Hallo forummers,
Sinds een paar maanden heb ik (weer) een BX. Sinds augustus heb ik de auto stilgelegd voor inspectie en (preventieve) reparaties. Toen hij nog buiten stond lekte er bij zware regenval water onder de achterklep, in het hoekje waar het kofferbaklampje zit. Eerst dacht ik: condens van de achterruit. Maar nu zie ik dat het probleem vaker voor is gekomen want vorige eigenaren hebben er eerst de zekering, en later het lampje zelf uitgetrokken (toen ik de auto kocht ontbrak het lampje).
Aan de kofferklep zie ik niets, de ruit zit ook nog vast. Lekkage van het dak of de C-stijl loopt denk ik eerder naar beneden en komt niet helemaal in de hoek. En de auto heeft geen derde zijruitje, waar je die lekkage het eerst verwacht.
Komt dit vaker voor, en weet iemand er iets op?
Hoe is de carrosserie bij de ophanging van de uitlaat in die hoek? als er een gat zit dan wil er nog wel eens water naar binnen spoelen daar.
De bekleding en het zijstuk moet je dan demonteren of aan de kant halen, dan kun je het het beste zien!
Succes!
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
ter hoogte van de ventilatieroosters wil er ook nog wel eens wat lakken. Inderdaad de zijpanelen demonteren en speuren waar het vandaan kan komen.
kofferbak rubber is heel en sluit goed?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zit het rubber goed op het metaal geklemd zodat daar geen water tussendoor kan kruipen???
dirkvdmei schreef:Zit het rubber goed op het metaal geklemd zodat daar geen water tussendoor kan kruipen???
Ja daar verwacht ik het dus want het komt op die hoek binnen. Bij een lekkage in het rooster zou het water lijkt me recht naar beneden lopen en niet naar achteren.
Wel is het zo dat het rubber in die hoek niet helemaal afdicht omdat het draadje naar het stekkertje van de achterruitverwarming daar tussen rubber en klep zit. Maar dat is zo gemaakt.
Het haakje is al door een vorige eigenaar vastgezet maar is niet helemaal waterdicht. Moet ik nog (helemaal aflassen). Maar daar komt nauwelijks iets binnen en al helemaal niet als de auto stilstaat. En dat is onderaan, niet bij de klep.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Volgens mij hoort dat draadje daar niet te lopen.
Voeding voor de ruitverwarming komt boven in de klep binnen.
Dit moet een beunoplossing zijn.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Wat Peteryed boven mij zegt is een goede suggestie - check je dak! Zit het water trouwens onderin de hoek, of meer boven het lampje, ter hoogte van de hoedenplank? Als het laag zit heb je waarschijnlijk een doorgeroeste plek ter hoogte van de beugel van de uitlaat, als het hoog zit zou ik het meer zoeken in de “afwatering” van het dak.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
MLConian schreef:Wat Peteryed boven mij zegt is een goede suggestie - check je dak! Zit het water trouwens onderin de hoek, of meer boven het lampje, ter hoogte van de hoedenplank? Als het laag zit heb je waarschijnlijk een doorgeroeste plek ter hoogte van de beugel van de uitlaat, als het hoog zit zou ik het meer zoeken in de “afwatering” van het dak.
Ja het water komt binnen ter hoogte van de hoedenplank, helemaal in het hoekje en loopt vandaar omlaag.
Dus niks haakje. Een schuifdak heb ik ook niet (zou ik nooit kopen op zo’n oude auto). Waar kan het dan nog lekken? De dakgoot zit maar op een paar plaatsen aan het dak vast. Ik kan me voorstellen dan zo’n punt lekt, maar dan nog verwacht je dat dat water recht naar beneden loopt en niet helemaal naar de hoek.
De draad voor de verwarming is ook standaard: komt boven binnen, gaat dan achter een plastic kapje omlaag - om onderaan bij de stekker uit te komen. Daar moet het draadje onder de rubber door en maakt het ook nog een bocht/zit het dubbel. En ook dat komt tussen de rubber.
Ik ben nou nog aan een nieuwe boemboks bezig. Tegen het weekend zal ik de rubber nog eens goed bekijken en wat water in de dakgoot gooien. Want zien doe je daar van buiten niks aan.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik gok eigenlijk op lekke c-stijlroosters en dat je auto iets achterover ligt, daardoor ligt het water in de hoek van de kofferbak. Maar via het internet is dat lastig beoordelen, gooi er inderdaad een plens water overheen en kijk wat er gebeurd.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
En de winnaar is… toch inzending 4! Dat draadje hoort inderdaad niet zo te zitten. Dat krijg je met een auto die al minstens 15 jaar door hobbyisten in leven wordt gehouden.
Kan een slotje op.