2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Schokken bij het optrekken
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 december 2005 01:55 PM
  [ # 16 ]

de volgende oorzaken zouden we dus kunnen noemen voor het schokken:
* versleten aandrijfas
* scheef aangrijpen drukgroep en vliegwiel
* versleten motorsteunen
* inslijtperiode van de nieuwe platen??
* wellicht versleten koppelingskabel.

Het lijkt me dat je alles van dit rijtje hebt gecontroleerd, dan moet het probleem toch boven tafel zijn gekomen….
Nu nog tijd vinden om dat allemaal te controleren Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 januari 2006 06:49 PM
  [ # 17 ]

even een oud draadje nieuw leven inblazen…
Mn XM heeft net nieuwe Apk gekregen en daarbij is niets naar boven gekomen wat de oorzaak zou kunnen zijn van het nog altijd aanwezige schokken bij het optrekken. Enhet valt nu extra op omdat ik een te hoge stoep ben afgereden en daarbij de katalysator op de grond heb gehad. Die zit nu een beetje los en rammelt als de pest als ik optrek….

Inslijten van koppelingsplaten kan het niet meer zijn na 11.000km….
Aandrijfas is gecontroleerd bij de APK, was goed
Versleten koppelingskabel kan nog
Motorsteun kan nog
Scheef aangrijpen drukgroep en vliegwiel kan nog

Is er nog een mogelijkheid dat verticale stangen bij de wielen (welke zijn dat?) versleten zijn of een torsistang wellicht? Het lijkt me toch zo dat er daar iets versleten is waardoor hij bij het optrekken gaat stuiteren….

Zijn er wellicht nog nieuwe ideeen of informatie? Ik wil het nu toch echt weten! Crying or Very sad

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 februari 2006 12:03 PM
  [ # 18 ]

bij het controleren van de remmen heb ik de auto op oprijblokken gezet, en nadat ik flink gas had gegeven en met slippende koppeling de blokken opreed leek daarna het schokprobleem opgelost. Vervolgens is het na een paar honderd km weer terug. Ik dacht, direct opnieuw met flink slippende koppeling optrekken en inderdaad, daarna was het een stuk minder.
Nu vermoed ik dus dat het toch vet op de koppelingsplaten is, maar dat er ergens vet of olie vanaf lekt of drupt dat op de platen terecht komt.

Heeft iemand enig idee waar dat vandaan zou kunnen komen en waar ik kan beginnen met zoeken?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 februari 2006 12:22 PM
  [ # 19 ]

Ik heb er vorige week samen met johan Oldenhage (nou, ja.hij samen met mij) een nieuwe koppeling ingegooid, en de boel goed schoongemaakt…hij trilde bij mij ook tijdens optrekken een beetje…

Maar dat is nu helemaal weg….

 

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 februari 2006 06:05 PM
  [ # 20 ]

dat zei de verkoper ook tegen mij in september, toen ik m kocht. Hij had toen net nieuwe platen gekregen. Maar dat moet na zegge 1000km toch echt wel weg zijn (helemaal na 11.000km!!!)...Het lijkt er op dat dat schokken toch wordt veroorzaakt door vet op de platen, want het komt iedere keer weer terug. Bovendien, de stank die ik ruik bij het optrekken met slippende koppeling (om eht probleem te verhelpen) is een andere stank dan stinkende koppelingsplaten… Confused

Het lijkt er dus op dat er ergens vet of olie vandaan komt en op de platen terecht komt.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 februari 2006 12:13 AM
  [ # 21 ]
malle pietje schreef:

Het lijkt er dus op dat er ergens vet of olie vandaan komt en op de platen terecht komt.

Klinkt bekend. Mijn specialist had het ook over een drupje olie.
Niets aan doen was zijn advies op 1-nov-05 zie:  

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 28 februari 2006 04:04 PM
  [ # 22 ]

hmmm, nou,dan zit er niets anders op dan doorrijden en wellicht met een km op wat de bak open halen en het probleem opsporen. Gelukkig is het niets ernstigs, anders was de auto nu al uit elkaar gevallen….

Bedankt voor je tip!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 01 maart 2006 01:18 AM
  [ # 23 ]

Bij een koppelingsrevisie is het verstandig om ook de prise-as keerring te verv.
Als je deze niet verv. loop je het risico dat er v-bak olie op de koppelingsplaat terecht komt.
Deze keerring is compleet met geleidebus( voor het druklager ) te verkrijgen .

Profiel  
 
robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 01 maart 2006 12:59 PM
  [ # 24 ]
cms-je schreef:

Bij een koppelingsrevisie is het verstandig om ook de prise-as keerring te verv.
Als je deze niet verv. loop je het risico dat er v-bak olie op de koppelingsplaat terecht komt.
Deze keerring is compleet met geleidebus( voor het druklager ) te verkrijgen .

Is vast een hoop werk of niet?

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 maart 2006 06:10 PM
  [ # 25 ]

dat zou verklaren waarom er inderdaad olie op de platen komt. Maar ik heb eigenlijk vrij weinig zin om de versnellingsbak te gaan opereren. Ben daar uberhaupt nog al huiverig mee, versnellingsbakken etc, heb ik geen kaas van gegeten. Enige idee of het duur en ongezellig is?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 01 maart 2006 09:17 PM
  [ # 26 ]

De v-bak is niet simpel te verwijderen bij een XM.
Daarom wordt de bak losgeschroefd en zover als mogelijk is opzijgeschoven en evt. in die positie vastgezet met een stuk touw o.i.d.
De motor moet natuurlijk ondersteund worden.
De geleidebus met keerring is vrij simpel te verv.( 3 boutjes )
Als je het druklager v.d. koppeling verwijdert zie je de boutjes zitten.
( paar minuten werk)

Het meeste werk zit ‘m dus in het opzijzetten v.d. v-bak, vandaar dat de keerring altijd verv. wordt bij een koppelingsrevisie

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 maart 2006 11:21 AM
  [ # 27 ]

en zo’n geleidebus, is dat een dure grap? Maar als ik het goed begrijp hoeft daarvoor het blok er niet uit? Klein beetje optillen of kantelen kan genoeg zijn om de bak opzij te kunnen schuiven?

Lijkt me wel de moeite waard, niets is zo irritant als mensen achterin hebben die zich afvragen waarom die wagen zo raar doet…..of erger nog, dat jij absoluut niet kunt rijdenn….

Maar voor de duidelijkheid, het niet vervangen zijn van de geleidebus maakt het nogal aannemelijk dat er versnellingsbakolie op de koppelingsplaten druppeld??? Als dat namelijk echt zo is, dan geloof ik dat direct, want de platen zijn vorig jaar zomer vervangen en het lijkt sterk op terug kerende olie op de platen. Dus 1+1 lijkt hier 2 te zijn…..

Heb al zoveel oorzaken gehoord, hoop dat ik nu weet wat de oorzaak echt is….

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 02 maart 2006 10:22 PM
  [ # 28 ]

Zo’n geleidebus kost een paar tientjes.

Om de reparatie uit te voeren is een hefbrug aan te bevelen( 2 koloms hefbrug werkt in dit geval het beste ).
Alle delen die niet genoeg mee kunnen schuiven verwijderen
Accupolen loshalen
Slang naar het luchtfilter verwijderen
Bdp sensor loshalen ( anders breekt ie ! )
Koppelingshefboom loshalen
Schakelstangen uit de kogels drukken
Km.teller kabel en/of stekker v.d. speedsensor loshalen
V-bak aftappen en aandrijfassen verwijderen
Vergeet niet om nieuwe askeerringen te plaatsen
Verwijder het LHM reservoir
Motorblok ondersteunen of liever in hijsbeugel plaatsen
V-bak steun compleet dem.( ook de metalen beugel waar het motorrubber op zit en de lange bout op de v-bak)
H.D. regelaar etc. loshalen en opbinden
Plaatje tussen motor en bak loshalen
De plastic kap in de L. wielkast verwijderen en de beugel tussen binnenscherm en subframe loshalen ( 2 bouten )
( hier moet de bak naar toe geschoven worden)
Alle bevestigingsbouten tussen motor en bak loshalen( 4x)
De bouten v.d. startmotor loshalen ( 3x)
De startmotor laten zitten ( niet verwijderen)
Vervolgens de hoogte v.d. motor zodanig kiezen dat de bak eraf geschoven kan worden en zoveel mogelijk met het uiteinde in de L.wielkast komt.( met een stuk touw fixeren )
Nu kun je het druklager verwijderen en de hierachter liggende bus/keerring.
Als je dan toch zover bent zou ik de koppelingsplaat effe inspecteren; plaats wel een corresponderend merkteken op drukgroep en vliegwiel als je deze delen hergebruikt.
Indien de koppelingsplaat echt doordrenkt is met olie moet deze verv. worden. Controleer de plaat ook op vlakheid( als de plaat valt is die meestal krom en heb je hetzelfde euvel)
Ik hoop dat ik niet teveel vergeten ben in de opsomming; goed kijken en niets forceren . Succes!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 maart 2006 04:13 PM
  [ # 29 ]

pffff, nou, dat is een betere beschrijving dan in de Haynes Very Happy Alleen de foto’s ontbreken Wink

Binnenkort moet ik de xm een grote beurt geven, dus dan zullen we eens zien hoeveel geld en tijd er over is om het uit te voeren…

Bedankt voor je uitgebreide info!!!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 04 maart 2006 09:59 PM
  [ # 30 ]
cms-je schreef:

De v-bak is niet simpel te verwijderen bij een XM.
Daarom wordt de bak losgeschroefd en zover als mogelijk is opzijgeschoven en evt. in die positie vastgezet met een stuk touw o.i.d.
De motor moet natuurlijk ondersteund worden.
De geleidebus met keerring is vrij simpel te verv.( 3 boutjes )
Als je het druklager v.d. koppeling verwijdert zie je de boutjes zitten.
( paar minuten werk)

Het meeste werk zit ‘m dus in het opzijzetten v.d. v-bak, vandaar dat de keerring altijd verv. wordt bij een koppelingsrevisie

Dat opzij schuiven van de V-bak is toch ook noodzakelijk voor het vervangen van de koppelingsplaten? Als dat inderdaad zo is dan is het onbegrijpelijk dat mijn specialist dat niet heeft gedaan toen ik in mei die platen liet vervangen. Jij zegt dat die die bussen(/prise as-keerringen) “altijd vervangen worden bij K-platen wissel”. Hoe hard is dat? Als dat hard is (en hij dus verzuimd heeft die ring te vervangen) dan snap ik nu ook beter dat hij adviseerde er niks aan te doen…
Krijgt die bus/keering door het schuiven ook extra op zijn donder?

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook