Vandaag kreeg mijn BX last van flinke kuren. Ik had al eens eerder gehad dat het motorstoringslampje ging branden, dat was echter kortstondig. Nu brandde het lampje een hele tijd lang en reed de bix schokkerig. Op snelheid ging het nog wel maar optrekken enzo bij stoplichten gaat voor geen meter. De motor valt steeds stil, of daalt enorm in de toeren. Het gekke is echter dat na een tijdje de storing ook weer weg is. Toen ik daarnet een stukje reed was er niks aan de hond en reed de auto als een zonnetje. Volgens Erik van wie ik de BX heb gekocht werden de storing veroorzaakt door de lambda-sonde. Die zou wel goed moeten zijn maar last hebben van een los zittend stekkertje ofzo. Waar zit dat ding en hoe meet ik hem door. Ik geloof dat je met zo’n sonde nogal voorzichtig moet omspringen. Waar zitten de aansluitingen van dat ding allemaal, dan maak ik die in elk geval even schoon.
die zit in de uitlaat bocht NA het spruitstuk VOOR de katalisator .
je ziet er een ding ingeschroeft zitten met ik meen maatje 22 mm of 23 mm.
mvgr wupke:de stekker zit vaak op het rechter wielscherm verstopt.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
als het lampje brandt is er een storing opgeslagen in de computer.
ik raad je aan om dit eerst uit te laten lezen, dan leg je waarschijnlijk gelijk je vinger op de zere plek, voordat je van de ene sensor naar de andere hopt misschien zonder resultaat.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
De lambda sonde kun je wel meten, het signaal pendelt regelmatig tussen de 0,2 en 1 volt, staat het signaal stil op 0,4 volt dan is je lambda-sonde kapot, welke kleur draad het is waarop het signaal staat weet ik niet precies.
Het is misschien inderdaad wel verstandig om de auto even te laten uitlezen, dan weet je vaak waar je moet zoeken (soms ook niet )
een universele lambda-sonde kost nieuw ongeveer E100,- bij de bosch-dealer..
Emiel
Uitlezen is heel makkelijk zelf te doen!!! In het kort moet je de groene draad van de uitleesstekker verbinden met de massa (- pool v/d accu). Zet hier een schakelaar tussen.
Volg verder de heldere aanwijzingen op deze site: beter goed gejat dan slecht bedacht
Bij een BX zit de ECU onder de bijrijdersstoel. Mocht je geen Bosch hebben kunnen de uitleescode’s anders zijn. Ik heb die voor een AX met magnetti magnadinges ECU gevonden in het ATH, misschien willen de experts hier je verder helpen met deze code’s…
Nou ben nu zover dat ik de voorstoel eruit heb en bij de ecu zit, maar hoe lees ik hem uit? Moet dan die grote stekker eraf want dat gaat niet zo eenvoudig….
Niet loshalen!!!
Eerst laten uitlezen, of zelf uitlezen bij de uitleesstekker.
Anders pb maar ff voor telnr.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
de diagnosestekker zit onder de motorkap op het rechter binnen
scherm voor de veerbol. een groene stekker.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Vandaag heb ik op advies van Emiel (BX19trs) wat stekkertjes schoongemaakt, en wat slangen gecheckt. Hierna een ritje gemaakt en geen storingen, hoop dat het zo blijft. De stekker voor het uitlezen heb ik ook gevonden, echter nog niet geprobeerd.
Vandaag even bij de dealer de computer uit laten lezen, dat kan ik inderdaad voortaan zelf wel. Code 33, gaskleppotentiemeter dus. Dat wordt tijd voor een ander injectiehuis, is dat moeilijk over te zetten? Heeft iemand nog een goed 1.4 monopint injectiehuis liggen?
Oh ik dacht dat als dat niet goed meer was je een heel nieuw injectiehuis moet hebben?
Ik heb eens een gasklephuis schoongemaakt, en de gaskleppotentiometer is gewoon een los onderdeel (ook aldus de vraagbaak, zoek voor de gein maar eens op). Het is gewoon dat zwarte blokje aan de (als je ervoor staat) linkerkant van je gasklephuis. ongeveer 6x6x2 centimeter.
Ah, maar op de axclub staat dat als je problemen hebt met die meter dat dan het hele injectiehuis vervangen moet worden, dit werd bevestigd door de dealer die de ecu heeft uitgelezen.
Bij een 1,6 kun je inderdaad de gaskleppotdinges los vervangen. Heb ik bij mijn vorige BX wel eens gedaan, maar zo’n ding kost nieuw 120 euro.
Mark heeft het ook over een 1,6 natuurlijk, misschien zit ‘t bij een 1.4 wel anders
Harm schreef:Bij een 1,6 kun je inderdaad de gaskleppotdinges los vervangen. Heb ik bij mijn vorige BX wel eens gedaan, maar zo’n ding kost nieuw 120 euro.
Mark heeft het ook over een 1,6 natuurlijk, misschien zit ‘t bij een 1.4 wel anders
Idd. een 1.4 heeft ipv eenn stappenmotor die een bypass regelt om de gasklep heen een stappenmotor op de gasklep zitten, die dus de gasklep zelf iets bij kan regelen voorh et stationair toerental.
De gaskleppotentiometer is weer iets anders. Deze meet voor de injectiecomputer op hoeveel gas je geeft (stand van de gasklep).
Zowieso hebben de 1.4 en de 1.6 een ander injectie systeem, al zijn het allebei monopoints.