Ik kan nou wel over die geluiden door blijven posten, maar daar schiet je natuurlijk geen ju mee op… Ik kan wel zeggen dat zolang ik aan het sturen ben ik GEEN *tak* hoor, alleen maar frrrrrrrrrr (om het even in jouw termen uit te drukken).
Misschien wel de meest omslachtige methode, maar wel een goede manier om je pomp te testen: Zet de pomp eens in een BX waarvan de stuurbekrachtiging wel vlekkeloos werkt.. Werkt het in die BX (met jouw pomp) nogsteeds goed, ligt het niet aan de pomp.
Goed, moet je wel de pomp eruit halen, maar verder kost het je ook niets. Een andere pomp kost toch al gauw weer een 50 euro.
Iemand toevallig een how-to om die pomp te vervangen (of iemand met tijd teveel )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik ga zaterdag eerst maar eens de makkelijke weg bewandelen.
LHM nogmaals verversen, Filters reinigen met remmenreiniger (had gelezen dat er een soort van waas over de filters kan zitten wat remmenreiniger goed kan reinigen), systeem helemaal bleeden. Alles schoonmaken, alle aanzuigslangen nalopen op scheurtjes ed.
Kijken of dat helpt, wellicht is er zoveel troep losgekomen in het systeem dat de filtertjes verstopt zitten ofzo. De vorige LHM was namelijk net motorolie zo zwart. (heb helaas toen geen spoelmiddel gebruikt)
Wat mij wel opvalt, de bx blijft sinds de wissel van de debietregelaar op hoogte staan. Zelfs na een nacht staat ie nog fier overeind, dat zou lijkt me inhouden dat de interne lekkages minimaal zijn.
Mocht de LHM wissel niet werken dan ga ik de pomp maar eens vervangen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
metro2005 schreef:Ik ga zaterdag eerst maar eens de makkelijke weg bewandelen.
LHM nogmaals verversen, Filters reinigen met remmenreiniger (had gelezen dat er een soort van waas over de filters kan zitten wat remmenreiniger goed kan reinigen), systeem helemaal bleeden. Alles schoonmaken, alle aanzuigslangen nalopen op scheurtjes ed.
Kijken of dat helpt, wellicht is er zoveel troep losgekomen in het systeem dat de filtertjes verstopt zitten ofzo. De vorige LHM was namelijk net motorolie zo zwart. (heb helaas toen geen spoelmiddel gebruikt)
Wat mij wel opvalt, de bx blijft sinds de wissel van de debietregelaar op hoogte staan. Zelfs na een nacht staat ie nog fier overeind, dat zou lijkt me inhouden dat de interne lekkages minimaal zijn.
Mocht de LHM wissel niet werken dan ga ik de pomp maar eens vervangen.
De LHm wissel gaat niet werken. De pomp zit wel lullig, maar als je een beetje ruimte maakt heb je in een uurtje of 2 het voor elkaar.
Een goede gebruikte pomp, bij voorkeur van een auto ZONDER stuurbekrachtiging zal je tussen de 50 en 75 euro kosten.
De pompen van auto zonder stuurbekr. zijn hetzelfde, maar zijn gedurende hun leven veel minder zwaar belast en dus bijna altijd in hele goede staat! Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb in de zomer ook de LHM gewisseld, het systeem was toen echt enorm goor, de stuurbekrachtiging deed het toen ook neit goed, na de LHM wissel wel. Zodra het koud begon te worden echter ging het mis.
En ach, kan het altijd proberen, wilde het sowieso binnenkort doen omdat ik graag een schoon systeem wil en kan me voorstellen dat er troep is losgekomen.
Pomp kan altijd nog gewisseld worden, ik heb nog een goede pomp liggen dus die kan er zo in als het moet.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:Heb in de zomer ook de LHM gewisseld, het systeem was toen echt enorm goor, de stuurbekrachtiging deed het toen ook neit goed, na de LHM wissel wel. Zodra het koud begon te worden echter ging het mis.
En ach, kan het altijd proberen, wilde het sowieso binnenkort doen omdat ik graag een schoon systeem wil en kan me voorstellen dat er troep is losgekomen.
Als je systeem inderdaad zo ontzettend goor was is het heel goed mogelijk dat er nog wat restvuil is losgekomen. Ga eerst maar eens de LHM wisselen met hydraurincage en daar wat kilometers mee draaien, het kan zeker geen kwaad. Bedenk wel, als er narigheid is met de hydrauliek merk je het als eerste in je stuurbekrachtiging. En als je toch een pomp hebt liggen is dat handig, maar dat heeft pas echt zin als de rest ook in orde is. Heb zelf die narigheid ook gehad, kijk maar eens in dit draadje (zo heb ik dit forum ontdekt):
Kijk anders ook eens in dit draadje, is misschien wel interessant voor je:
Overigens heeft Waterman wel gelijk wat betreft de te gebruiken pomp: de pomp wordt bij BX-en met stuurbekrachtiging zwaarder belast, waardoor ze met een ton of 3 op de teller nog wel eens wat versleten kunnen zijn. Dus als je een andere pomp gaat monteren, pak er dan eentje van een BX zonder stuurbekrachtiging (wat niet wil zeggen dat elke BX met stuurservo een slechte pomp zou hebben, je loopt alleen een wat grotere risico een slecht exemplaar te treffen).
Het bovenstaande geldt niet voor de Xantia (behalve de allervroegste exemplaren, naar het schijnt), dit ter attentie voor Xantia-rijders die dit lezen.
Ik bedenk me net iets, het zware sturen is ongeveer direct gekomen nádat de voorraadbol geklapt is en er een nieuwe voorraadbol opgeschroefd is door de dealer.
Zou het kunnen dat deze te weinig druk levert???????
Wat zou het type vd bol moeten zijn ?
Volgens IDDS zou het RP62DP Moeten zijn, is dat een 62 bar bol? Ik kan me herrineren dat Chyparse de bol nog gechecked heeft alhoewel wel direct de opmerking kwam: o das een nieuwe. (dus ik weet niet hoe goed ze die bol gecontroleerd hebben of dat ze hem direct aan de kant gelegd hebben)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Maar, dat kan toch niet?
De debietregelaar zit (m.i.) voor de HD regelaar, dus de staat van de voorraadbol zal (alweer m.i.) geen invloed hebben op de stuurbekrachtiging. Ik rijd overigens al geruime tijd met een 90% platte voorraadbol rond (oa. mortier bij opstijgen), en stuurbekrachtiging werkt gewoon vlekkeloos.
okee, probleem is gedeeltelijk opgelost. Ik heb de aanzuigslang vd hydropomp opnieuw op de inktvis (zo heet dat ding op het voorraadvat toch?) gezet, nieuwe klem erop. en ik heb die ontluchtingsslangetjes van de stuurbekrachtiging uit het T stukje gehaald en gewoon los gelaten.
Kan het zijn dat die slangetjes verstopt zitten of iets dergelijks?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Probleem is uiteindelijk geheel opgelost, en wel op de meest knullige manier.
Het laatste stukje van de aanzuigslang die naar de hydrauliekpomp loopt was poreus geworden. Klein stukje ingekort, opnieuw vastgemaakt en nieuwe slangklem erop. En klaar is Mark :peace
Hij zoog dus blijkbaar lucht aan.
Ik was afgelopen zaterdag wel ERG blij met de bx, moest laminaat halen voor in mijn nieuwe huisje en was van plan een aanhanger te huren, laat die nou net niet meer beschikbaar zijn bij de bouwmarkt, nouja dan maar 2x rijden, het ging in totaal om 20 pakken dus ik dacht dat 10 wel ging (bouwmarkt was tenslotte toch vlakbij) dus ik sta de boel samen met de bouwmarktmedewerker in te laden en op een gegeven moment vroeg ik hoeveel pakken er al in lagen, bleken er al 17 in te liggen. Nja dan die laatste 3 maar ook erin.
De bx lag intussen logischerwijs al met zijn gat op de grond en die bouwmarktmedewerker bekeek het geheel bedenkelijk. Ik start de motor, bx stond binnen 3 seconden weer netjes op rijhoogte
Toch een knappe 300 - 400 kilo wat er achterin lag. Gelukkig hoefde ik maar 1,5km te rijden want goed voor de auto zal het niet geweest zijn ops:
maar toch, dat gezicht van die medewerker onbetaalbaar.
En wat een RUIMTE in die wagen als de achterbank omlaag is, ongeloofelijk.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
Ik was afgelopen zaterdag wel ERG blij met de bx, moest laminaat halen voor in mijn nieuwe huisje en was van plan een aanhanger te huren, laat die nou net niet meer beschikbaar zijn bij de bouwmarkt, nouja dan maar 2x rijden, het ging in totaal om 20 pakken dus ik dacht dat 10 wel ging (bouwmarkt was tenslotte toch vlakbij) dus ik sta de boel samen met de bouwmarktmedewerker in te laden en op een gegeven moment vroeg ik hoeveel pakken er al in lagen, bleken er al 17 in te liggen. Nja dan die laatste 3 maar ook erin.
De bx lag intussen logischerwijs al met zijn gat op de grond en die bouwmarktmedewerker bekeek het geheel bedenkelijk. Ik start de motor, bx stond binnen 3 seconden weer netjes op rijhoogte
Toch een knappe 300 - 400 kilo wat er achterin lag. Gelukkig hoefde ik maar 1,5km te rijden want goed voor de auto zal het niet geweest zijn ops:maar toch, dat gezicht van die medewerker onbetaalbaar.
En wat een RUIMTE in die wagen als de achterbank omlaag is, ongeloofelijk.
ach, drie dikkerds meenemen en wat bagage, en dan schiet je ook al in die richting. en dan zeurt niemand over hoe zwaar de auto het heeft, is mij opgevallen.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar