Hallo iedereen, sinds een paar maanden ben ik trotste eigenaar van mijn eerste auto een citroën berlingo 1.9D uit 2000. Hiervan heb ik een minicamper gemaakt en rijd er ondertussen mee door Spanje. In Nederland ken ik een betrouwbare garage waar ik naar toe zou kunnen maar in Spanje heb ik het idee dat ik gelijk afgezet ga worden en daarom vraag ik eerst hulp op dit forum. Nu heeft mijn wagentje voor het eerst een mankement, namelijk:
Wanneer ik start bij een koude motor (na een nacht stil te hebben gestaan) start de berlingo nog steeds gemakkelijk maar wel met meer witte rook dan eerst. Vervolgens loopt hij de eerste 10 minuten niet helemaal lekker: vlaagerig zou de beste omschrijving zijn. Wanneer ik het gas indruk en dat constant ingedrukt houdt rijdt die af en toe beetje schokkerig-vlagerig.Sputterend zou ook een omschrijving kunnen zijn, nouja ik denk dat jullie het wel snappen.
Dit is mijn eerste auto en daarom weet ik er nog niet zo veel vanaf (vind het wel erg leuk om er meer van te leren). Wat ik dacht dat het zou kunnen zijn is dat de olie/oliefilter en brandstoffilter misschien vervangen moeten worden omdat wanneer de motor warm is, en daarmee de olie vloeibaarder, het probleem ophoudt. Nu heb ik ook een beetje rondgelezen op dit forum en las ik hier en daar ook wat over kleppen laten stellen, dit leek me best wel serieuze actie.
Luchtfilter is reeds vervangen, olie circa 10k geleden en wil dit sowieso binnenkort gaan doen.
Waar moeten jullie bij dit probleem aan denken?
Alvast bedankt!
Floris
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Bij deze motor gaan de kleppen vaak te strak staan, na veel kilometers.
Controleer of de klepspeling goed volgens de voorschriften is en/of zorg hier voor.
Succes !
Hoi,
witte rook duidt op water i.e. koelvloeistof. Let dus goed op je koelwaterniveau.
Vloeistofniveau’s zijn oke en verbruiken niet-nauwelijks. Is het meten van de klepspeling duur? en mocht die afwijken, ben je dan veel kwijt aan het stellen van de kleppen? Kan ik er nog 2k mee rijden of verbrand je die dingen snel? (moet eerst via via een betrouwbare garage vinden)
alvast bedankt, hou jullie op de hoogte.
Google eens op “kleppen stellen DW8”, waarschijnlijk moet je nokkenas (en dus de distributie) eruit.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Bij te strakke kleppen start ie bij kou slecht, maar als ie eenmaal loopt is alles OK.
Jij beschrijft dat ie wel start, maar slecht loopt, dat lijkt anders..
Bij mij zijn na 140.000km de kleppen gesteld, dus de nokkenassen eruit, kost €€€.
Daarna was de koude start OK.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Hij slaat altijd goed aan (dat bedoel ik met hij start goed). En stationair loopt die ook zonder enkel probleem. Het enige wat je merkt is wanneer de motor koud is, het eerste kwartier hij een beetje hapert.
Enig idee wat ik me moet voorstellen bij die kosten? heb veel gegoogled en alles wat ik kan vinden is in de trant van “ja dat kost wat, want er moet veel gesleuteld worden” maar geen concrete prijzen. Moet ik eerder denken aan 200 of meer richting de 500?
bedankt voor de reacties
Witte rook bij diesels kan ook onverbrande diesel zijn. Dat lijkt me hier het meest voor de hand liggend. Kans is dan groot dat een van de gloeibougies minder is geworden. Dat heft geen relatie met het slechte lopen, alleen met starten. In het begin onregelmatig lopen kan ook false lucht zijn. Knijp eens een aantal keren goed in het handpompje vooraf, scheelt dat? Zie je er ergens wat diesel uit komen? Kijk ook eens bij dat witte kruisje bijna onderaan het filter, de afdichting daarvan wil wel eens gaan lekken. Dat was bij mij een keer het geval, dan loopt ie de eerste tijd wat onregelmatig.
De auto start goed, dus de kleppen lijken wel goed te staan, al kan controle nooit kwaad. Dat is overigens eenvoudig (zelf) te doen.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
In mijn geval was het kleppen stellen, dist riem + leidrollen, waterpomp, thermostaat, multiriem, nokkenaskeerringen: 1100 euri..
Maar er was nog nooit iets vernieuwd.
Niet waar, ik heb er ooit 4 nieuwe gloeibougies in gezet.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Wellicht kan een (vast) openstaande EGR klep de oorzaak zijn? Weet ik feitelijk niet, nooit aan de hand gehad. Hoeveel KM staan er op de teller? Is er iets bekend over distributieriemwissels?
Qua kosten: kleppen *controleren* is zelf goed te doen en ik neem aan dat een garage dat ook in een uurtje kan. Kleppen *stellen* is veel meer werk. Vaak samen met de zaken die jakkerma hierboven noemt. Prijzig voor een Berlingo uit 2000.
Bedankt wederom voor de reacties.
Dit weekend heeft ie 3 dagen stil gestaan in de kou en regen en sloeg bij het starten bij de eerste tik aan zonder gek veel rook. Ik ga de kleppen controleren en het verdere advies van Henk opvolgen, oude eigenaar mompelde inderdaad wat over de “gloeibougies die misschien een keer vervangen konden worden”.
Distr. kan nog 70k en er staat 230 op de teller.
hopen dat het niet de kleppen zijn want dat ken ik niet betalen..
Als ie bij de eerste tik aanslaat zou ik geen tijd/moeite/geld besteden aan gloeibougies.
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
florisc schreef:
hopen dat het niet de kleppen zijn want dat ken ik niet betalen..
Dan wordt het niets hé... klepspeling die te krap is geworden is een bekend probleem van alle DW8 motoren. Iedere eigenaar van een ding met meer dan zeg, 150.000 km achter z’n kiezen, krijgt er mee te maken. Het is gewoon een gegeven. Dat wordt sparen. Of gewoon een auto kopen waar je het onderhoud wel van kunt betalen…
O ja, het kan ook nog een gare injector zijn. Dat kost ook geld, want dan moeten ze alle vier.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thanks iedereen,
Wat ik vergeten te zeggen was is dat de motor ook de neiging heeft net iets te koud te zijn, alleen op lange afstanden over de snelweg is de temperatuur precies goed.
En volgens mij start die met meer rook wanneer die op een helling heeft stilgestaan. Een weekend in de regen horizontaal is geen probleem maar een nachtje schuin geparkeerd op een helling geeft meer witte rook.
En waterman ik ben het helemaal met je eens maar het is een auto voor de korte termijn. Ik studeer op dit moment in Spanje en van mijn beurs heb ik de auto gekocht en van het verschil dat Spanje goedkoper is koop ik benzine en zo heb ik wat meer vrijheid. Het is mijn eerste auto en vind het erg leuk om een beetje te begrijpen hoe alles in elkaar steekt en hem voor deze 6 maanden goed te kunnen verzorgen, vandaar dat ik op dit forum zit. Maar ik heb helaas geen geld om hem nog te kunnen betalen als ik terug kom of om hier grote reparaties te laten uitvoeren.