sinds vanavond gaan aan de rechterkant mijn knipperlichten niet meer uit. ze knipperen niet, maar branden op 3/4 kracht constant.
alle zekeringen gecontroleerd, schakelaar alarmlichten gecontroleerd maar er gebeurt niets.
net maar de accu-pool eraf gehaald voordat ik een lege accu heb. heb hem even na een minuut of 5 er terug op gezet. maar ze blijven branden. op elke stand van het contactslot.
help
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Zit er een alarm op??
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: knipperlichten blijven aan
Patrick schreef:sinds vanavond gaan aan de rechterkant mijn knipperlichten niet meer uit. ze knipperen niet, maar branden op 3/4 kracht constant.
alle zekeringen gecontroleerd, schakelaar alarmlichten gecontroleerd maar er gebeurt niets.
net maar de accu-pool eraf gehaald voordat ik een lege accu heb. heb hem even na een minuut of 5 er terug op gezet. maar ze blijven branden. op elke stand van het contactslot.
help
dat is naar alle waarschijnlijkheid de raw schakelaar die defect is.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Oorzaak-gevolg????
Patrick op 23 augustus 2005 schreef:Tijdens de vakantie heeft mijn auto even last gehad van een raar kuurtje.
‘s ochtends als het koud en vochtig was en ik de auto pakte. tikte af en toe, wat ik denk, het relais van mijn knipperlicht.
als ik richting aangaf tikte die normaal als ie dan uitsprong tikte het relais nog even na en net iets sneller als anders. na 5 sec stopte het. de lichten deden overigens niets
nu was ik op vakantie en wilde me er niet druk om maken heb ik er niets aan gedaan. nu ben ik thuis en doet ie niet meer (naklikken)
ik heb wel even snel gekeken waar het relais zou moeten zitten, net boven de zekeringen maar waar precies?? want ik wil hem sowieso vervangen.zou het evt ook iets anders kunnen zijn??
en zie complete topic
is het moeilijk deze te vervangen en heeft iemand meteen een procedure hoe te handelen???
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Als ik je verhaal zo lees lijkt het me voor de hand liggend dat, zoals Oldenhage en posters in je gelinkte topic reeds schreven, de schakelaar bij het stuur aan z’n eind is. Ik denk dat je eerst maar eens je aandacht daarop moet richten; vooral omdat het probleem niet bij links en rechts gelijk is.
Het kan natuurlijk ook aan zowel schakelaar als relais liggen.
Met veel geduld, beleid en horlogemakersinzicht is de multischakelaar uit elkaar te halen, op te frissen (als kontakten niet zijn uitgefikt) en weer in elkaar te zetten. Ik heb het een paar keer gedaan, maar het is niet aan te raden. Als je een vervangend goed exemplaar achter de hand hebt is het misschien een leuk (proef/leer)project voor een druilerige zondagmiddag. Wink
Maar goed, of je nu wel of niet gaat proberen die schakelaar uit elkaar te halen: Hij moet eruit en er moet een goeie weer in. Hoe nu te werk gaan?
Als volgt:
Verwijder de onderplaat van de stuurkolombeplating. Vind alle torx-scroefjes (uit mijn hoofd 5) en draai ze los. Dan de 2 kleintjes die meestal achter je stuur schuil gaan: Draai het stuur wat naar rechts totdat er rechts van je stuurnaaf een schroefje verschijnt. Die moet los (en eruit) herhaal de procedure voor links (in omgekeerde volgorde mag ook). Nu kan de onderplaat weggenomen worden en kun je het linkerdeksel dat om de schakelhendel heen zit losmaken. Vanonderen maak je nu de schroeven los, waarmee de schakelaar vast zit.
Het is even violen om hem er uit te krijgen, maar er is genoeg ruimte. Als de schakelaar vrij is, kun je hem makkelijk onstekkeren en ben je halverwege, De rest gaat ongeveer in omgekeerde volgorde als hiervoor beschreven.
Let op: ik kan niet een sluitend protocol bieden, tenzij ik hetzelfde nog eens doe en het stap voor stap opschrijf met foto’s erbij. Dit is uit mij hoofd, dus kijk goed wat je doet, neem de tijd en gebruik je technisch inzicht. Succes.
`verum ipsum factum’
@ jeroen:
Thanks.
met deze handleiding kom ik denk ik wel een heel eind. Nu hopen dat hij nieuw niet al te duur is of dat ze hem op de sloop los hebben liggen. Als dat laatste niet het geval is ben genoodzaakt de handeling 2x uit te voeren. waarvan ook weer het voordeel is dat de sloopauto als proefobject kan dienen.
en schoonmaken blijft natuurlijk ook nog een optie.
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
@Patrick: Graag gedaan, hoor. Met plezier.
Patrick schreef:(...) Nu hopen dat hij nieuw niet al te duur is of dat ze hem op de sloop los hebben liggen. (...)
Ik weet niet wat ze nieuw kosten, maar ik weet wel dat ze breed toegepast worden (bijv. BX, C15/Visa2, AX…) en daardoor misschien niet al te duur (want niet zeldzaam) zijn.
Wellicht slaag je op de sloop daardoor ook makkelijk. Ook omdat daar toch al vaak een boel open ligt, zodat je er makkelijk bij kunt.
Patrick schreef:...en schoonmaken blijft natuurlijk ook nog een optie.
Niet alleen schoonmaken, maar vaak ook licht bijbuigen van kontactveertjes. Het is echt een prutskarwei, hoor. Maar als je wilt weten hoe zo’n ding in elkaar steekt is het hoe dan ook een leerzaam project. Wel veel onderdelen die weg kunnen springen als je de 2 helften van elkaar haalt en die moeten weer in 1x op de juiste plaats vallen als je ze weer in elkaar zet. Echt zo’n klusje als je veel tijd over hebt.
`verum ipsum factum’
het lijkt erop dat hij het voorlopig weer goed doet.
vanmorgen nog ff langs de dealer geweest, hendel kost € 70,- met montage komt het op € 115,-.
maar zij zeiden om toch eerst alle massa punten te controleren. toen ik thuis kwam eerst nog gekeken waar nu het relais precies zit. kon hem niet zo snel vinden, maar ik had wel een paar draden bij de zekeringskast geraakt/bewogen.
Het werd rot weer(hagel) dus ik denk ik haal de accu er maar weer af. terwijl ik aan de voorkant sta zie ik dat de lichten uit zijn. ik weer in de auto.
Doet ie het weer.
Zodra het mooier weer is duik ik eerst in de zekering kast en ga eens kijken wat daar mis is, ik denk dat er een draadje los is of me relais naar de donder.
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Patrick schreef:(...)vanmorgen nog ff langs de dealer geweest, hendel kost € 70,- met montage komt het op € 115,-(...)
Dan lijkt het me logisch dat je , als je toch moet vervangen, een bezoekje aan de slopert gaat brengen. Daar ben je voor 1 of 2 tientjes klaar. Bij de betere sloop worden onderdelen gemerkt en kun je ze terugbrengen/omruilen als ze toch niet goed zijn.
Maar het lijkt er vooralsnog op dat je schakelaar goed is en dat er sprake is van brieke aansluitingen op/om je zekeringbord.
Patrick schreef:(...) toen ik thuis kwam eerst nog gekeken waar nu het relais precies zit. kon hem niet zo snel vinden, maar ik had wel een paar draden bij de zekeringskast geraakt/bewogen. (...)
Nu hij het voorlopig weer doet zou je van de gelegenheid gebruik moeten maken om het relais te vinden: Open de zekerinkbak, zet de richtingaanwijzer aan en voel het rijtje relais boven de zekeringen na. Een groene is het niet, want dat zijn ordinaire relais. Ik dacht dat hij grijs was, maar zwart kan ook. De wat hogere zwarte is het niet, want dat is de ruitenwisser temporisateur (intervalrelais). Met deze zoekmethode is je RAW-relais zo gevonden, want het schakelen van het relais is goed voelbaar (met wat fingerspitsengefuehl).
`verum ipsum factum’
zaterdag de auto om 19u geparkeerd bij het plaatselijke cafe.
maandag om 12.15 wil ik hem ophalen, accu leeg!!!!
met de klemmen gestart. ging meteen de knipperverlichting weer branden. dus oorzaak lege accu meteen bekend.
toch maar even langs de dealer…
wat bleek, zit er sluiting van de constante stroom van de trekhaak op de bedrading van de rechterknipperverlichting (ook van de trekhaak)
het is nu gemaakt, kosten…. € 15,-
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004