Nou het is al weer een tijdje geleden. Beetje ongestructureerd hier de laatste tijd. Maar vandaag de RK-32-BB verkocht en Amsterdam is weer een BX rijker.
Helaas kon het toch niet met alles goed gaan. Ik ging vanochtend weg en ik heb dan nu wel winterbanden maar dat die zoveel lawaai maakten kon ik me niet herinneren. Na een bezoekje bij de garage blijkt het dan toch de wiellager rechtsvoor te zijn. En de apk zat er ook al aan te komen. Achterste uitlaatbeugel is er af. Afijn het zal wel een gepeperde rekening worden.
Maar dames en heren dat is helemaal niet erg, want wat rijd ze toch fantastisch. Helemaal nu er cruise control inzit is het voortreffelijk vertoeven. (dat vindt mijn vriendin al helemaal)
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
En we mogen weer een jaartje!
Het viel allemaal reuze mee. Dus nu staat ze weer op haar vaste plekje.
Ik heb toch op het laatste moment zelf nog een uitlaatbeugeltje gemaakt en met tie rip de uitlaat opgehangen. Blijkbaar was dat genoeg, al had ik wel verwacht dat echte rubbers nodig waren. Daarom toch zelf nog maar even wat rubbers gehaald.
Verder een opmerking opmerking van olielekkage, maar dat moeten we dan een andere keer maar op lossen. Ook het gat in de kofferbak is nu nog een probleempje.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hartstikke mooi dat je BX weer een jaartje mee mag!
Dat hoekje van je uitlaatophanging is wel bekend haha. Bij mij ziet het er ook bijna zo uit Maar de dagen worden weer langer en het weer wordt beter dus is het wat aangenamer om te klussen. Succes in elk geval!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Helaas heeft het drama zich voltrokken. De retourbundel was al niet helemaal lekker meer, maar afgelopen vrijdagavond is dan een van de lange leidingen gesprongen. Ik dacht eerst dat het potje weer leeg was dus bij de pomp wou ik er wat bij doen. De pomp had helaas geen LHM en toen ik uit de shop kwam, zag ik het oliespoor op de weg. Voor het linkerachterwiel zag ik de grote plas met het groene bloed groter worden. Het liep er in een flinke straal uit.
Gelukkig was het niet ver van huis en we hoefden nergens naar toe. Daar geen problemen. En gelukkig had we nog even de auto gepakt om naar het strand te gaan, anders had het drama zich die zondag onderweg naar België voltrokken. Liever hier dan daar.
Afijn, de volgende dag vol goede moed en een potje LHM naar de auto vertrokken. Het potje LHM erin gegoten en de auto kwam nog netjes overeind en de remmen remde. Onder begeleiding van mijn vader voorzichtig naar de garage vertrokken. Na de eerste bocht ging de kerstboom alweer branden maar de 7 kilometer naar de garage zijn prima verlopen. Helaas ben ik dit alles vergeten op de gevoelige plaat vast te leggen.
Vandaag het oordeel van de garage, de lange leidingen en de retourbundel zijn alvast vertrokken naar de eeuwige jachtvelden. Kosten in ieder geval wel €500,-. En tenzij iemand me help om dit voor appel en een ei te repareren waren dit haar laatste kilometers.
Ik denk dat het gewoon niet waard is om de BX nog te repareren. Als de auto rijdt, rijdt deze prachtig maar de staat van de motor en versnellingsbak spreken boekdelen, het is gewoon op. De automaat schakelt, maar niet op de juiste momenten. De motor verbruikt olie en lekt ook wat en er zit mayonaise op de radiator dop en een paar slangen van het koelwater circuit zouden eigenlijk moeten worden vervangen. De motor start niet heel lekker, en als deze warm is moet ik toch gloeien omdat ze anders helemaal slecht start. Daarbij komend, wat ik ook doe, krijg ik het verbruik gewoon niet boven de 1 op 16 en een beetje. Terwijl ik veel lange ritten maak en 100 rijden ipv 130 km/h maakt niks uit. Met mijn eerste bx kon ik 1:21 halen en die had met ruim 4 ton toch dik een ton meer gereden.
Ik heb de BX vorig jaar februari gekocht met koelwater lekkage voor een sloopprijs. Blijkbaar heeft dit zo zijn sporen in de motor en versnellingsbak achtergelaten. Echter heb ik nu voor een habbekrats ruim 20000 km gereden. Dit en tezamen met het bedrag op mijn spaarrekeningen zeggen dat het hier afgelopen is.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jammer, maar begrijpelijk.
Als ik het zo lees en even heel snel reken zit je snel aan de 12 tot 1500 Euro om deze auto weer netjes op de weg te krijgen. Dan zou ik voor hetzelfde kiezen.
Kijk dat bedoel ik. Ik zou het hooguit doen om er nog een jaartje mee te rijden. Dan ben ik afgestudeerd. Maar voor dat geld kan ik tot die tijd beter iets zuinigs gaan rijden als een ax of een saxo benzine/diesel.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Oja er zit ook een barst in de vooruit. Onder de ruitenwisser en scheurt niet verder dus geen APK-afkeur. Maar toch…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
in dit soort gevallen zou ik zeggen, hoe ziet de koets er nog uit?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Tja dat is nog best wel goed. Er zitten een paar sproeten op het voorste deel van de motorklep en hier daar wat dingetjes. Maar het is geloof ik metallic lak dus dat is verder nog prachtig. Het interieur is prima en ik heb zelf wel gezorgd dat daar alles het van doet. Ook de roest is beperkt gebleven tot de achterste uitlaatbeugel en het daarbijbehorende gat in de kofferbak. Daarom had ik er toen wel vertrouwen in! Mijn eerste BX was zo krokant als ik weet niet wat.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Zo te horen is het haast zonde dan om hem te slopen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ja dat is het ook wel. Hij rijdt perfect. Ik heb nog soepele vroeg type 2 veerpoten eropgezet.
Ik zou er altijd nog een andere motor met handbak erin kunnen lepelen. Ik heb nu echter het geld gewoon niet voor dit soort fratsen.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Zojuist overleg gehad met de garagehouder. Die gaf aan dat het toch echt einde verhaal is. Als ik de auto weer op de weg wou hebben moest ik toch wel een rekening van €800,- verwachten. De lange leidingen moeten vervangen en de retourbundel. Oké, ze zijn niet de goedkoopste maar ze helpen wel altijd mee. De monteur was al bij een leidingboer geweest om te kijken of de lange leiding provisorisch gerepareerd kon worden. Maar koppelstukjes in die maten zijn er niet.
Maar wat niet is, kan gemaakt worden. Het beste wat ik nu kan doen, is proberen op school een koppelstukje te maken op de draaibank. Zodat de bx in ieder geval weer rijdt. Wel zo makkelijk voor mij of een eventuele volgende eigenaar. Dus we gaan aan knutsel!
Wie niet waagt wie niet wint! Zullen we maar zeggen.
Vraag: Van welk materiaal zijn de lange leidingen precies gemaakt en wat zijn de diameters. Misschien weet iemand zelfs de gebruikte toleranties…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Maar als je zo handig bent met het maken van een koppelstukje, dan zal het vervangen van de leidingen toch ook geen probleem moeten zijn. Dan is het gemaakt zoals het hoort en heb je er lange tijd geen omkijken meer aan.
Er zijn wel bedrijven die je kunnen helpen aan leidingen met een wartel eraan. Garage Stoebo in Bolsward sowieso, maar er zijn er wel meer.
Ja jawel! Want een koppelstukje maken doe ik op school in de werkplaats en die heb ik wel + professionele hulp. En brug om de auto te repareren of überhaupt een plek om dit soorten dingen te doen heb ik niet en in mijn eentje dit soort dingen doen gaat het ook niet worden. Maar als dit zal lukken wordt het misschien nog wel wat…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic