Nu ik de drempel over ben dat ik ook kan klussen aan mijn Saxo, zal ik toch maar een topic openen over de auto. Er komen meer klussen aan in de toekomst en ik weet steeds meer wat ik wil qua Saxo (misschien toch wel een 5 deurs ).
Dit is hem:
Gekocht als extra auto voor in de winter, naast de eend. De auto komt van de tweede eigenaar (neefje van de eerste eigenaresse) en had 175.000 km gereden, waarbij alle rekeningen van de laatste 110.000 km er bij zaten. Dit gaf, ondanks een mogelijke lekke koppakking, een goed gevoel en de aankoop was snel gedaan.
Na thuiskomst was de conclusie snel getrokken dat de koppakking snel vervangen moest worden, want het lekte als een idioot. Mooie klus, beetje ingecalculeert en de uitdaging aangegaan. Conclusie (te lezen in dit topic): Klus is goed te doen met goed gereedschap en de Haynes er naast!
Nu ik bijna 2000 km verder ben, zijn er nog wel een aantal opvallende dingetjes die ik toch graag wil aanpakken binnenkort:
- De auto rijdt 1:krap 15, ivm een andere saxo die makkelijk 1:19 haalt, is dit toch duur
- Er zit een piepend geluid linksvoor
- Koppeling is aan vervanging toe
- Dashboardverlichting werkt half
Nu is zaterdag na inspectie gebleken dat de voorwielen niet heel soepel draaien (links nog minder dan rechts). Mogelijk is dit een oorzaak van het duurdere rijden. Het lijkt mij dat links de rem een klein beetje aanloopt, maar dat lijkt mij dat het dat niet alleen is. Kan de oorzaak in de lagers/aandrijfas liggen? (Mogelijk ook de oorzaak van het piepend/schrapend geluid links voor tijdens het rijden?
De koppeling wil ik binnenkort vervangen. Is dit een klus die goed te doen is? De Haynes geeft een aardige richtlijn en de koppakking geeft vertrouwen wat dat betreft, of is dit overmoed?
Dashboardverlichting, lijkt mij een lampje, wat voor lampjes zitten hierachter?
TGroet,
(De vragen in <b> is om het overzicht wat te houden)
Zijn de flexibele remleidingen vooraan al eens een keertje vervangen?
Na kijken in de rekeningen of datum zoeken op de leidingen zelf.
Zoniet grote kanshebber waarom de remmen blijven hangen.
Verder natuurlijk moet de remklauw ook goed over de glijpennen gaan en moeten de blokken vrijzitten in de klauwen.
De linkse aandrijfas heeft geen lager, enkel in de bak en aan het wiel is het daar gelagerd.
De koppeling is goed te doen, iets bruter werk dan de koppakking en je moet het langs onder doen (brug is dan makkelijk al doe ik het net zo met babyoprijbrugjes een rolkrik en, 2 assteunen ; rij hem op de brugjes, neem over met de krik, zet hem op de assteunen, dan staat hij op een makkelijke hoogte.
Wel eerst op de grond centrale bout aandrijfassen lostrekken en wielbouten.
Ofwel laat je de aandrijfassen in de bak zitten en maak je ze enkel wielzijde los ofwel koop je nieuwe keerringen voor het bak alsook nieuwe olie (neem de juiste of hij gaat slecht schakelen binnen de maand), ik ga steeds naar de Peugeot dealer hier met een lege oliebus, laat er 2 liter bakolie in doen en koop er de 2 dichtingen (nieuwe zien er anders uit, zijn verbeterd)kost 50-60 euro.
Koop een Valeo koppeling, Luk werkt minder fijn
Lampje met fitting T5/W2W (voor als je leds zou kopen) zonder fitting W2W, is gewoon over te zetten in de fitting maar kijk dat de draadjes mooi recht zitten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank Paso!
De remleidingen heb ik niet kunnen ontdekken, alleen heb ik iets op papier dat vorig jaar de volledige achterkant qua remmerij is aangepakt. Voor zal dan wel aan de beurt zijn. Dit lijkt me het overzichtelijk proberen waard!
Het gereedschap en ruimte heb ik voor de klus van de koppeling, dat moet goed gaan komen. Ook moedigt een sleuteltje minder bij het Haynes hoofdstuk mij aan om het gewoon te gaan doen!
Top! Ik houd jullie op de hoogte!
Groet,
Is de rubber remleiding die op de remklauw zit en zo naar de vaste remleiding loopt, 20-30euro voor de 2.
Die leiding kan zomaar 18 jaar oud zijn en ze begeven het binnenin, kun je als het ware een terugslagklepje krijgen.
Ik zoek vanavond een foto van hoe slecht zo’n leiding kan worden na verloop van tijd.
Koop wel een koppelingsset en niet enkel de koppeling, dus drukgroep, druklager, koppeling, krijg je er ook ineens de juiste centreerpen bij.
Heb je de grote dop om de centrale moer los te krijgen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Welke maat dop moet ik hebben voor de centrale moer?
Uit mijn hoofd maat 35 (en gewone set gaat maar tot 32 vandaar)
plaatjes nieuwe keerringen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Inmiddels ben ik bijna een jaar verder en 15000 verderop.
Na wat geluiden onder de motorkap (die niet constant lijken, maar met toerental verhogen ieg verdwijnt), heb ik een hoop klusjes inmiddels geklaart:
- (voorlopig) geschuur onder de motorkap verdwenen (ieg stuk zachter)
- Alle lampjes zijn vervangen in het dashboard
- Remblokken voor vervangen, remslangen vervangen
- grote beurt gegeven
- koelwater doorgespoelt
En hopelijk volgende week door de APK!
succes
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Thnks! Ik ga denk ik voor de 19 Euro Kwikfit APK!
Nu hopen dat het bij 19 euro blijft. Ik doe volgende week verslag!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rens schreef:
Nu hopen dat het bij 19 euro blijft.
Dat kun je bij de kwik-flut wel vergeten. Wedden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is mij vorig jaar wel gelukt met de Acadiane!
De afspraak is voor dinsdag gepland, we gaan het zien!
waterman schreef:Rens schreef:
Nu hopen dat het bij 19 euro blijft.
Dat kun je bij de kwik-flut wel vergeten. Wedden?
Afgekeurd op remverschil op de achteras… Ik heb de Saxo mee terug genomen en daarmee bleef het bij 19 Euro. Het enige is dat ik nog wel een keer terug moet voor een herkeuring, dus daarmee is het niet bij 19 euro gebleven, ..
Het verdienmodel van de Kwikfit zit hem natuurlijk ook in het feit dat klanten worden getrokken door 19 euro voor de APK, maar ondertussen wel ruim 80 euro vragen voor olie vervangen…
Buiten dat: ik vind het veels te leuk om zelf te doen!
Ik heb de Saxo opgehaald en de situatie is als volgt:
- twee jaar geleden zijn de remcilinders en remschoenen e.d. vervangen voor de APK.
- Nu is er remverschil (drie maar boven de 30%), maar de wielen lopen vrij
- Geen lekkages zichtbaar aan de buitenkant van de trommel
Ik zit er aan te denken om de remslangen achter te vervangen en de trommels schoon te maken. Ik verwacht niet dat er binnen de trommel vervangen dient te worden, maar de remslangen zijn (volgens mij) twee jaar geleden niet vervangen (heb wel een rekening nog thuis, ga dit checken).
Is het logisch om te redeneren dat het met een schoonmaakbeurt en remslang vervangen opgelost zou moeten zijn??
Ik zag dat hier nog een topic stond wat inmiddels al is opgelost.
Ik kwam er achter dat ik niet op de goeie volgorde had ontlucht: lucht in de leiding naar achter. Kortom: remleidingen ontlucht en het probleem was opgelost en zonder verdere noemenswaardige punten soepel door de apk!
Rens schreef:Inmiddels ben ik bijna een jaar verder en 15000 verderop.
Na wat geluiden onder de motorkap (die niet constant lijken, maar met toerental verhogen ieg verdwijnt), heb ik een hoop klusjes inmiddels geklaart:
- (voorlopig) geschuur onder de motorkap verdwenen (ieg stuk zachter)
- Alle lampjes zijn vervangen in het dashboard
- Remblokken voor vervangen, remslangen vervangen
- grote beurt gegeven
- koelwater doorgespoeltEn hopelijk volgende week door de APK!
Enne lag het aanlopen van de remmen voor aan de slangen? want ik hebt het ook namelijk, ze lopen net aan maar bij autoweg wordt de zaak wel heet en gaat dan meer aanlopen, spul zet uit, de slangen bij mijn saxo zijn nooit vervangen.
Dan ga ik dat ook eens bekijken.
vrg kees
Rens is verwijderd van het forum, dus zal geen antwoord meer kunnen geven.
Maar ik zou zeker de slangen vervangen. Vaak een punt waardoor aanlopen wordt veroorzaakt.