Hallo,
Mijn Xsara 1.6i 16v uit 2001, 120.000km, mankeert het volgende: ongeveer een jaar geleden reageerde hij ineens niet meer op het gaspedaal, hij bleef stationair wel draaien. Na afzetten en opnieuw starten werkte het weer goed.
Het probleem is dat het eerst 1 keer in de maand gebeurde maar nu al 2 of 3 keer in de week. Het maakt ook niets uit of de motor warm is of niet. Het kan tijdens het rijden gebeuren maar ook bij het wegrijden.
Uiteindelijk hebben ze bij de dealer het gasklephuis vernieuwd maar dit heeft niet geholpen. met uitlezen komen er geen vreemde codes te voorschijn en heeft de dealer de stekkeraansluitingen schoon gemaakt en goed vastgezet. De laatste software-update zit erin.
De bovengenoemde Citroen dealer weet het niet meer. Als ik zelf codes uitlees, met mijn simpel OBD -apparaatje, dan kom ik met de volgende codes:P1161/ P3013 en P3014.Volgens internet duidt dit op het gasklephuis maar deze is al nieuw.
Iemand dit al eerder meegemaakt? goede suggesties? Graag en alvast bedankt.
Coos
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Het lijkt erop dat de computer niet ziet dat er brandstof ingespoten moet worden.
Dan denk ik meteen aan sensoren die aan het gasklephuis vast zitten. Volgens mij zit er een luchttemperatuurmeter en een luchtdrukmeter op een Xsara. Misschien heeft de 16V een luchtmassameter, maar daar ben ik niet zeker van. Kijk eens of de sensoren allemaal goed aangesloten zijn en of er nergens kabelbreuk is.
Ik verdenk niet de inspuiting omdat de motor wel stationair draait. Gebeurt er echt helemaal niks als je het gas indrukt?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Alle kabels controleren: ook die aan de gaskleppotmeter zitten. Of die aan de MAP sensor zitten.
Mogelijk zit die niet goed, of is inderdaad defect.
Een foto, zie groen omcirkeld:
Foto is niet van mij, maar komt uit een ander topic.
Probleem komt wel eens vaker voor, dmv piekspanning.. Laat de ECU opnieuw ingeleerd worden. dan is het probleem verholpen.
Bedrijf waar ik werk hebben we het al bij div 1.6 16v gehad..
Hallo,
Ik heb in originele citroendocumentatie gevonden dat er in 2002 al vervangingsstekkers geplaatst moesten worden als de motor in de noodloop ging. Dit zijn inderdaad de stekkers van de luchtmassameter en het gasklephuis. Verder moet er een andere, betere massa aan de motormanagementcomputer aangebracht worden.
Dit ga ik eerst uitvoeren, als het dan niet over is dan laat ik hem opnieuw inleren. Verder denk ik aan de potentiometer van het gaspedaal, ik hoop dat het zover niet komt en dat het met de stekkers verholpen is. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken.
Coos
We zijn nu een aantal dagen verder en de auto doet het prima, loopt ook nog
eens mooier stationair.
Ik heb goede hoop dat we het gevonden hebben, dank jullie wel.
Coos