Ik heb een BX gezien om aan te schaffen. (Ik zie er natuurlijk wel vaker een BX). En deze heeft het volgende probleem, citaat uit de mail van de eigenaar:
Tevens wat kleine lekkage van retourleiding achterkant als hij stilstaat en inzakt, als je LHM bijvult nadat niveau lampje gaat branden is er niks aan de hand.
Is dit makkelijk te verhelpen? Of moeten dan alle leidingen vervangen worden? Verder lijkt het een prima auto. De blanke lak laat los, dit is niet zo mooi maar echt erg??
Groet Bram
Aan de achterkant aan de bestuurderskant zitten (naar mijn weten) 4 stalen leidingen. Dat die lekken bij het inzakken lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Op de achterveerpoten zitten (naar mijn weten) wel wat rubber delen, ik verwacht dat die de boosdoener zijn. Er zijn geen rubber slangen van achter -> voor betreffende hydrauliek.
Let wel op dat de achtervering gebruikt wordt voor de achterremdruk, en dat die lekkage waarschijnlijk zal zorgen voor APK afkeur.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Het kan dat Y-stuk zijn wat nog al eens kapot gaat
Daarin komen de 2 kunststof slangetjes van de lekzakken in samen en die zijn nog al eens verrot
Die lekt bij mij ook maar dat ding kost 30 euro en daar kan ik ook een paar jaar voor LHM bij blijven vullen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb nog even geïnformeerd naar de lekkage. En kreeg dit als antwoord, nu heb ik nog nooit een BX gehad dus ik kan niet inschatten wat het is. Hieronder tekst uit het mailtje.
Retourleiding is lek bij de overgang manchet naar slangetje.
Foto toont het manchet waar een slang aanzit.
Als je die overgang dicht krijgt is het oké.
Er zit een foto van een manchet bij die in onderdelen ligt, deze dient als voorbeeld.
Het gaat om een BX 1.4 deauxville eerste toelating 1993. Handgeschakeld.
Groet Bram
een bx heeft van voor naar achter 4 leidingen lopen waarvan er 1 vanaf de hoogteregelaar naar voren gaat en daar de retourbundel in gaat. Dat is een retourleiding. Je merkt het wel of een hoge druk aanvoerleiding of de retourleiding kapot is. Maar als 1 leiding verrot is, is de rest meestal niet veel beter.
Edit: als ik je laatste post lees lijkt het me dat de eigenaar een lekzakje bedoeld.
Hier nogmaals de mail, nu met foto.
Retourleiding is lek bij de overgang manchet naar slangetje.
manchet by bram tackenberg, on FlickrFoto toont het manchet waar een slang aanzit.
Als je die overgang dicht krijgt is het oké.
Meer info heb ik nu even niet.
groet
martijntje schreef:
Edit: als ik je laatste post lees lijkt het me dat de eigenaar een lekzakje bedoeld.
Een lekzakje? is dat bedoeld om te lekken?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
een veercilinder/veerpoot van een bx, achterzijde en voorzijde, komt onder druk te staan waardoor je de verdere werking hebt. Piston in een cilinder met afdichtingsringen. Een grote lekstroom is niet normaal maar een klein beetje drukverlies en dus een kleine stroom door de lekzak is na min 20 jaar niet raar. De pistons en afdichtingsringen verslijten nl ook na verloop van tijd.
De veercilinders aan de voorzijde van een bx hebben geen lekbak maar een veerpootretour voor jou info. Ik hoop dat het zo duidelijk is en ik ben blij dat ik geen leerkracht ben
Het begint te dagen. Niet heel ernstig dus!
Dan ga ik maar eens kijken, ik neem wel iemand mee hoor…
Groet
Dat laatste is een goed idee!
Ik hoop dat het meevalt, BX-en zijn leuk!
Succes met de bezichtiging!