Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
En heb je hier mee ook je motor stotter verholpen!? Ziet er weer als nieuw uit, goed bezig weer.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Goede oplossing, ik wist niet dat je die stekkers los kon kopen. Raar wel dat er spanning op de draden stond, maar het lijkt me dat je storing hiermee is verholpen.
Geen flauw idee of dat inhouden hiermee tot het verleden behoort; het kwam ook maar hoogst zelden voor.
Gisteren heb ik alleen de motor gestart om te zien of ‘ie…..., nou ehh, start.
Vanochtend weer naar het werk gereden en ik kan niet zeggen dat ik verschil merk. Maar dat is toch eigenlijk ook de bedoeling.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ik heb al heel veel motoren gezien met precies dezelfde breuklijntjes. Het is gewoon een matige constructie onder barre omstandigheden
T lampje zal niet uit je BDP komen, als je BDP niet meer werkt (en dan blijft hij ook stuk) dan klap je in 1 keer met je tanden op het stuur omdat je motor gewoon uitvalt.
Kan het zijn dat je klopsensor iets meet? Ratelende onderdelen die niet goed vast zitten?
Of dat hij ook daadwerkelijk pingelt? Ik weet alleen niet of dat een dergelijk lampje zou op moeten leveren
Ouwe mopperkont
Ik ben met je eens dat het niet aan de sensoren ligt; die zijn allemaal vervangen door nieuwe. Maar mijn vermoeden gaat uit naar de bedrading. De auto is intussen al bijna 20 jaar uit en dat is aan de koperdraadjes te zien.
Als ik dit zo lees dan wordt het hoog tijd dat ik naar een XJ overstap want Engelse auto’s zijn wel probleemloos.
Maar serieus, het bokken komt echt hoogst zelden voor. Zoals ik al schreef maar een paar keer per jaar terwijl ik de auto als daily driver gebruik. Dus het fenomeen is niet iets waar ik me druk over wil en ga maken.
Edit: Nu ruim een week en een paar honderd kilometer verder ben ik van mening dat er wel verschil is. Volgens mij loopt de motor stationair iets rustiger, pakt wat mooier op en heb ik het idee dat ‘ie wat zuiniger is. Of het verbruik daadwerkelijk minder is weet ik niet omdat ik het niet bij hou. Dat is ook niet nodig want ik rij groen.
Wim,
Disciplus Simplex
De laatste posting is van 3 april, dus tijd voor een update.
Vorig jaar heb ik de pakking van het oliecarter vervangen omdat dat door het gebeun was gaan zweten. De afgelopen maanden was het nat onder de auto, dus woensdag maar ‘ns gezocht. Het bleek dat de 2 boutjes aan de vliegwielkant te lang waren (ergens zitten dus nu 2 te korte boutjes) waardoor het deksel daar niet aangedrukt werd. Andere, kortere boutjes er in en vrijdag naar Hongarije gereden. Tot nu toe een mooie droge onderkant en een verwaarloosbaar olieverbruik, zoals het hoort.
Echter, een probleemloze XM is een contradictio in terminis en dat weet dat vehikel ook. Dus is de airco er onderweg mee gestopt. Niet leuk omdat het vanaf zuid Duitsland rond de 30 graden is en hier in het zuiden van Hongarije nog een stuk warmer.
Het irritante is dat de airco het soms wel maar vaak niet doet. Het lijkt me dat er dan geen lek is omdat ‘ie het dan helemaal niet meer zou doen.
Dan blijft er over: de magneetkoppeling van de aircopomp. Die had vorig jaar kuren, maar is zich na een tijdje weer netjes gaan gedragen. Of het aircopaneeltje. Of de aansturing; er zit onder het handschoenenkastje een relais. Of een draadbreuk. Hoe dan ook, een uitzoekwerk waar ik niet naar uitkijkt in de volle zon bij 30 graden +.
Oh ja, nog een nabrander. Onderweg geen hikken gehad en het verbruik is merkbaar minder dan voorgaande jaren. Ik tank in Duitsland altijd bij hetzelfde station en ik had aanzienlijk minder peut verstookt. En nee, dat ligt niet aan die stukkende airco. En ook dit jaar is een uur van mijn leven verknald door zinloos in een Beierse file stil te staan.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Eigenlijk allemaal heul normaal dus bij een der beste Xm’s, aan de andere kant je moet toch wat te doen hebben op je vakantie Wim, nou dat heeft madam dan ff voor je geregeld.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Volgens mij horen er 2 iets langere in de steun bij de aircopomp, daar zitten 2 verhooginkjes.
Ouwe mopperkont
Afgelopen vrijdag heeft de XM een nieuwe APK gehad en dit keer ging het niet zonder slag of stoot. Het begon er mee dat ik de vrijdag er voor een, halve dag bij de beunclub had gereserveerd om zelf eens te kijken waar het allemaal mis zou kunnen gaan. Want sinds ik in juni naar Hongarije ben geweest, heb ik namelijk niets meer aan onderhoud gedaan. Alleen maar rijden.
Op de brug met de voorwielen vrij ontdekte ik dat de rechter fuseekogel speling had. En dan bedoel ik echt heel veel speling: iets van een halve centimeter! Die kogel is er vorig voorjaar nieuw ingegaan toen ik andere fusees plaatste, dus ik was not amused. In ieder geval kwam de kogel relatief makkelijk los, da’s dan weer een geluk bij een ongeluk.
Tijdens het rammen op die kogel schoot ik uit waardoor ik de klemband van de aandrijfhoes lostikte. Niet zo erg, dacht ik, die klem ik wel weer vast. Maar hoewel die band vast zat, zat hij niet strak: ik kom ‘m nog enigszins bewegen. Thuisgekomen zag ik dat de velg vol smeer zat. De band heb ik toen vervangen voor een slangklem die wel goed vast zit.
Maandagmiddag is de auto voor de jaarlijkse APK gegaan en dinsdag een telefoontje: de leidingen naar achteren zitten vol putcorrosie. Na overleg afgesproken dat ze voor een vaste prijs vervangen worden.
Maar hiermee eindigde het leed niet, want woensdag weer een telefoontje: het lekt op het subframe. Daar zal ook wel wat rot zijn. Weer een prijs afgesproken en de garage is (toen nog) vol goede moed aan de slag gegaan.
En vanaf dat moment zat het pas echt tegen waardoor de auto pas vrijdagmiddag klaar was.
Toen ik de auto ophaalde heb ik wat oud leidingwerk gezien en dat zag er inderdaad heel slecht uit: veel bloemkolen.
De auto is dus nu weer goed, alleen moet ik de achterdemper vervangen want die haalt waarschijnlijk de winter niet. Dat is te overzien.
Om de XM de komende jaren nog zonder zorgen te laten rijden, moet de achterbrug worden aangepakt. Dat weet ik al heel lang. Echter, ik heb een tijd geleden al besloten dat de XM over een paar maanden weg gaat. Het is een fantastisch fijne auto om mee te rijden, maar ik heb er nooit echt een klik mee gehad. Dat heb ik wel met een bepaald model grote Engelse auto en die moet er dus komen. Dat zal ongetwijfeld een ongelooflijk probleemhok worden, maar dat zie ik dan wel weer.
Met die wetenschap kan ik nog maar weinig enthousiasme opbrengen om de auto in goede conditie te brengen en houden. Op zich wel jammer want hij is het zeker wel waard.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013
- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Jammer om te lezen dat je ‘m weg gaat doen Wim. Hopelijk raak je ‘m kwijt aan iemand van hier. zodat we de levensloop van deze wagen nog kunnen volgen
Voor mij natuurlijk nog iets leuker dan anderen
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je dan als opvolger gaat nemen.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wimb schreef:..een bepaald model grote Engelse auto en die moet er dus komen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimb schreef:Het is een fantastisch fijne auto om mee te rijden, maar ik heb er nooit echt een klik mee gehad.
Hee, Wim, toch onverwacht! Eens gaan we allemaal. Maar ik sta te kijken van een overstap naar Brits.
Het zal wel wat jaartjes duren voor je daar hetzelfde expert-niveau hebt bereikt als bij de XM.
En dat heb je wel nodig bij Brits spul. Ik heb een vriend met zo’n ding. Hij noemt het spottend “The eternal princess of the dark”.
Pas op bij de eerste verkeersdrempel!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waterman schreef:wimb schreef:..een bepaald model grote Engelse auto en die moet er dus komen….
Ik zou zowaar gaan denken dat je de Carros leest.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ut is net een Xm….....
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “