Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dat ontroesten van het subframe, waarmee/hoe heb je dat gedaan? Mooie klus trouwens!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Het was vliegroest dus met een staalborstel vloog het eraf
Daarna de lak flink opgeschuurd en helemaal ontvet
2x Brunox over alle naden/kieren en licht roestige plekjes (zonder roest hecht het slechter)
Alles goed ontvet en weer licht opschuren, 4 lagen zwart van de action en 4 lagen blank (tussendoor ook schuren e.d.)
Ben de rest nog aan het typen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Mooi werk! Dat subframe ziet er uit alsof het net uit de fabriek is gerold - hopelijk houdt het de nodige kilometertjes vol. Nog een reden waarom je zwarte verf er op hebt gedaan? Ik vertrouw de verf van de Action namelijk absoluut niet, dus ik zou enkel geschuurd hebben, primer erop en dan 4 lagen blanke lak. Krijg bij die Action verf altijd het idee dat het na een week weer los komt…
Wat voor blanke lak gebruik je eigenlijk? Ik wil zelf de zwarte lijstjes van de deuren van mijn BX weer zwart maken, maar dan moet daar wel nette blanke lak op.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Deel 3: Nog meer roest & lassen
En dan ben je aan het prikken naar roest, gaten worden groter en groter…
Alles wat rot was maar tot op het harde ijzer er uit geslepen!
En dan krijg je dit:
Doorkijk vanaf de rechterkant:
Dan maar eens kijken wat er onder de bekende BX roestplekken zit
Valt nog mee links:
Rechts was het wat slechter:
Lekker tectyl krabben, verassingen vielen nog mee op wat kleine plekjes na
En dan kom je een slecht weg gewerkte oude schade tegen die al lekker aan het roesten was:
Onder het zwarte tankje boven de rechter achterwielkast hield alleen de bekleding de lak en roest nog bij elkaar
Zo ziet het er dan uit als je alle dunne roest weg haalt:
Daar is deze hele plaat in gelast:
Uitlaat steun aan een nieuwe hoek gelast:
Nieuwe spatbord driehoekjes gemaakt (oude waren compleet weggerot)
En zo zit na wat amateur laswerk de boel weer dicht:
strakjes verder…
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Deel 4: frisse tectyl
Na alle gekrab, geslijp, gelas, geschuur en gelak tijd voor een nieuwe frisse laag tectyl:
En met een compleet gereviseerd achtersubframe ziet het er dan zo uit:
Zo meteen de samenvatting…
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gaaf! zo’n fotoreportage!
Goed bezig geweest!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Deel 5: Samenvatting
Het was de bedoeling om in een week of 2~3 klaar te zijn maar door wat tegenslagen met oud lasdraad, te lang wachten op de postbode en een keer flink ziek zijn heeft het veel langer geduurd
Uiteindelijk een flinke klus maar nu hoef ik de komende jaren niet veel meer te doen aan de achterkant en deze BX is het ook meer dan waard!
Sommige leidingen braken zelfs al af door ze iets te bewegen dus die moesten ook hoognodig vervangen worden!
Elk onderdeeltje is uit elkaar geweest en schoongemaakt
De ADALS waren nog redelijk alleen de lagerschalen waren flink schuin ingesleten doordat er veel te weinig vet bij zat en de pasringen zaten er niet eens in
Wat er allemaal aan gedaan is:
-Alle rotte plaatwerk eruit en nieuw in gelast
-Alle oude tectyl er onderuit gekrabd en alle beginnende roest ellende op tijd gestopt
-Nieuwe tectyl laag en alle holle ruimten geïnjecteerd
-Achter subframe vernieuwd en doorzichtige steenslag coating
-Leidingen vervangen alles!
-Hoogteregelaar gereviseerd
-Adals vervangen en draagarmen ontroest en opnieuw gespoten
-Nieuwe uitlaat
-Nieuwe Veerbollen
-Achter remmen gereviseerd en nieuwe remschijven +blokken
-en nog een hele waslijst
Er zijn nog wel wat dingen die gedaan moeten worden zoals een ABS sensor vervangen en remleidingen op de juiste lengte want die op de site van roel tiemersma kloppen niet
Dat heeft nu even geen prioriteit want rijden doet ie fantastisch
Door de APK ging hij fluitend heen na het vervangen van een knipperlichtje en een kapotte stuurhuishoes
Wat ik volgende week nog wel ga doen is olie vervangen, frisse KVS + de thermostaat lekkage eens aanpakken en verse LHM want de hydraurincage heeft er nu wel lang genoeg in gezeten
Dan is de 16v voor de wintermaanden wel klaar en ga ik eindelijk eens op de donkere avonden met de 16TRS bezig en dan de zomer hopelijk met de D-special
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Aan jou ook hulde met mn oude diesel
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mja, maar da’s tot nog toe meer een kwestie van investeren geweest.
Jij bent meer aan het sleutelen geweest, dat moet bij mij nog komen.
Super klus, hopelijk gaat die BX nog veel kilometers maken.
Mooi werk Prowl!
Wat een klus! Maar dan heb je ook wat…
MLConian schreef:
Wat voor blanke lak gebruik je eigenlijk? Ik wil zelf de zwarte lijstjes van de deuren van mijn BX weer zwart maken, maar dan moet daar wel nette blanke lak op.
Die lijstjes horen officieel toch matzwart Koen? of vind je glanzend mooier?
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Verdraaid, ik dacht dat ze vanwege de ouderdom mat waren geworden. Hmm, nee, ik heb liever mat in dat geval. Maar dat ze opnieuw gedaan moeten worden is me wel duidelijk: de ondergrond komt op bepaalde plekken er doorheen, en ik heb wat beginnende roestplekjes gezien, net als op de armen voor de ruitenwissers trouwens (dus die gaan in 1 moeite mee). Ik ga er van het weekend even naar kijken, en dan gooi ik wel een vraag aan het draadje over mijn auto, samen met de overige lakvraagjes die ik nog heb. Handig joh, zo’n forum, als je praktisch niks over autotechniek weet (nou ja, ik kan zelf m’n lampjes en spiegels vervangen ).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Paar jaar geleden wist ik ook alleen maar waar de benzine in moest, totdat ik een Xantia kocht
Ik heb ook al veel geleerd van dit forum door te lezen, lezen, lezen en te lezen
Elk “probleem” is gelukkig niet uniek en al wel eens aan bod gekomen op dit forum en met de juiste zoekopdracht hoef je nog niet eens wat te vragen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
jeeeeej! wat een werk! petje af hoor ik schrik wel enorm van de hoeveelheid roest die je bent tegen gekomen zeg, dat had ik nooit verwacht!
nogmaals hulde!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Geweldig werk geleverd, Prowl! Van een flinke bak ellende naar een zo te zien erg mooi resultaat, chapeau En nu lekker kilometers maken!