Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Dat is ook weer waar. Ik ga binnenkort op zoek naar zo’n ring.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb nog geen ring gevonden, maar wel voor de gein (...) even de boel weer losgehaald om de spanning van de distributieriemen te checken en de ventilatormoer op je juiste manier met voldoende draad zichtbaar te monteren zoals in het handboek staat. De riemen stonden goed. Nogmaals volgens het handboek op spanning gezet. Helaas zonder succes; de vibratie zit nog in het motorblok. Toen de uitlaatdemper nog maar een keer vervangen door de oude (die had ik bewaard). Ook zonder succes. De trilling zit er nog in. Ik weet nu even niet meer wat ik nog kan doen. Motorsteunen zijn ook ok.
Het gaat dus om een lichte vibratie in de motor bij een toerental van ong 2000 tot 2500 toeren. Beetje hetzelfde als wat Mkatgert in dit (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/177646/P255/) topic beschrijft alhoewel hij het bij hogere toeren voelde. Het is uiteindelijk niet goed afgelopen met zijn motor en ik kan niet vinden of hij het probleem uiteindelijk opgelost heeft.
Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken? Ik zal ook even een filmpje maken om het te verduidelijken.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Mogelijke oorzaak….een versleten of verouderde dynamo V-snaar. Of een snaar in de verkeerde (breedte) maat.
De dynamosnaar dient te “pakken” op de schuine zijden van de pully’s.
Als de snaar versleten is, “pakt” deze op de bodem van de V- groef in de pully’s.
Dit maakt een irritant, dreunend geluid.
Mocht je zo’n ring willen hebben, ik heb er hier nog wel een liggen, Mach
dirkvdmei schreef:Mogelijke oorzaak….een versleten of verouderde dynamo V-snaar. Of een snaar in de verkeerde (breedte) maat.
De dynamosnaar dient te “pakken” op de schuine zijden van de pully’s.
Als de snaar versleten is, “pakt” deze op de bodem van de V- groef in de pully’s.
Dit maakt een irritant, dreunend geluid.
Ja inderdaad, gooi die riem eens los, kijken of ie t dan nog doet.
Mijne heeft t ook, maar dat zit m in de dynamo.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Interessant. Dank jullie voor de suggesties!
Toen de beplating verwijderd was om bij de riemen te kunnen komen heb ik het blok even laten draaien met de fan erop, maar zonder dynamosnaar. Zelfde probleem. De vibratie was toen ook goed zichtbaar. Dat kan het dan bijna niet zijn denk ik. Het enige dat anders is tov ervoor toen de vibratie er niet was is de uitlaat lange pijp en demper en de nieuwe distributieriemen+spanrollen. Oh ja, ik heb ook nog kleppen gesteld.
Dank voor je aanbod 2400gti, ik zal je een PM sturen!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Laat de motor eens draaien zonder de fan.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Eindelijk na een lange winterslaap (voor de GS dan) een dagje geklust. Alles weer losgehaald. Riemen opnieuw gemonteerd, spanrollen ook. Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb; het voorste tandwiel op de krukas had ik verkeerdom gemonteerd (met de groef naar de auto toe ipv naar voren). De resonantie lijkt nu een heel stuk minder, of eigenlijk weg. Het is inmiddels zo lang geleden dat ik niet eens meer precies weet hoe de auto voor die tijd reed. Nu rijdt ie in ieder geval weer erg goed! Wel begint het nog nooit drooggelegde blokje een beetje te zweten langs de retourpijpjes. Na de zomer wordt dat een leuk klusje.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Vandaag bij de GS vereniging geweest en wat spullen gescoord: viton ringen om een blok dat ik heb liggen lekvrij te maken, een t-mof, een aanslagrubber voor de draagarm (was bij mij verdwenen), een binnenspiegel steunrubbetje, bakolie en remblokken. Mooi dat alles wat ik zocht ook in voorraad was. Ik kon zelfs mijn aankopen pinnen! Leuk ook om te zien hoeveel bruikbare onderdelen er zijn binnengekomen door het overnemen van de spullen van garage Dick van Kleef.
Een mooie blauwe GS (2e type) gezien van een clublid en nog even gesproken met een ander clublid met een mooie beige Gspecial (ook 2e type). Weer in de klusschuur gekomen direct maar de rubbers en remblokken gemonteerd, en de bakolie ververst. Dat liep er makkelijk uit na 2x150km rijden in de GS. Leuk en nuttig GS-dagje!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gisteren rechter achterdraagarm losgehaald vanwege speling op de draagarm. Wat ik al vreesde bleek te kloppen; het buitenste draagarmlager helemaal verrot. Het kwam als roeststof en naaldjes uit de draagarm. De binnenste was ook volledig verroest en kapot. Er is op een of andere manier toch veel vocht bijgekomen. Probleem hierbij bleek dat door de rotte lagers de askoker heel erg was ingevreten was. Omdat het vervangen van de askoker met speciaal gereedschap moet gebeuren, ik geen nieuwe askoker voor handen had en ik de auto niet op de brug kon laten staan de boel toch maar zo goed mogelijk ontvet, schoongeschuurd en glad gepolijst.
Ook vervelend was dat de vertanding van de stabilisatorstang en draagarm behoorlijk was uitgesleten met speling tot gevolg. Verder was het een pokkewerk om de oude verrotte lagers uit de draagarm te krijgen. Met heetstoken door lasrupsjes te leggen in de lagerschaal en weer afkoelen lukte dat uiteindelijk. De boel heel goed schoongemaakt. Nieuwe lagers, keerring en frictiering toch maar gemonteerd en de boel weer afgesteld (geen plaatjes want telefoon leeg). Het goede nieuws is dat de speling op de arm weg is en de arm netjes soepel beweegt, de vraag is hoe lang de nieuwe (zeer goed ingevette) lagers het uithouden op de ingevreten as…Op termijn toch maar op zoek naar een ander subframe…(mission impossible???)
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig mach2
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Thanx, ik moet mijn verhaal wel even nuanceren/verduidelijken; ik durfde het niet aan deze klus helemaal zelf te doen, dus heb het samen gedaan met een meer ervaren monteur, waarbij ik meer de rol van assistent had. Ere wie ere toekomt…..
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
errug leerzaam, niet waar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ik heb deze klus ook nog voor de boeg. Maar voor een slechte asbuis hoef je het subframe niet te vervangen; met speciaal gereedschap kreeg ik de asbuizen er goed uit en (heb ik nog niet gedaan) zijn deze vermoed ik ook goed te monteren. Ik heb enkele subframe’s gesloopt, en daar zitten vaak nog goede asbuizen in.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De draagarmlagers van mijn GSA zijn voorzien van smeernippels.