Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Hallo,
ik heb behoorlijke lekkage van koelvloeistof en om fatsoenlijk bij de lekke slang te komen is het handig om de accubak te verwijderen, maar waar zit deze vastgeschroefd ? Heb inmiddels het luchtfilterhuis en het LHM reservoir verwijderd maar kan nog geen bevestigingspunten van de accubak vinden.
Is er iemand die me op weg kan helpen ?
Alvast dank !
Wim
Ja das ff zoeken inderdaad. Ken alleen type 2 xm
Maar accu eruit halen zoiezo.
En ding zit zo uit mn hoofd met een pootje aan de onderkant vast op chassis.
Kan je heel slecht bij inderdaad.
Ook even goed kijken met een lamp in de bak zelf dat je geen boutje over hoofd ziet.
Morgen ga ik zelfde doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
wellicht helpt dit plaatje. Accu moest er volgens mij inderdaad uit.
Accubak verwijderen. Die zit met 2 M13 bouten vast; een voor een helemaal achter bijna bij het einde van de bak. Je ziet ze niet maar kunt ze voelen. De motorkapontgrendelingskabel loopt door de accubak heen maar zit onder het LHM vat gehaakt in een tweede kabel.
Vond ik net ergens.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Ja, heb ze gevonden. Echt een akelige plek, je moet op de tast een sleutel erop zien te murwen… Ik had voor de zekerheid ook wiel/binnenspatbord gedemonteerd en vanaf deze zijde kon ik ook bij de slang(klemmen). Lekte net op de aansluiting bij de automaatbak; stukje slang afgesneden, nieuwe klem d’r op en is nu weer dicht gelukkig. Wat me wel opvalt is dat als de motor loopt er erg veel druk op die dikke slang (loopt over de radiateur) staat. Is dit normaal ?
Allen nog erg bedankt voor het meedenken !
Groetjes, Wim
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Weet je zeker dat daar druk op staat? Volgens mij is dat toch de voeding van de pomp vanaf het voorraadvat? De pomp zuigt, dus er kan wat onder druk zijn, maar geen over druk lijkt mij. ...
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Ja, zeker weten. Als de motor goed op temperatuur is wordt de slang erg hard; zodra ik de dop van het expansievat er (voorzichtig)los draai, valt de druk (logischerwijs?) ook weg.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je hebt het over koelslang? Ik dacht dat je het over lhm had…mijn fout, verkeerde conclusie getrokken ops:
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
maar de druk op de koelslang zou dan wel normaal zijn ?
Je koelsysteem staat onder maximaal 1.4 bar overdruk om de kook-temperatuur rond de 115-120 graden te krijgen.
Men gebruikt de hogere temperatuur omdat dat… het rendement verhoogd en er met een kleiner koelsysteem gewerkt kan worden.
Kijk maar in het WPH bij welke temperatuur je fan’s aanslaan, was volgens mij bij 106 en 112 graden. Bij 112 graden wordt ook je airco uitgeschakeld ( althans bij een V6).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is inderdaad een flink hoge druk!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, van 0.28 bar van de DS en SM naar 0.5 bar in de GS en vroege BX’en naar 1 bar later en dan naar nog meer.
To err is human, not to err is divine.
Dat is knap, druk op het koelsysteem van een GS.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
sorry, CX, en GS birotor ... te snel getikt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De latere ds had ook 0,50. Of dat bij de sm ook zo was weet ik niet
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is wel geprobeerd later, maar de waterpomppakking kan er echt niet tegen en als ie daar gaat lekken merk je dat als het te laat is en voor een reparatie ben je wel even bezig.
To err is human, not to err is divine.