Als je dit soort voertuigen interessant vindt, kan je eens kijken op http://www.unusuallocomotion.com/
Je vindt er ook maffe voertuigen gebouwd door het Nederlandse Werklust.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
We kunnen natuurlijk ook gewoon aanhaken bij de Noordkaap Challenge.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Winterbanden, sneeuwkettingen, verstralers, thermokleding, warme slaapzak, Beerenburg, €360 p.p., klaar!
Precies. En voor de auto’s is het verder dus geen enkele beproeving, zoals er staat beschreven.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Dat is dan weer een hele geruststelling
Ik was al aan het kijken voor een pekelautootje.
JW
Ik kan natuurlijk achterklepstickers in het ontwerp opnemen.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Voor diegene die mee gaan, zo ziet dat er uit in de winter bij Kiruna..
En sommige moderne auto’s hebben al problemen met de winters hier.., laat staan bij -25 graden.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
File, kilometers file…
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Een beetje zoals Zeeland :p
Wegenwacht Eend schreef:Voor diegene die mee gaan, zo ziet dat er uit in de winter bij Kiruna..
En sommige moderne auto’s hebben al problemen met de winters hier.., laat staan bij -25 graden.
Probeer je ons nu af te schrikken of probeer je het gevoel van avontuur groter te maken?
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Geinig. Zag ik daar nu bij 1:14 de Wegenwacht voorbij rijden? In een 4x4, dat wel…
In dit filmpje zie je tenminste wat en er wordt gereden.
Handig die stokken langs de weg, dan zie je tenminste waar de weg naar toe gaat. In het donker wel een uitdaging!
Ik ben de afgelopen jaren meerdere malen ( voor werk) in de winter boven de poolcirkel geweest, vaak in Noorwegen, een paar keer in Finland en Zweden. Gevlogen naar een kleine luchthaven en dan met bus en of taxi naar waar ik zijn moest, maar ook een paar keer een huurwagen gehad. Trips meestal van een paar dagen.
Wat mij bijgebleven is: Rijden op “spikes” doet iedereen daar, zelfs m’n huurwagens! en als je rustig en voorzichtig rijdt gaat dat prima. Met winterbanden zit je toch al snel met kettingen te werken bijvoorbeeld omdat die op verse sneeuw meer tractie geven. Zout strooien doet men niet, heeft geen zin, grit wordt wel gestrooid als het ijzelt of de gesmolten sneeuw opvriest. Kettingen opleggen bij -20 is ook geen sinecure, maar met goede winterbanden en een aangepaste rijstijl kom je er vaak ook wel.
Verbaas je niet dat er in een dag een halve meter sneeuw kan vallen, en dan heeft men zeker wel de middelen om dat weg te krijgen maar dat neemt toch vaak tijd in beslag, en een weg word dan “gewoon” tijdelijk afgesloten totdat hij weer berijdbaar is. Hetzelfde als er een ongeval plaats vindt. ( Ik heb daarnaast voor de grap eens op Oslo Airport gevraagd hoe vaak ze dicht waren vanwege de sneeuw, antwoord: Dat kon wel een paar keer gebeuren per jaar dat ze een uur of 2-3 dicht gingen, maar dat was toch uitzonderlijk, zelfs als er 1 meter sneeuw per dag viel….hun materieel is dan ook “impressing”. ).
Maar voor een rally met klassiekers nog een paar punten.
- Natuurlijk moet alles bestand zijn tegen -30 graden of meer, maar vergeet ook niet de bescherming van de carburateurs etc. bijvoorbeeld bij koude wind als je rijdt, en overal waar je in Nederland vocht in je auto hebt , daar vindt je dan ijsklompen.
- Zonder 0W olie krijg je een koude motor heel moeilijk aan de praat.
- Elk probleem aan de auto betekend: Afslepen en naar een verwarmde ruimte om te repareren. ( Bij -20 vriezen je vingers aan metaal vast en met dikke handschoenen repareren… ). Neem dat niet te licht, iedere klein ongemak wordt uitvergroot.
- De staat van je carrosserie heeft weinig invloed, maar het is wel handig als je deuren niet vastvriezen, als je raam nog open kan bij -20 etc. GA er maar van uit dat alles wat water vasthoudt vastvriest…
- Een “standkachel” is een heel aangename optie…. een “zuinige” auto maakt niet genoeg warmte om de auto warm te houden…...
- De mensen zijn bijzonder behulpzaam, maar verwacht niet dat ze haast hebben, ze zijn gewend dat er natuur hun leven mee bepaald.
- De Noorse kust is veel minder koud door de warme golfstroom dan verder het land in ! maar wel natter.
Iedere auto die APK gekeurd is” en dan winterbanden, kettingen, verstralers en “koude vloeistoffen” wel een beetje “licht” gedacht, maar 3FM wil “impulsief” doen.
Ik ga vast nadenken welke voertuig ik zou kunnen gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Wat mij betreft is voor de wintereditie de lol van het rijden in de sneeuw belangrijker dan het afleggen van grote afstanden.
Zoals hier op een meer in Lapland:
JW