Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Zo’n grote rit stelt je voor uitdagingen. Die overwinnen is deel van de lol.
Een van de punten waar ik mee zit, is de motortemperatuur van m’n snoek. Het koelsysteem is eigenlijk het enige echt zwakke punt van de DS, zo hebben rally’s en vakantie-ervaringen uitgewezen. Zeker omdat het onderweg 40 graden schijnt te kunnen worden.
Ik wil daar preventief iets aan gaan doen bij mijn trouwe DS Break20, op benzine, met 5-bak (nee, niet origineel), 123-ontsteking, verse 3-rijïgige radiateur.
Ik heb de volgende ideeën, waar ik graag jullie mening over hoor. Hoe uitvoerbaar, heeft het veel effect, etc.?:
1: Koelsysteem van een 23 IE, met expansievat en elektrische fan.
2: Extra elektrische fan voor de radiateur bouwen, met voeler op de waterslang.
3: Oliekoeler (is die in te bouwen, of moet er daarvoor een ander blok in?).
4: Extra (2e) radiateur.
5: Motorafdekplaat verwijderen. (Nu ik daarover nadenk; tegelijk beschermstrips aanbrengen!)
6: Ontluchtingsopeningen opzij in de voorschermen. Natuurlijk niet in de motorkap, daar bestaat overdruk! (Ik ben over een paar jaar toch weer toe aan een plaatwerk restauratie.)
7: Hoe kan ik de benzinepomp / carburateur koeler houden?
Wat is goed te doen, en op een manier dat het weer terug te bouwen is? Liefst zonder dat de motor er uit hoeft.
Loop ik dan niet op tegen andere problemen?
En zal ik daarvoor originele DS/Citroën-onderdelen gebruiken, of modern universeel spul. Bij het laatste, welk dan?
Heren techneuten, graag uw mening gevraagd, ook t.b.v. de andere deelnemers aan de Ronde om de Zwarte Zee.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo,ik zat te denken om onder bij die luchtopening aan de achterkant een windvanger op te schroeven,zodat je meer koelwind vangt.Dit lijkt me
simpel te doen en het gewenste effect op te leveren.Een koudere thermostaat helpt hier ook bij.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gerard Maas schreef:Hallo,ik zat te denken om onder bij die luchtopening aan de achterkant een windvanger op te schroeven,zodat je meer koelwind vangt. Dit lijkt me simpel te doen en het gewenste effect op te leveren. Een koudere thermostaat helpt hier ook bij.
Dank voor je suggesties Gerard.
Spoilertje plaatsen kan. Probleem bij DS is echter vooral dat de hete lucht onder de motorkap niet weg kan. Door de overdruk onder de auto - als je rijdt - komt er wel voldoende lucht binnen. Bovendien, als de buitentemperatuur 40 graden is, zal het vlak boven het wegdek wel 60 of 70 zijn. Dan heb je niet veel koelcapaciteit meer.
Of een koudere thermostaat helpt? Open = open toch? Dus dat maakt alleen uit bij koel weer en bij de starten. Niet als het heet is. Wat ik wel een keer gedaan heb, is de thermostaat helemaal weghalen. Om zo meer doorstroming te krijgen. Nadeel daarvan is dat er teveel gekoeld wordt bij de start en de doorstroming van het systeem verstoord wordt.
Ja, het is een lastig vraagstuk…
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Mijn vader heeft enkele jaren geleden de ralley Londen-Capetown gereden met een Jaguar XK-150. Om koelproblemen te voorkomen heeft hij koelsleuvel laten aanbrengen bovenop de motorkap. Dit werkte bijzonder goed maar is niet goedkoop. Misschien is het een idee om RVS roostertjes te monteren op een 2e motorkap! Ik heb er nog één die gratis op te halen is. Na de ralley gewoon weer de originele kap erop et voila!
MVG Alex
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ Alex: Door de goede stroomlijn van de DS (voor 1955) is er bovenop de motorkap overdruk. Als je daar roosters plaatst wordt er dus lucht de motorruimte in geperst, i.p.v. dat oververhitte lucht weg kan.
Dat is niet alleen mijn theorie, maar bewezen door Aan de Stegge tijdens dezelfde rally Londen-Kaapstad. Hij had een rooster in de motorkap, boven het uitlaatspruitstuk, met ventilatoren onder de kap. Als hij harder dan 80 reed, was de overdruk boven de motorkap zo groot dat de vertilatoren het niet aankonden. Als hij langzaam reed, had dit systeem wel effect.
Roosters plaatsen in de zijkanten van de voorschermen heeft wel zin, door de langsstromende lucht tijdens het rijden wordt de warme lucht de motorruimte uit gezogen. Maar dat werkt weer niet als je langzaam rijdt.
Idee: roosters + ventilatoren in de voorschermen?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Michel;
Haal zo’n scherm er eens af en kijk, wat er direct achter de verticale achterkanten van die schermen zit. Juist: de beide voorsneppen nemen de vrije doorgang (afvoer) van warme lucht bijna geheel weg.
Zou het een idee zijn de motorbeschermingsplaat ónder de motor weg te halen? De vergrote radiator van een DS23 geeft inderdaad meer koelend oppervlak. Van de extra fan heb je alleen profijt, als je geen koellucht hebt omdat je stilstaat.
Succes ermee,
Cees
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
neem anders eens contact op met Jack du Pantalon, heeft er vast wel ervaring mee die die wil delen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Leuke ideeen allemaal, maar dit heeft de DS helemaal niet nodig. Als het standaard koelsysteem goed werkt kost het heel veel moeite om haar te laten oververhitten. Dan heb je echt een hele mooie dag, een fiks lange file en LPG nodig.
Dus wees ervan overtuigd dat wat je hebt, goed werkt, en je zal geen problemen hebben. De enige goede investering die ik me kan voorstellen is een temperatuurmeter (als je deze nog niet hebt) zodat je niet angstig naar je rode stopknop zit te kijken als het wat warmer wordt…
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
”......Dan heb je echt een hele mooie dag, een fiks lange file en LPG nodig….”
Nou, daar is dan van de zomer dus snel aan voldaan.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Marten schreef:”......Dan heb je echt een hele mooie dag, een fiks lange file en LPG nodig….”
Nou, daar is dan van de zomer dus snel aan voldaan.
Als ik op zo’n dag een lange file zie aankomen zet ik de motor altijd op benzine.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
@Michel, ik kan me nu herinneren dat mijn vader het hier een keer over had, hij en aan de Stegge reden veel samen op tijdens deze rally. Ik herinner dat hij veel problemen had met de achterophanging van zijn DS break. Maar even weer On-Topic, ik denk dat Cees gelijk heeft, er is niet veel ruimte achter de schermen om hier extra ventilatie aan te brengen. Dan zou ik ook de onderplaat weghalen en een zwaardere radiator plaatsen met een extra elektrische ventilator. Veel succes,
MVG Alex
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Verbeteren motorkoeling DS voor Rondje Zwarte Zee
Michelidds schreef:Ik heb de volgende ideeën, waar ik graag jullie mening over hoor. Hoe uitvoerbaar, heeft het veel effect, etc.?:
1: Koelsysteem van een 23 IE, met expansievat en elektrische fan.
2: Extra elektrische fan voor de radiateur bouwen, met voeler op de waterslang.
3: Oliekoeler (is die in te bouwen, of moet er daarvoor een ander blok in?).
4: Extra (2e) radiateur.
5: Motorafdekplaat verwijderen. (Nu ik daarover nadenk; tegelijk beschermstrips aanbrengen!)
6: Ontluchtingsopeningen opzij in de voorschermen. Natuurlijk niet in de motorkap, daar bestaat overdruk! (Ik ben over een paar jaar toch weer toe aan een plaatwerk restauratie.)
7: Hoe kan ik de benzinepomp / carburateur koeler houden?
.
1) de radiator van de ie is niet groter dan die van een gewone drierijen… een extra fan werkt wel. De voeler moet je dan in de radiator doen want de slang stat niet vol genoeg. Het hele setje uit een IE is er wel helemaal klaar voor!
3) olie koeler: een ds met olie koeler heeft een andere oliePOMP! niet uitwisselbaar! Blok is ook iets anders.
4)??
7) monteer een elektrische benzine pomp en verklein de waterslang die het spruitstuk verwarmt.
Verder denk ik dat een fris blok met nieuwe radiator deze koelings problemen niet zal hebben. Ons mede lid Fantomas is met hun id20 met nieuwe radiator naar Dubrovnik gereden en heeft hele hete dagen zonder problemen gereden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het nadeel van het koelsysteem met expansietankje is de slang onder dit tankje: deze maakt het wisselen van de dynamo veeel moeilijker
Citroen!
Inderdaad, Bogaard heeft gelijk. Wij zijn afgelopen zomer naar het zeer hete Kroatie gereden (rondje van 5000 km) met onze Dsuper. Jaar daarvoor een nieuwe 3-rij radiator ingezet. Alles heeft werkelijk probleemloos gewerkt. Zelfs 35 graden plus, file, lang vals plat in de bergen omhoog, het maakte niet uit. Het temp. metertje ging wel naar het rood (niet verwonderlijk), maar nooit IN het rood. Ik weet echter niet als er nog een caravan o.i.d. achterhangt, of het dan nog steeds goed gaat.
Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Een mooie oplossing is ook,die mooie sierroosters van de oude DS is de
schermen maken
Wij zijn jaren met DS Break (twee-liter motor) en caravan zonder koelproblemen naar het zuiden op vakantie geweest. Radiateur was van een 2300 motor. Nadat er een 2300 motor in de break was geplaatst en een hele warme zomer kwam, kregen we wel degelijk koelproblemen. Toen heb ik met “mijn DS-dokter” het volgende bedacht:
‘t Is een kachelradiateur die ik op de sloop heb gehaald en in de DS heb gemonteerd. “Mijn” monteur heeft de slangen aangesloten.
Echter het project is nog niet af. Net voor de zomer dat we weer op vakantie zouden gaan kochten we een moderne auto om mee op vakantie te gaan en was het niet meer noodzakelijk om het projekt af te maken. Het koelwater loopt wel al door de extra radiateur, maar de stroom heb ik nog niet aangesloten. Vanuit het interieur kun je dan de ventilator in de ex-kachel aanzetten.
Mijn bevriende monteur heeft dit vroeger ook zo toegepast, minder permanent. Hij legde een kleinere kachelradiateur onder de motorkap, alles in principe gelijk aan de hierboven beschreven situatie. Na de vakantie ging alles er weer uit. Vanaf die tijd nooit meer last gehad van koelproblemen
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland