Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Slecht veren en de uitlijning hebben weinig tot niets met elkaar te maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een paar posts geleden melde ik dat de wagen niet fijn reageerde bij kleine oneffenheden en putten in de weg. Soms zelfs met een stevige ruk aan het stuur. Bij grote obstakels zoals bij drempels reageerde ze vrij goed.
Ik heb na het uitlijnen de slechtste weg hier in de buurt opgezocht en nu reageert ze veel stabieler, geen getrek meer aan het stuur. Zelfs op een vlakke weg merk ik dat ze fijner stuurt en minder rolgeluid maakt. Meer kan ik er niet over zeggen.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vandaag de garage aan de lijn gehad.
Na grondige inspectie het HD-systeem, blijkt dat alles naar behoren werkt, pomp levert iets meer dan 160bar.
Helaas is het stuurhuis dat niet meer.
Na de druktest hebben ze de wagen opgelicht, zodat de wielen vrij waren, na een paar draaien aan het stuur werkt de stuurbekrachtiging weer.
Eerlijk gezegd ben ik al blij dat enkel het stuurhuis vervangen moet worden en het geen gecombineerd probleem is.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vandaag de DS bij de garage afgezet.
Komt een nieuw stuurhuis in en het stuur wordt ook gelijk vervangen door een beter exemplaar.
Tegen het einde van deze week zou ze klaar moeten zijn, ben benieuwd naar het verschil.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Wat voor “nieuw” stuurhuis komt er in?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Stuurhuis komt van bij v.d. Hengel.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vanmiddag de DS weer terug gaan ophalen.
Wat een verschil!!!
Sturen gaat nu heel direct en zonder enige moeite.
Ook het op druk blijven bij stilstand is nu veel langer dat geld ook voor de interval van de pomp trouwens deze is nu max 1min. (bij stilstand)
Wat ik wel nogal storend vind is dat ze het nieuwe stuur niet recht geplaatst hebben. Jammer, want dat was toch maar een kleine moeite geweest.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Wat bedoel je met niet recht geplaatst? Het is de bedoeling dat je stuur in rechtuitstand op ongeveer 7u staat. (Op deze manier neemt het stuur meer botsenergie op bij het doorsnee ongeval waarbij je rechtdoor stuurt)
Hoi Cris, wat bedoel je precies met niet recht ?
Af fabriek hoort de stuurpook een 30 graden hoek met loodrecht naar beneden te maken (naar rechts gedraaid).
Whoops… Dat verklaart alles natuurlijk.
Ik heb altijd gedacht dat de stuurpook op 6u diende te staan.
En dat al de DS’en op foto’s of filmpjes hun stuur verkeerd hadden staan.
Gelukkig had ik nog niet terug naar de garage gebeld
Alweer wat bijgeleerd
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Thomas G schreef:Wat bedoel je met niet recht geplaatst? Het is de bedoeling dat je stuur in rechtuitstand op ongeveer 7u staat. (Op deze manier neemt het stuur meer botsenergie op bij het doorsnee ongeval waarbij je rechtdoor stuurt)
Leg uit? Dat van die botsenergie.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Staat het niet gewoon op die manier omdat er dan ruimte is voor enkele graden afwijking door de afstellingen?
Als die namelijk onderaan staat valt het direct op als die een paar graden afwijkt. Nu die scheef staat valt dat amper op.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
En je kunt je stuur lekker losjes “vasthouden” als je je arm om de linker armsteun hebt liggen…
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Er zijn door de jaren heen allerlei redenen gesuggereerd waarom het stuur scheef zou moeten staan. Een veel geciteerde is inderdaad dat, door de spaak op half acht te zetten, er minder kans is op verwonding: als bij een frontale botsing de chauffeur op het stuur klapt zal de spaak hem niet door de maag boren maar opzij duwen. Wat mij betreft plausibel, en werd ook in enkele folders zodanig benoemd.
Een ander idee is inderdaad dat scheef gewoon scheef is, en iets meer of minder scheef is ook goed, terwijl recht een heel absoluut beeld is, waardoor een precieze afstelling nodig zou zijn. Persoonlijk zie ik vele andere dingen die nogal veel afstelwerk vereisen, dus dat men dat dan hier een probleem zou hebben gevonden…
Tenslotte wordt wel eens gesteld dat men (Bertoni?) dit gewoon moderner, radicaler, mooier vond staan bij de vloeiende lijnen van het dashboard. Zou best kunnen… ik vind dat ook.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van waarheden
Zijn er overigens nog veel andere modellen waar die zo scheef staat?
SM, CX, XM, BX en Visa e.d. staan wel recht.