Maar we zijn er nog niet met de EU, in België gaat dat verhaal nog niet volledig op, ze hebben er snel nog een draai aan kunnen geven (enkel als de keuring (apk) niet ouder is dan 2 maand).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
De GD-68-FL is ooit in Engeland betrokken geraakt bij een aanrijding. Daarna is de auto of gesloopt of naar Duitsland vertrokken.
Snoekedoek schreef:Voor zover ik het via internet kan zien zijn er 8 Nederlandse
kentekens uitgegeven voor een GS Birotor.GY-68-ST
47-YA-46
65-YA-56
YP-40-XN
65-YB-51
LL-03-HH
LF-24-RY
GD-68-FLDe bovenste 7 kentekens zijn nog bekend bij de RDW; de laatste kan ik niet meer vinden.
Afbeelding Bijlagen
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013
- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Deze is in Engeland betrokken geraakt bij een aanrijding en is gekocht door een Duitse meneer. Deze heeft de auto gerepareerd en gerestaureerd in een staat van nieuwer dan nieuw. Foto gezocht maar kan ik even niet vinden.
GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000
Voor wat betreft de kleuren:
Bijgaand de nuanciers voor AM74 en AM75, wat direct opvalt is dat in 1975 de licht bruine kleur Brun de Santal is !
Wat heel erg opvalland is is dat in AM74 Gris l’Argentiere geleverd werd, en dat later vervangen is door Gris Nacre, terwijl bij de andere modellen Gris l’Argentiere de opvolger is van Gris Nacre.
To err is human, not to err is divine.
Even tijd gehad om verder te gaan:
Hij wilde niet starten, op een enkele keer na, en dan soms alleen lopen met gas erop en zeker niet stationnair. Da’s niks dus.
De grote controle: Afgelopen zondag in de boeken gedoken om te kijken hoe en wat voor controle bij de ontsteking en de carburateur.
Bougies waren altijd nat na een mislukte start.
Eerst maar eens de compressie gemeten ( ja, dat hoort niet bij koude motor, maar nood breekt wet..) En rotor 9.5 en andere rotor zelfs iets meer. Dat kon beroerder.
Dan maar eens gekeken naar de vlotterkamer en chokekleppen.
Vlotterkamer was O.K., vlotterventiel werkte prima, geen vuiligheid in de vlotterkamer. Chokekleppen waren in ruststand helemaal dicht, dus dat bijgesteld. ( moeten 1.5 mm open zijn, klein boortje gezocht als kalibertje, en begesteld.
Foto’s.
To err is human, not to err is divine.
Dan de ontsteking nagekeken.
Puntlichthoogte opnieuw ingesteld, vast onstekingstijdstip opgezocht ( 9 graden voor), en meeteen een stip gezet voor het dynamisch tijdstip, dat controleer ik later nog wel eens, bleek dat de ontsteking waarschijnlijk minstens 10 graden verkeerd stond.
Je merkt wel dat dit een auto is die niet door de productie-boys ontworpen is, je hebt hele dunne vingers nodig om bij sommige dingen bij te komen, en even demonteren , ho maar. Zo zit de stang waarop het reservewiel ligt behoorlijk in de weg voor veel dingen, maar die zit vastgelast aan de accubak, de steun voor het expansievat en zo nog wat. Kan er dus wel uit, maar dan moet je nogal wat mee-demonteren.
To err is human, not to err is divine.
En ja hoor, het werk beloont: De Wankelmotor gestart en lopen maar, en zelfs stationnair op de choke.
Ik heb trouwens wel even een uitlaatafvoerpijp gemaakt, van 50 mm rioleringspijp, en een stuk rubber flexpijp, met een gat in de muur naar buiten. Dat helpt een hoop in de garage !. Die pijp kan maar tegen 100 graden, dus dat is niet bedoeld voor erg lang draaien maar het helpt wel.
Nog even over de compressiemeting: Ik heb het maximum van de 3 kamers per rotor gemeten, je moet eigenlijk 3 keer meten in een omwenteling, want je hebt 3 compressies per omwenteling van de rotor. Daar was een speciale “schrijvende” meter voor de 3 pulseringen optekende. Tegenwoordig is daar een electronisch metertje voor. Ik wilde alleen ruw weten of het O.K. was, want bij lage compressie starten wankels heeeeel slecht.
De volgende stap is een korte proefrit, controle, daarna een langere proefrit , en dan wachten op de verzekerings-stempel zodat ik naar de technische keuring kan. O ja, en ik moet nog een mistachterlicht monteren, want dat moet hier ook voor een oldtimer.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goed bezig peter!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Die compressiemeter, ik heb ergens zo’n ding liggen, maar nog nooit gebruikt. Ik heb een slangetje met een conisch eindstuk, duw je dat gewoon in een bougiegat of moet je daar eerst nog een hulpmiddel inschroeven?
Thierry
Het is inderdaad de bedoeling dat je dat conisch rubber in het bougiegat stopt.
Maar eerst: De motor op temperatuur, all bougies verwijderen, een goede volle accu en dan 10-12 omwentelingen met volgas laten draaien op de startmotor.
De absolute druk zegt wel wat, maar veel interessanter is het verschil tussen de cylinders.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geweldig dat die loopt, die proefrit wordt vast leuk!
Citroensmgz schreef:O ja, en ik moet nog een mistachterlicht monteren, want dat moet hier ook voor een oldtimer.
Erg jammer is dat, dat is altijd zo’n puist op een oldtimer
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
misschien bestaan er wel hele subtiele LED mist achterlichtjes
Mistachterlicht: Er komt nu een “puist” onder de bumper voor de keuring ( ik wil vooral geen problemen op de keuring, want een Birotor heeft geen PvG, Belgisch goedkeuringsnummer, dus kunnen ze de gegevens niet simpel opzoeken, en dan weet je maar nooit, maar ze moeten hem keuren en accepteren omdat hij uit de EU komt).
Daarna bouw ik de linker achteruitrijlamp om tot mistachterlicht, zet er gewoon een heel sterke rode LED in met een apart draad, misschien lukt het me wel om er 2 leds in te verstoppen, een witte als achteruitrijlamp en een rode als mistachterlicht. Ander alternatief zou zijn om een soort Led Bilux in het linker achterlicht te zetten, maar dan zie het verschil met remmen niet meer.
Proefrit: Al jaren naar uitgekeken!.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zo’n puist is foeilelijk… Kun je de achterlichtunits niet vervangen door exemplaren van later datum met geïntegreerde mistlichten?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nee, das verre van origineel, maar na de keuring verdwijnt die puist weer als sneeuw voor de zon…. Zoals gezegd in een achteruitrijlamp een rode led en klaar is kees, als ie niet aan is zie je daar niets van, en als ik in het andere achteruitrijlicht een sterke witte led zet dan werkt dat ook weer beter. Maar van later zorg.
To err is human, not to err is divine.