. Het blijkt dat alles dermate ingebouwd zit dat het me het handigst leek het gehele inlaat spruitstuk maar te demonteren:
Na demontage m’n buurman gebeld om de injectors ultrasoon te reinigen. Hij stond bij een auto-sloop met afgebroken contactpuntjes van z’n kever uit 1972 en laat ze daar dergelijke onderdelen niet meer hebben. Dus de DS weer aan de gang gekregen en hem opgehaald met de belofte hem weer terug te brengen met contactpuntjes uit eigen voorraad zodra de schone injectors ingebouwd waren. De foto toont de gereinigde injectors en na nog eens reinigen van gasklephuis was de inbouw snel gepiept.
De contactpuntjes pasten en na ook nog de rotor bevestigd te hebben kon de kever weer rijden.
Ik merk in ieder geval dat de benzinepomp sneller z’n werkdruk bereikt bij inschakelen van contact en ook starten gaat sneller. M’n vermoeden is daarom dat de injectors niet geheel meer afsloten.
Rijden gaat soepeler, ook bij langzaam loslaten van gas. Ik durf nog niet te stellen dat het inhouden geheel weg is maar merk wel een algemene verbetering in de gas respons. Later meer !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Blijft lastig zulke problemen…
Hopelijk vind je het binnenkort toch de kern van het probleem!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Een weekje gereden en m’n bevindingen zijn sneller en beter starten, soepeler en directer respons op gas geven en loslaten. Helaas heeft de auto nog wel last van inhouden de eerste 1 á 2 km met koude motor. Daarna rijdt de auto zoals het hoort.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach, 1 a 2 km in de winter valt nog wel mee toch? Wellicht heb je er in ze zomer helemaal geen last van.
Waar denk je dat het nu aan lag? Vervuilde injectoren?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dat klopt. Ik ga er even niets aan doen behalve proberen via een ODB2 tooltje te loggen wat er gebeurt als ie weer inhoudt. Verder gaven de vervuilde injectors waarschijnlijk een kleine lekkage (moeilijker starten, onregelmatig stationair) en verminderde gas-respons welke nu wél goed is.
Het inhouden is helaas gebleven, wellicht dat de injectors nog wat langer als een uurtje in de ultrasoon reiniger hadden gemoeten ? Ik heb een reserve set injectors (welke ook in de reiniger zijn geweest) die ik over een poosje eens kan inbouwen.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Mijn Xsara heeft de 1e 2-3 km ook wel wat last van bokkerig en stotterend optrekken.. Of het normaal is? Geen idee maar ik irriteer me er niet echt aan..
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb dat opgelost door V-Power te tanken, toen was het vrij snel weg.
Ik rijdt normaal op LPG, dus met 4 a 5 benzine tankjes voor de koude start in een jaar valt de meerprijs te verwaarlozen
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dat kan ik natuurlijk ook eens doen. Als ik weer eens in België tank dan is euro98 bij de Total goedkoper als de euro 95 bij de goedkoopste hier.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.