Hoi,
Sinds vanmiddag zit er een stevige kortsluiting achter de rode zekering. Nu ben ik al geruime tijd op internet op zoek naar wat er zoals door de rode zekering afgezekerd wordt maar niet echt een lijstje kunnen vinden. Heeft iemand van jullie misschien zo’n lijst?
Groet,
Mathieu.
In het WPH staat bij de el schemas ook de zekeringstabel.
Bv DV va sept 69
Rood is zekering 2
Terminal in dashbord, handschoen kastje, klokje, stop lampen, achterruit verwarming, ruitenwisser en pomp, centrale waarschuwungslamp.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
uit Werkplaatshandboek 814, Operation Dm 510-00
Rood = 16 ampere
Accessoireaansluiting achter dash -> handschoenkastverlichting,
klok,
remlichtschakelaar -> remlichten
Contactslot, naar:
- schakelaar tbv verwarmingsaanjager -> verwarmingsaanjager
- voeding div controlelampjes
- schakelaars tbv ruitenwisser / ruitenpisser -> ruitenwisser / ruitenpisser
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Dank voor jullie reacties, zal vanmorgens eens gaan zoeken.
Groet,
Mathieu.
Geluukig het probleem gevonden, draadje naar de schakelaar van de rem maakte sluiting. Maar nu weer een electrisch probleempje, de achterlichten ( inclusief kentekenplaat verlichting ) doen het niet. Bij de koplampen geeen problemen. Ook de remlichten werken naar behoren dus een massa probleem verwacht ik niet. Iemand een suggestie?
Aangezien ik regelmatig dit soort probleempjes heb denk ik er over om van de winter de complete draadboom te vervangen, die er nu inzit ziet er niet zo fris meer uit!
Groet,
Mathieu.
“we"willen je met alle plezier helpen maar het schilt aanmerkrlijk als je vermeld welke type en bouwjaar je id of ds heeft !!! ben er vanuit gegaan dat het eentje na 69’ is en in dat geval zou ik zekering 4 fff controleren. 10A en gele aansluitsokjes. deze doet de gehele achterverlichting in die van je 3 klokken (instrumentenpaneel).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Gaat dus om een DS 21 IE 1070, zal zo eens verder zoeken achter zekering 4. Ik had ze al gecontroleerd en ze waren alle vier goed.
Groet,
Mathieu.
Die zekering kan wel goed zijn maar die klemvoetjes waar je de zekering indruk worden na verloop van tijd slap en smerig waarbij het dus zou kunnen dat er niet eens 13v op komt te staan.
Dus….......Meten is weten !! staat er 13V achter op de lampen ??? meet je 13V achter de zekering ???
Doet de verlichting van je klokkenpaneel het nog ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoi,
Net even gemeten, voor de 4e zekering meet ik ook geen spanning. Ik heb even gekeken waar de draad heen loopt en die verdwijnt door het schutbord en komt ergens onder het dashboard uit. Weet iemand toevallig vanwaar die 4e zekering zijn voeding krijgt?
Groet,
Mathieu.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Jazeker, zekering 4 (geel) wordt gevoed vanaf de lichtschakelaar, alwaar die draad een roze/paarse sok heeft.
Deze draad heeft dus alleen spanning als de schakelaar aan staat, en voedt ook instrumentverlichting, klok-, asbak- en ventilatieverlichting
De lichtschakelaar wordt op zijn beurt gevoed met een zwarte ongezekerde draad vanaf de accu.
Als andere lichtschakelaar-functies wél werken (koplampen e.d.) is ofwel de schakelaar stuk, of de draad ligt los / is onderbroken.
Het lijkt overigens dat je misschien eens een Werkplaatshandboek 814 zou moeten scoren. Ze zijn her en der op het net te vinden, bijv. op https://www.dropbox.com/sh/wbwi7v9ja22nk5c/AAAGUne3G2ReHijM0lSrfL4_a/D-Series-green-fluid/814-manual?dl=0
een bron van inspiratie en informatie…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Probleem opgelost, draadje tussen de schakelaar en zekering was stuk, vervangen en nu doet ales het weer. Werkplaats handboek heb ik op een cd-rom saan, kan em helas op hetmoment niet eer vinden.
Groet,
Mathieu.