




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het risico is moeilijk te quantificeren. Met een moderne auto heb je wellicht meer de neiging om weinig afstand te houden, minder op te letten, meer op de linkerbaan te rijden, harder te rijden… Volgens mij gebeuren er in de praktijk erg weinig ongelukken met DS-en in Nederland.
Ik las ooit dat het waarschijnljk het veiligste is om een mes uit de stuurkolom te laten steken omdat je dan wel uitkijkt om onvoorzichtig te rijden.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vrijdag 2 kinderen van vrienden naar de schooldance gebracht in de cabrio. Volgens de traditie moet dat in een speciale auto. Ferrari, Lambourghini BMW M3, Nissan Z en mijn DS! Bij aankomst voor het dramatische effect eerst de DS door de knieen laten gaan en dan pas de deur open maken voor de dames.
Erg leuk!!
Zo heb ik jaren terug mijn dochter met klasgenoten naar het galabal van de middelbare school gebracht.
Ze gingen er allemaal in en uiteraard gaf de auto geen krimp.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
van plastic speelgoedbolletjes van mijn dochter mijn ds gemaakt, maar het is kwa kleur die van Egbert geworden;
Gisteren eindelijk echt begonnen met mijn tent dak; met 15 mm pijp en 12 mm solid bar maak ik een tent;
Ik boor 12 mm gaten in voorruitframe, B-stijl stomp en hoedenplank waar de 12 mm bar in past
Deel om voorste zijruit ruit is een L vormig deel, deel om achterste zijruit past daar weer in, zoals een tentstok.
Alle delen moeten klein genoeg zijn om in de kofferbak te passen
Vanavond weer verder.
Groeten uit Afrika,
Stef
Je dochter wet wat een mooie kleur is!
Heb je bij je kap al nagedacht over de aansluitng op de ruiten?
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb er al wel over nagedacht, maar het heeft nog niet echt geholpen
Ik heb maar besloten gewoon te beginnen, dan komen er vanzelf wel ideeen naar boven. Hoe heb jij dat gedaan?
Ik denk eraan om de ramen in een aluminiumprofieltje met vilt te laten vallen, of in een ruime flap die rekening houdt met de wind zodat de vertikale flap geen wind gaat vangen, of een combinatie; bijvoorbeeld vertical flap op B stijl voor voorste zijruit van een metalen profile maken en de bovenkant in een stuk neoplrene ofzo. Ik heb de bovenste rand lekker ver over de ruiten heen liggen.
Ik heb de afgezaagde B-stijlen gebruikt. Die vullen de ruimte goed op tussen de 2 ruiten en ziet er leuk uit. Die speciale DS rubber houders er af gesloopt en dan houd je een mooi randje over waar een normaal rubber op geschoven kan worden. Aan de bovenkant steekt mijn dak lekker over, daar komt geen water door naar binnen. Hooguit iets doen tegen de tocht.
En inderdaad gewoon al doende tot oplossingen komen is ook mijn manier.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik ben aan het kijken naar een alternatief voor de hydrauliekpomp.
De DS pomp levert 2.8 cc per omwenteling en 180 bar bij een toerenbereik van 300 - 3000 rpm (halve motorsnelheid of gelijk aan nokkenassnelheid)
Een hydrauliek tandwielpompje dat wij hier vaak gebruiken op onze machines heft een mini versie die 2.7 cc levert en tot 300 bar kan gaan. Hij kost nieuw 62 euro en is kwa format vrijwel gelijk aan de DS pomp.
Hij kan tot een halve meter aanzuigen (halve meter boven vloeistofniveau LHM tijdens starten)
Voordeel is dat hij geen plunjers heeft, maar alleen maar 2 tandwieltjes. Heel weinig bewegende delen, maar dus ook niet meer de karakteristieke krrrrrr van de DS pomp, maar dus ook minder interne weerstand.
Pompjes met grotere inhoud zijn dezelfde prijs.
Ik ga dr een bestellen en eens op de ds zetten om te kijken of het een mooi alternatief is voor de toch wel erg dure pompjes (Ik vind het een sport om zo goedkoop mogelijk ds te rijden)
Alwat mij wat zorgen baart is dat deze pompjes niet gemaakt zijn voor de zijdelingse kracht die de v-snaren op de poulie uitoefenen,maar daarom zou ik dat gewoon eens moeten proberen.
Deze gearpumps gaan bij onze voertuigen over het algemeen heel lang mee (15.000 uur is geen uitzondering; 15.000 uur bij 80 km/uur = 1.2 miljoen km)












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou em op de SM kunnen testen. Die heeft twee snaren die allebij naar een kant trekken. = lager wordt niet belast.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb ooit een SM gezien hier in Zuid-Afrika. Mensen vallan al om van vebazing bij het zien van een bakfiets, eend, kreidler en mijn Sparta brommer uit 1954 en natuurlijk de cabrio. Ben erg benieuwd wat er gebeurt wanneer ze een SM zien.





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je het lager wat er in zit niet vervangen door een type dat radiale krachten op kan nemen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Er zit een lager in en elk lagerkan wat kracht hebben, eerst mnaar eens kijken hoe lang hij het volhoudt met het originele lagertje. Het lager is heel makkelijk te vervangen; 4 boutjes en het pompje is uit elkaar.





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoiets dacht ik al te zien. Kun je het niet losmaken en dan merk/type van het lagertje googlen voor specificaties?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het lager wat er in zit is een glij lager en kan niet belast worden, bij dit soort tandwielpompen is een voorzet lager te verkrijgen en kan wel belast worden. De inbouwmaat zal iets groter worden
Jan





















Totaal aantal Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Klopt, zo gebruiken wij ze ook als ze bijvoorbeeld een koelerfan moeten aandrijven in onze machines.