Hallo C6-rijders (of nog niet ),
Ik heb wat vragen aan jullie omdat ik van plan ben een C6 diesel aan te schaffen.
Voorheen heb ik een paar jaar een grote XM 2.5 TD exclusive gereden, een BX gti, een BX TRI en een AX. (er zit echt een lijn in zie ik nu…). Nu rijd ik Honda accord Tourer. Fijne wagen motorisch, maar de onderhoudskosten vallen me tegen ten opzichte van de XM en ik zit er niet lekker in.
Ik ben grote luxe bakken gewend en ook wat hoger onderhoud.
Met mijn XM TD kwam ik nooit boven de 900 euro per jaar en ik liet dat doen bij Civer in Den Haag waar ik heel tevreden over was.
Dus ff kijken naar het meest extreme.. een c6.
Ik heb wat vragen, omdat ik geen ervaring heb met de C6.
- Zijn er fabrieks-recalls die gedaan moeten zijn? zo ja:welke?
- Is er een manier om goedkoop te verzekeren? een klassiekerverzekering met clublidmaatschap of is de c6 daar nog te jong voor?
- waar moet ik verder op letten bij aanschaf? (hoe test ik vering, automaat)
Tenslotte: ik rijd ca 20.000 km per jaar.
Kan ik voor de onderhoudskosten uitgaan van gemiddeld 1000 euro per jaar (1 beurt) exclusief banden of zit ik dan te laag?
Ik weet het. best veel vragen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
groeten,
xander
ps. ik weet nog niet hoe ik mijn vrouw moet overtuigen, want zij heeft een hekel aan grote rampenbakken, maar dat zie ik later wel..
Hierbij mijn berekening per jaar
(sorry, de cijfers verspringen wat)
Berekening autokosten per jaar C6 prijs benzine 1,66
prijs diesel 1,36
prijs lpg 1,07
aantal km per jaar 20000
Citroen C6 lpg Citroen C6 benzine Citroen C6 diesel XM V6 lpg
verbruik 1: 8,01 8,9 13,2 8,28
brandstofkosten 2672 3730 2061 2585
wegenbelasting 1788 1212 2128 1476
afschrijving 1000 1000 1000 500
Verzekering 740 740 732 480
banden 800 800 800 600
onderhoud 1000 1000 1000 1000
Totaal: 8000 8482 7721 6641
kosten per maand 666,64 706,86 643,38 553,38
per km 0,40 0,42 0,39 0,33
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De afschrijving zou ik verdriedubbelen en voor het onderhoud, afhankelijk van de KM stand ca € 2000.
De eerste eigenaar van de mijne schreef in 6 jaar tijd € 65.000 af, dus reken maar uit.
Overigens: op service.citroen.com kan je alle onderdelen opzoeken, met (bruto) prijzen.
Op dit forum is veel te lezen over onderhoud en vooral ook wat je het best kan combineren.
De distributieriemwissel hoort bij 250.000 te gebeuren.
Het is zeer verstandig om dan alles wat in de buurt zit mee te nemen.
Dus waterpomp, rollen, maar vooral ook het thermostaathuis.
De V6 diesel heeft een ernstig roestend koelleidinkje, links boven. Grondig inspecteren en tijdig vervangen.
Officiële dealers slaan forse bedragen uit een C6, voor dat koelleidinkje bijvoorbeeld al € 800. Beter is een toegewijde specialist in de arm te nemen, die doen het voor een kwart. Dat geldt ook voor de silentblokken voor, een regelmatig terugkerend punt.
Gewoon een uurtje door dit forum ploegen, dan weet je al snel voldoende.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-09-2014
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
- Saxo 1.1i Radio 538 (Bic)
- SM 2.7 carb airco
- Berlingo 1.9 D 600
Ik ben in het bezit van een C6 diesel V6 excl. Ik heb hem gekocht toen hij 2 jaar was met 70000 op de teller.
Ik heb hem nu 5 jaar en ongeveer 20000 per jaar mee gereden dus de teller staat nu op 170000.
Bijna geen onkosten aan gehad wat betreft reparaties, 1 x wiellager bij garage 300,00 en 1 x fusee voor onder zelf gerepareerd 60,00 euro.
De onderhoudsbeurten moeten om de 30000 km gebeuren maar dat is eenvoudig zelf te doen Olie en filter, brandstoffilter, pollenfilter totaal rond de 100,00 Euro Ik heb ook nu na 5 jaar onlangs de remblokken voor en achter vervangen. De kosten hiervan weet ik niet precies meer, maar niet meer dan 150 euro. Wat de grootste kostenpost tot nog toe is, zijn de banden, De Michelin kost ongeveer 170 tot 200 per stuk. voor doe je ongeveer 25000 km mee en achter ongeveer 50000 km. Al met al heb ik dus heel goedkoop gereden, maar doe dan ook wel bepaalde dingen zelf aan de auto.
Ik kan je alleen nog dit zeggen, het is een fantastische fijne wagen, en ik zeg, gewoon kopen, desnoods ruil je je vrouw gewoon in, sterkte.
Citrofilie is geen ziekte maar een zegen ©
dank je Jan,
Van de silent blocks heb ik gelezen. Oldenhage is goed bezig.
bedoel je die 2000 euro structureel of alleen het eerste jaar?
groeten,
xander
Mr.bricoleur schreef:
Ik kan je alleen nog dit zeggen, het is een fantastische fijne wagen, en ik zeg, gewoon kopen, desnoods ruil je je vrouw gewoon in, sterkte.
hahaha!! dat zijn de adviezen.
thanks!
Jouw kosten vallen inderdaad mee.
Heb jij zelf ook die silent Blocks vervangen, of heeft de vorige eigenaar dat al voor je gedaan?
Als ik met 200 euro per band reken, zou jij per 20.000 km 480 euro kwijt zijn. dan doe jij best lang met je banden.
Zelf doen is voor mij niet echt een optie. Ik zou het op zich best kunnen. Aan mijn Guzzi’s doe ik ook alles zelf, maar dat doe ik met veel gehannes in de tuin. Jij hebt zeker een garage met een put erin?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Bricoleur en @ Guznax.
Veel hangt af van het kilometrage.
Tot aan de eerste D-riemwissel zal het allemaal wel meevallen. Daarna komt er veelal toch wel een lijstje.
Lekke radiator
Lekke KW aansluiting op het blok.
Lekke condensor
Lekke aircoleiding van condensor naar pomp.
Wat ik nog niet gehad heb is het thermostaathuis, dom genoeg niet meegenomen bij de D-riemwissel.
Als je een lekke condensor of radiator hebt verdient het aanbeveling ze beiden te vervangen, dat scheel veel sleutel-uren.
Dat aircoleidinkje dan meteen ook meepakken, hoewel je daar redelijk bij kan, maar het scheelt weer een keer vullen.
En voor alles: Automaat spoelen, voor het te laat is.
Ik rijd tot mijn genoegen op Hankook’s. Onderscchatte banden voor veel minder geld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Thanks Jan!
Helder. Je kijkt dus een beetje met gezond verstand, wat het eerst komt en pakt dan mee wat dicht tegen einde levensduur aan zit.
Ik ben prijzen van nieuwe Honda-onderdelen gewend en die zijn niet misselijk.
De onderdelen van de XM waren veel goedkoper, maar daar liggen de autosloperijen ook vol mee.
Zijn onderdelen van de C6 ook al enigszins 2e hands beschikbaar?
Hoe vaak wordt geadviseerd de bak te spoelen?
groeten,
xander
stomme vraag, maar ik twijfel of ik het goed zie.
Is de achterbank van een C6 neerklapbaar?
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-09-2014
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
- Saxo 1.1i Radio 538 (Bic)
- SM 2.7 carb airco
- Berlingo 1.9 D 600
Beste guznax,
Ik beschik inderdaad over een brug, anders wordt het wel moeilijker. En ja de achterbank is in twee delen neerklapbaar.
JanSr heeft het over Hankook banden, deze lijken inderdaad erg goed te zijn maar is dan ook een sub merk van Michelin, heb ik me laten vertellen.
Of de kosten gaan toenemen naarmate de auto meer gelopen heeft weet ik niet maar dat klinkt wel logisch.
Citrofilie is geen ziekte maar een zegen ©
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zijn twee “achterbank” versies:
De eenvoudige neerklapbare en de Presidentiële uitvoering. Die zetels zijn verstelbaar, maar niet neerklapbaar.
Nuttig om je van te vergewissen voor je koopt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Thanks!
ik ben even aan het lezen geslagen op het forum
Nog 2 vragen:
Klopt het dat het AMVAR systeem niet op de 2.2 hdif zit?
zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222304/P15/#1760842
In de folder staat dat het op alle modellen zit.
2e vraag:
Ik zie op de Autoweekvergelijker dat het gemiddelde verbruik van de nieuwere 3.0 HDif veel beter is dan de oudere 2.7 HDif (1:15,2 tov 1:11.3). Merken jullie dat ook? is dat met een software update of tunen te verbeteren?
groet en dank alweer,
Xander
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Hallo Guznax,
Op 22 november a.s. is er een technische meeting van het C6 Genootschap. Zijn dan altijd veel rijders aanwezig en je bent dan ook van harte welkom. Kun je met iedereen praten.
Ik rij nu een 3.0 hdi en daarvoor een 2.7 De 3.0 is naar mijn idee zuiniger, maar ook stiller.
Succes met je keuze.
René
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
guznax schreef:Thanks!
ik ben even aan het lezen geslagen op het forumNog 2 vragen:
Klopt het dat het AMVAR systeem niet op de 2.2 hdif zit?
zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222304/P15/#1760842
In de folder staat dat het op alle modellen zit.2e vraag:
Ik zie op de Autoweekvergelijker dat het gemiddelde verbruik van de nieuwere 3.0 HDif veel beter is dan de oudere 2.7 HDif (1:15,2 tov 1:11.3). Merken jullie dat ook? is dat met een software update of tunen te verbeteren?groet en dank alweer,
Xander
1) een 2.2 Hdi heeft inderdaad geen Amvar
2) de 3.0 is inderdaad een flink stuk zuiniger. En ook sneller
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:En ook sneller
Nog veel sneller?
Zo zo.
Vorige week had ik het merkwaardige genoegen even te mogen rijden in een totaal overbodige auto, een Jaguar 4.2 V8 Cabrio.
Zo’n auto waar je niets in kan meenemen.
Een x-traps automaat, met flippers aan het stuur en x-honderd Kw onder de kap.
Als je een heel klein beetje meer gas geeft dan je gewend bent ontstaat er een reusachtige blèr bij de kont en je krijgt een schop in je rug.
Onmiddellijk staat de teller boven invordering. De flippers heb ik niet gebruikt.
De relevantie? De enige drie wensen die mijn C6 openlaat is de vertraging bij het intrappen van het gaspedaal, het ernstig verouderde navigatiesysteem en het ontbreken van bagageruimte.
Meer pk’s of nog minder lawaai staan daar niet bij. Maar: ook een beetje een kwestie van smaak.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Black C6 schreef:Hallo Guznax,
Op 22 november a.s. is er een technische meeting van het C6 Genootschap. Zijn dan altijd veel rijders aanwezig en je bent dan ook van harte welkom. Kun je met iedereen praten.
Ik rij nu een 3.0 hdi en daarvoor een 2.7 De 3.0 is naar mijn idee zuiniger, maar ook stiller.Succes met je keuze.
René
Waterman en blackC6: dank je voor de antwoorden.
22 november staat genoteerd!!
ai! die 3.0 wordt dan wel heel verleidelijk, maar die is nog aan de dure kant.